کد مطلب: ۳۹۵۷۰۷

جدیدترین آمارها از صادرات و واردات ایران در سال جاری

جدیدترین آمارها از صادرات و واردات ایران در سال جاری

وزارت صنعت جدیدترین آمارهای تجاری کشور در چهار ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد که بر این اساس تراز تجاری کشور همچنان مثبت باقی مانده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت جدیدترین آمارهای تجاری کشور در چهار ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد که بر این اساس تراز تجاری کشور همچنان مثبت باقی مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمارهای جدید ارائه شده از سوی وزارت صنعت، ایران در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ میلیون تن کالا، با ارزش تقریبی ۱۴.۶ میلیارد دلار برابر با ۱۲.۹ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشته است.

به این ترتیب در پایان دوره چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ در قیاس با مدت مشابه سال قبل، صادرات ایران از نظر یورویی رشدی ۱.۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است. وزن صادرات ایران در این مدت نیز افزایشی بیش از ۳۱ درصدی را تجربه کرده و البته صادرات ایران از نظر دلاری کاهشی حدودا هفت درصدی داشته است.

در حوزه واردات نیز در پایان دوره چهار ماهه سال جاری، ایران حدودا ۱۲ میلیون تن واردات داشته که ارزش دلاری آن ۱۴.۳ میلیارد و ارزش یورویی آن ۱۲.۷ میلیارد تخمین زده می‌شود.

طبق این آمارها، ارزش واردات ایران در این دوره در قیاس با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی افزایشی ۰.۸۵ درصدی و از نظر ارزش یورویی افزایش ۲.۱۶ درصدی داشته است. همچنین ارزش دلاری واردات ایران در طول این مدت کاهشی حدودا شش درصدی داشته است.

به این ترتیب با ثبت ۱۲.۹ میلیارد یورو صادرات و ۱۲.۷ میلیارد یورو واردات در سال جاری، تراز تجاری ایران با ارزش ۲۰۰ میلیون دلاری مثبت باقی مانده است.

با وجود تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه اقتصاد و مردم کشورمان، ایران در ماه‌های گذشته توانسته صادرات غیرنفتی خود را حفظ کرده و حتی در بعضی ماه‌ها آماری مثبت داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در زمان کاهش دسترسی به درآمدهای نفتی، بهترین راهکار کشور برای دسترسی به ارز، گسترش صادرات غیرنفتی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.