کد مطلب: ۷۵۶۹۹

ثبت نام ۳۰۰هزار نفر در سامانه سماح

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هر میزان ویزا خارج از سامانه سماح توسط سفارت عراق صادر شود به همان میزان در مرزها دچار مشکل می‌‌شویم گفت: این کار باعث بوجود آمدن تراکم جمعیت هنگام خروج از مرزها می‌شود.حمید محمدی درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائرین اربعین در سامانه سماح گفت: تاکنون نزدیک

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هر میزان ویزا خارج از سامانه سماح توسط سفارت عراق صادر شود به همان میزان در مرزها دچار مشکل می‌‌شویم گفت: این کار باعث بوجود آمدن تراکم جمعیت هنگام خروج از مرزها می‌شود.
حمید محمدی درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائرین اربعین در سامانه سماح گفت: تاکنون نزدیک به 300 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی درباره تعداد زائرین ایرانی حاضر در روز تاسوعا و عاشورا در عراق گفت: بیش از 30 هزار زائر ایرانی در این 2 روز در 4 شهر زیارتی عراق حضور داشتند.

محمدی همچنین درباره صدور ویزای اربعین که قرار بود از شنبه پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا مراحل اجرای آن مجددا از سر گرفته می‌شود اظهار داشت: توافق ایران و سفارت عراق در تهران بر این اساس بود که بعد از تاسوعا و عاشورا صدور روادید در 12 مرکز و دفتر به صورت مستقل از 4 کنسولگری عراق در تهران، اهواز، مشهد، کرمانشاه آغاز شود که امکانات و تجهیزات آنها وارد شده و قرار است صدور ویزا با سرعت بالاتری در این مراکز و دفاتر صورت گیرد.

صدور ویزای قدیمی از سوی سفارت عراق نگران کننده است

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه براساس دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین سامانه سماح تنها کانال و مرکز رسمی اخذ روادید اربعین و خروج زائرین ایرانی از کشور است، تصریح کرد: بر همین اساس تمامی برنامه‌‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته و تلاش شده که صدور ویزا برای زائرین ایرانی با سهولت بیشتری انجام شود اما ممکن است سفارت عراق ویزاهایی را که از گذشته صادر کرده باشد که این امر می‌تواند باعث نگرانی ما در مرزها و همچنین بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌ها شود.

وی افزود: هر میزان ویزایی که خارج از سامانه سماح صادر شود به همان میزان در مرزها ما را دچار مشکل خواهد کرد چرا که باعث به وجود آمدن تراکم جمعیت هنگام خروج از مرزها خواهد شد.

دریافت خدمات پزشکی فقط مختص ثبت نام کنندگان سامانه سماح

محمدی تصریح کرد: تعداد ویزاهایی که برای صدور روادید در نظر گرفته می‌شود بر اساس ظرفیت‌ مرزها تعیین شده و لذا طبیعی است که نام افرادی که در سامانه حضور نداشته باشند در محاسبات نیز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل ما در مرزها مشکل خواهیم داشت و ازدحام و گرفتاری‌های حاشیه‌ای ایجاد خواهد شد که قطعا گریبان‌گیر مسئولان، مردم و افراد حاضر در مرزها و همچنین زحمت برای طرف عراقی خواهد شد.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: تنها افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند از بیمه زائر و خدمات پزشکی که توسط ستاد مرکزی اربعین پشتیبانی می‌شود بهره‌مند شود و خارج از این رویه قطعا تحت پوشش خدمات پزشکی و بیمه نخواهد بود.

استفاده زائران از مرز آبی خرمشهر

وی درباره عدم خروج زائرین از مرز سومار نیز گفت: تعیین مرزهای خروجی برعهده وزارت کشور است ولی با توجه به اینکه ایران آمادگی لازم را برای خروج زائرین از مرز سومار داشت اما زیرساخت‌های لازم در آن سوی مرز از سوی طرف عراقی فراهم نبود لذا توافق نهایی در این زمینه بین تهران و بغداد منعقد نشد.

محمدی تصریح کرد: مرزهای مهران، شلمچه و چزابه مرزهای خروج زمینی زائرین اربعین است. ضمن این که سال گذشته هم سازمان کشتیرانی خط دریایی خروج زائرین ایرانی را راه‌اندازی کرده بود که امسال هم به احتمال زیاد این خط برقرار است.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت درباره خروج اتباع غیرایرانی از کشورمان برای حضور در راهپیمایی اربعین اظهار داشت: زائرین ایرانی‌ می‌توانند از طرق مرزهای مهران، شلمچه و چزابه به صورت زمینی وارد عراق شوند اما طرق نظر ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور اتباع غیر ایرانی تنها باید از مرز شلمچه خارج شوند.

خروج اتباع غیرایرانی فقط از مرز شلمچه/ خروج ایرانی‌ها از مرزهای مشخص شده

محمدی گفت: براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته و اعلام استان محل اقامت از سوی زائران در زمان ثبت‌نام در سامانه سماح خروج از مرزها و زمان دقیق آن به آنها اعلام می‌شود که کدام استان‌ها از مرز شلمچه، کدام استان‌ها از مرز مهران و همچنین کدام استان‌ها از مرز چزابه خارج خواهند شد.

وی درباره نحوه خروج اتباع غیرایرانی از کشور ما که مشتاق حضور در راهپیمایی اربعین هستند خاطرنشان کرد: ساز و کار ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی کاملا مجزا و خارج از سامانه سماح است و ساماندهی آنها از طریق اداره کل اتباع وزارت کشور صورت می‌گیرد.

صدور روادید بدون دردسر در سامانه سماح

به گزارش فارس، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اساس کار تشکیل ستاد مرکزی اربعین، ساماندهی و ایجاد تسهیل برای عزیمت زائران اربعین بوده است اظهار داشت: ثبت‌نام در سامانه سماح برای این صورت گرفته که از بروز مشکلات سال‌های گذشته و تراکم و ازدحام جمعیت در مرزها و همچنین نابسامانی‌های بوجود آمده جلوگیری کند. به همین جهت برنامه‌ریزی برای خروج از مرزها و همچنین زمان ورود به این منطقه و نحوه دریافت روادید و زمان و نحوه بازگشت به کشورمان مشخص است.

وی با بیان اینکه متاسفانه افراد فرصت‌طلب از علاقه زائرین برای حضور در راهپمیایی اربعین سوء استفاده کرده‌اند گفت: برخی مراکز و دفاتر با تبلیغات فراوان به دنبال جذب مردم مشتاق و فریب آنها اقداماتی را انجام داده‌اند ولی بهتر است که هموطنانمان در سامانه سماح ثبت نام کرده و روادید خود را بدون دردسر دریافت و جهت حضور در راهپیمایی اربعین در زمان‌های مشخص شده به مرزها مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.