کد مطلب: ۷۰۲۴۸۰

جدیدترین اخبار اربعین/ موج سنگین بازگشت زائران اربعین به کشور

جدیدترین اخبار اربعین/ موج سنگین بازگشت زائران اربعین به کشور

بر اساس آخرین اخبار، حدود ۲۰ میلیون نفر در گردهمایی اربعین حسینی ۱۴۰۱ شرکت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرمانده کل انتظامی کشور به زائران حسینی توصیه کرد که در آستانه اربعین با توجه به موج سنگین بازگشت زوار ابا عبدالله الحسین (ع) و سیاست مرزی عراق، از مراجعه به مرزها به خصوص مهران و شلمچه برای خروج از کشور خودداری کنند.

به نقل از ایسنا، فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تردد در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای شش گانه سنگین اما روان گزارش شده است، گفت: به زائران عزیز توصیه می‌شود که زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و با خستگی و خواب آلودگی حرکت نکنند، در نزدیک‌ترین مکان، استراحت کرده تا از خطرات شدآمدی در جاده‌ها در امان باشند و به سلامت به مقصد برسند.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، وی تاکید کرد: تمام یگان های دخیل در این ماموریت عظیم اربعین حسینی جهت تسهیل تردد زائران، حفظ نظم و امنیت و خدمات‌رسانی بهینه به عاشقان حسینی ضمن استفاده از سامانه‌های کنترل هوشمند تا بازگشت کامل زائران اربعین در محل ماموریت خود با تمام توان حضور داشته باشند.

گفتنی است، اشتری در این ارتباط ویدئو کنفرانسی آخرین وضعیت مرزها را بررسی و تمهیدات و تدابیر لازم را به قرارگاه های اربعین فراجا در سراسر کشور ابلاغ کرد.

اتمام صدور برگ گذر ویژه اربعین

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با بیان اینکه از این ساعت به بعد دیگر هیچ گونه خدمات صدور برگ گذر ویژه اربعین ارائه نمی شود، گفت: از هموطنان عزیز می خواهم که برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی به سمت مرزهای شش گانه کشور مراجعه نکنند.

به نقل از ایسنا، محمد شرفی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی سپهبد شهید حاج "قاسم سلیمانی" مهران، اظهار داشت: از این ساعت به بعد دیگر هیچ گونه خدمات صدور برگ گذر ویژه اربعین در شهرهای مرزی و پانه های مرزی شش گانه کشور ارائه نمی شود و بنابر این خواهش من از هموطنان این است که به هیچ عنوان برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی به سمت مرزها مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه فقط کسانی که در سامانه ثبت نام کرده و در سیستم پلیس، ثبت شده باشند می توانند تا آخر امروز برای عبور از پایانه های مرزی اقدام کنند، افزود: به کسانی که همین الآن تصمیم گرفتند برای تهیه برگ ویژه اربعین اقدام کنند اعلام می کنم که هیچ گونه خدماتی در این خصوص نه در دفاتر پلیس+۱۰ و نه در ادارات مهاجرت و گذرنامه فراجا ارائه نمی شود و بنابر این دیگر کسی به این دفاتر مراجعه نکند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تصریح کرد: از آنجا که ۲۴ ساعت بعد از ثبت نام متقاضیان صدور برگ گذر ویژه اربعین در سامانه های پلیس قرار می گیرد و فردا هم این برگه ها از سوی طرف عراقی قابل پذیرش نیست عملاً امکان صدور برگ گذر ویژه وجود ندارد.

شرفی در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از مرزها عبور کرده و از صبح امروز حدود ۲ میلیون و ۲۲ هزار نفر از این زائران از مرزهای شش گانه وارد خاک کشور شدند، گفت: از صبح امروز با یک موج سنگین از بازگشت زائران مواجه بودیم که طرف عراقی هم به منظور کنترل و مدیریت بازگشت، برخی از مرزها به ویژه مرز شلمچه را بسته و تمرکز خود را بر روی بازگشت زائران متمرکز کرده است.

۲۰ میلیون زائر در اربعین امسال

یک پژوهشگر عراقی با اشاره به توسعه و گسترش اربعین در سال‌های اخیر گفت: اربعین بعد از سقوط صدام از ۵۰۰ هزار زائر شروع شد و امسال طبق بررسی ما، حدود ۲۰ میلیون نفر به زیارت سیدالشهداء در اربعین آمده‌اند.

از این میان ۱۵ میلیون نفر عراقی و مابقی از کشورهای دیگر بوده‌اند.

به نقل از ایسنا، جاسم حلو الموسوی الجزایری - یکی از استادان عضو الحشد شعبی - با بیان مطلب بالا در نشست «اربعین و تمدن نوین اسلامی»، سلسله نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی کمیته فرهنگی ستاد اربعین در کربلای معلی، افزود: تمدن جمع همه نیازهای مادی و معنوی برای زندگی انسانی است که ویژگی‌های مختلفی برای آن بیان شده است. هم مکاتب مختلف و هم ادیان خاص، تمدن‌هایی را به وجود آورده‌اند.

در زمان پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) فرصتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد نشد و هنوز هم این تمدن محقق نشده است که این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه ۴ گروه مدعی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند، گفت: گروه اول جریان وهابیت است. گروه دیگر، طرفداران اسلام لیبرالی هستند که فقط ظاهر اسلامی دارند. گروه دیگر هم مسلمانان غرب‌گرا هستند که همان شعارهای تمدن غربی را به نام تمدن اسلامی می‌دهند. اما جریان چهارمی که قدرت احیای تمدن نوین اسلامی را دارد، همان اسلام اصیل است که انقلاب اسلامی ایران، پرچمدار آن است.

او در پایان سخنانش مهم‌ترین دستاورد اربعین را ایجاد امیدواری به تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) دانست و افزود: در اربعین ، آن جامعه آرمانی به شکل کوچکی تحقق پیدا می‌کند و این مهم‌ترین دستاورد تمدنی اربعین است.

مرزها ۲۴ ساعت مانده به روز اربعین بسته شدند

خدمات‌دهی به زائران اربعین تا زمان بازگشت آخرین نفر ادامه دارد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار خوزستان با اشاره به بسته شدن مرزها توسط کشور عراق، ۲۴ ساعت مانده به اربعین حسینی گفت: رایزنی‌هایی انجام شده تا افرادی که در پایانه‌های مرزی هستند از مرز عبور داده شوند تا کسی از زیارت محروم نشود.

صادق خلیایان گفت: امروز یک روز قبل از اربعین حسینی است که روند ورود زوار به خاک عراق و همچنین بازگشت زائران به ایران روان و پرحجم است‌.

وی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۵۰هزار نفر از زوار ایرانی از مرزهای خوزستان عازم عراق شده‌اند. همچنین حدود ۸۲۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور بازگشته اند.

خلیلیان عنوان کرد: خدمات مواکب و اورژانس در مرزها همچنان برقرار است و تا آخرین زائری که به کشور بازگردد این خدمات ارائه خواهد شد. در خاک عراق وسایل حمل‌ونقل از ایران اعزام شده است تا تردد زائران از مرزها به نجف و کربلا و بالعکس را تسهیل کنند.

استاندار خوزستان گفت: ۷۶درصد از زواری که از خوزستان عازم عراق شدند از مرز شلمچه عبور کردند و ۲۴درصد نیز از مرز چذابه عبور کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.