خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۲۳۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۳ چه کسانی هستند؟

ثروتمندان جهان در سال 2023 چه کسانی هستند؟

عوامل بازدارنده اقتصادی در سال 2022 باعث شد ثروتمندان جهان مقدار زیادی از ثروت خود را از دست بدهند. در سال میلادی که گذشت، برخی از این افراد متضرر شدند و برخی سود زیادی کسب کردند. در آسیا نیز معادلات بهم خورد و ثروتمندترین فرد این قاره جایگاه خود را از دست داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته برای ثروتمندان جهان سال پرتلاطمی بود و آنها پس از اینکه شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای در ثروت خود بودند، به یک باره حدود 10 هزار میلیارد دلار از ارزش ثروت خالص خود را از دست دادند.

مشکلات بازار سهام باعث شد این ثروت هنگفت در برابر نرخ‌های بهره بالا، شوک‌های بازار انرژی و عدم اطمینان اقتصادی آسیب‌پذیر شود و کاهش یابد. اما برخی از میلیاردرهای جهان حتی در این محیط شکوفا شدند و علی‌رغم فشارهای تورمی، درآمدهای بسیار بالایی کسب کردند.

با توجه به داده‌های فهرست میلیاردرهای فوربز و گزارش ویژوال کاپیتالیست، ثروتمندترین فرد جهان، برنارد آرنو فرانسوی، مدیر اجرایی LVMH است. این مجموعه لوکس با ۷۵ برند، مالک برندهای معروفی چون لویی ویتون، کریستین دیور و تیفانی است. LVMH به سال 1985 یعنی زمانی که آرنو با خرید کریستین دیور، شرکتی که با ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کرد، اولین قرارداد بزرگ خود را با شرکت، منعقد کرد.

تا به امروز، این شرکت با وجود شرایط چالش‌برانگیز بازار، سودهای بی‌سابقه‌ای کسب کرده است. به‌عنوان مثال، لویی ویتون، فروش خود را در چهار سال دو برابر کرد.

ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند جهان است که 191 میلیارد دلار دارایی خالص دارد. در ماه اکتبر، ماسک در معامله‌ای 44 میلیارد دلاری شبکه اجتماعی توئیتر را خریداری کرد که انتقاد سرمایه‌گذاران را برانگیخت. بسیاری معتقدند که این کار موجب می‌شود ایلان ماسک از شرکت تسلا منحرف شود.

با وجود اینکه سهام تسلا پس از افت تقریباً 70 درصدی در سال 2022 مجددا به ارزش قبلی خود بازگشته است، ثروت مدیرعامل این شرکت همچنان حدود 13 درصد کمتر از ماه مارس سال گذشته است.

سومین نفر در این لیست جف بزوس است و پس از آن لری الیسون قرار دارد. الیسون که شرکت اوراکل را تأسیس کرده است، مالک 98 درصد از جزیره «لانا»ی هاوایی است که در سال 2012 به قیمت 300 میلیون دلار توسط او خریداری شد.

پنجمین مورد لیست وارن بافت است. او در نامه سالانه خود به سهامداران، در مورد اینکه چگونه «برکشایر هاتاوی» با وجود بازدارنده‌های اقتصادی، توانست سود عملیاتی بی‌سابقه‌ای را گزارش کند و خود این کمپانی نیز در سال 2022 حدود 22 درصد از شاخص S&P 500 بهتر عمل کرد، توضیح داد.

با توجه به جریان‌های متقابل اقتصادی متعدد، ثروت میلیاردرها در سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است.
از ماه مارس 2022، تنها چهار نفر از 10 ثروتمند برتر جهان شاهد افزایش ثروت خود بوده‌اند. دو نفر از این افراد اروپایی هستند و کارلوس اسلیم هلو نیز بزرگترین شرکت مخابراتی در آمریکای لاتین را اداره می‌کند. در واقع، یک دهه پیش اسلیم ثروتمندترین فرد روی کره زمین بود.

ثروت جف بزوس 32 درصد یا 54 میلیارد دلار کاهش داشته است که بیشترین میزان از دست دادن دارایی در بین 10 ثروتمند جهان است. فروشگاه آنلاین آمازون در سال 2022، یعنی بدترین سال خود، 2.7 میلیارد دلار ضرر خالص ثبت کرد.

به طور کلی، از آنجایی که بخش تکنولوژی در طول سال 2022 بازدهی چندان خوبی نداشت، 10 میلیاردر برتر در حوزه تکنولوژی تقریباً 500 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست دادند.

تحولات ثروتمندان در آسیا

شاید تکان‌دهنده‌ترین خبر امسال در خصوص ثروتمندان جهان، ضرر بی‌سابقه گوتام آدانی باشد که سابقاً ثروتمندترین فرد در آسیا بود.

در اوایل سال میلادی جاری و در ماه ژانویه، هیندنبورگ ریسرچ، یک شرکت فروش سهام، گزارشی منتشر کرد که مدعی شد گروه آدانی در سهام خود دستکاری و کلاهبرداری سهام انجام داده است. به طور خاص، این گزارش اعلام کرد که شرکت آدانی از حساب‌های خارج از کشور برای پولشویی، افزایش مصنوعی قیمت سهام و پنهان کردن زیان‌ها استفاده کرده است.

گروه آدانی که بزرگترین بنادر هند را همراه با بنادری در استرالیا، سریلانکا و اسرائیل در اختیار دارد، در مدت چند هفته 100 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

جالب توجه است که تعداد بسیار کمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هندی سهام قابل توجهی در گروه آدانی دارند که نشان‌دهنده عدم اعتماد در بازار هند است که در گزارش هیندنبورگ نیز به آن اشاره شد. در نتیجه، موکش آمبانی با امپراتوری 84 میلیارد دلاری خود از نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا مخابرات، به رتبه اول در لیست ثروتمندان آسیا صعود کرد. مجموعه او، رلاینس اینداستریز، بزرگترین شرکت از نظر ارزش بازار در هند است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.