کد مطلب: ۷۰۵۰۷۶

جدیدترین اخبار برجام امروز ۱ مهر/ آمریکا اراده لازم داشته باشد توافق در دسترس است

جدیدترین اخبار برجام امروز ۱ مهر/ آمریکا اراده لازم داشته باشد توافق در دسترس است

در حالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه رسیدن به توافق را امکان‌پذیر می‌داند، اما سناتورهای آمریکایی نگران احیای برجام هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل گفت‌وگوی‌هایی در در حاشیه این نشست حول محور برجام شکل‌ گرفت.

به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها، با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است.

حسین امیرعبداللهیان و آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ در دیداری در نیویورک، در مورد آخرین تحولات موضوعات روابط دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.

وزیر خارجه نروژ نیز در این ملاقات، با تاکید بر موضوعات مطروحه در مناسبات دوجانبه، بر اهمیت همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

وی علاقه‌مندی کشورش برای حل سریع‌تر موضوع برجام و گسترش همکاری‌ها را مورد تأکید قرار داد.

توافق هنوز امکان‌پذیر است

مهر به نقل از سی‌ان‌ان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در گفتگو با سی ان ان به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و در این ارتباط گفت: توافق برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هنوز امکان‌پذیر است، اما ایالات متحده و سایر طرف‌های درگیر باید به تهران این موضوع را اعلام کنند که پیشنهاد فعلی آخرین پیشنهاد است.

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای نیز گفت: فکر می‌کنم یک توافق امکان‌پذیر است، اما می‌دانیم که باید این توافق را نهایی کنیم و اکنون باید روشن باشیم که این پیشنهاد نهایی است.

رئیس‌جمهور فرانسه این سخنان را در حاشیه حضورش در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است.

سخنان ماکرون درباره امکان‌پذیری توافق با ایران در حالی مطرح شده که پیش از آن، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: لازمه حصول توافق پایدار، تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است. ابراهیم رئیسی که برای شرکت در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، صبح سه‌شنبه با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگرانی‌ سناتورهای آمریکایی از احیای برجام

به نقل از ایلنا، چندین سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی، خواستار ادامه فعالیت‌های پادمانی این نهاد شدند.

جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، راب پورتمن، سناتور ایالت اوهایو و مارکو روبیو، سناتورهای ایالت فلوریدا امضاکنندگان این نامه هستند.

در این نامه خطاب به گروسی آمده است: «از شما قاطعانه می‌خواهیم که پرونده این تحقیقات را تا زمانی که ایران پاسخ‌هایی شفاف در مورد مکان‌ها، مواد و فعالیت‌های موجود در آن ارائه دهد، باز نگه‌دارید».

در این نامه با ابراز نگرانی از احتمال احیای برجام ادعا شده است که طرف‌های مذاکره‌کننده، با امضای یک‌ توافق هسته‌ای دیگر با ایران، در آستانه تکرار اشتباه‌های پیشین هستند.

برجام در حاشیه نشست سازمان ملل

به نقل از ایرنا، ابراهیم رئیسی روز گذشته در چهارمین روز از سفر خود به نیویورک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره شرایط ایران در موضوع هسته‌ای گفت: آمریکا از توافق خارج شد و اروپایی‌ها از اجرای تعهدات‌شان نسبت به آن سر باز زدند. در حالی که جمهوری اسلامی ایران برابر ۱۵ گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد ناظر بر اجرای تعهداتش، به همه تعهدات خود عمل کرد.

رئیسی با بیان اینکه دور اخیر مذاکرات برای آن در حالی آغاز شد که آمریکایی‌ها اعلام کردند می‌خواهند به توافق بازگردند، افزود: ما یک بار خروج آمریکا از توافق را تجربه کردیم و لذا اعلام کردیم که آنها باید برای جلوگیری از تکرار این تجربه، تضمین‌های اعتمادآور و اطمینان‌بخشی ارائه کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران همچنین خواهان آن است که مسائل ادعایی پادمانی یک بار برای همیشه بسته شوند، اظهار کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما سال‌هاست که تحت اشراف نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در گزارش‌های آژانس هیچ اشاره‌ای به تخطی از مقررات مطرح نشده است.

رئیسی، مواضع اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را سیاسی و غیرفنی و متأثر از فشارهای غربی‌ها و صهیونیست‌ها خواند و گفت: ادعاهای مطرح علیه ایران متکی به ادعاهای رژیم صهیونیستی است که بر اساس تجربه اعمال خرابکارانه و توطئه‌آمیز آنها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اساسا فاقد اعتبار است و طرح مجدد ادعاهایی که مشابه آنها قبلا رسیدگی و بی‌اساس بودن آنها از زبان آژانس اعلام شده است، صرفا بهانه‌تراشی سیاسی برای به تأخیر انداختن احیای توافق ارزیابی می‌شود.

مذاکره مستقیم با آمریکا فایده‌ای ندارد

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی مربوط به گذشته یک بار برای همیشه حل‌وفصل نشوند، چه تضمینی وجود دارد که به فاصله کوتاهی بعد از توافق، دوباره کشورهای غربی با تکیه بر این ادعاها، اقداماتی را علیه ایران سامان ندهند.

رئیسی افزود: هر فرد و مجموعه‌ای برای فعالیت اقتصادی خود نیاز به حصول اطمینان و پیش‌بینی‌پذیری است، در حالی‌که با باز ماندن این ادعاها، فعالان و بنگاه‌های اقتصادی برای فعالیت‌های خود با ایران دچار نااطمینانی می‌شوند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بنابراین حصول یک توافق منطقی و عادلانه در گرو ارائه تضمین‌های اعتمادآور و اطمینان‌بخش، بستن پرونده مسائل ادعایی پادمانی و رفع پایدار تحریم‌ها است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چرا از مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع می‌کنید، گفت: ما مذاکره مستقیم با آمریکا را تجربه کردیم و به تجربه دریافتیم که فایده‌ای بر آن مترتب نیست. آمریکایی‌ها اگر راست می‌گویند و صداقت دارند، تعهدات خود را اجرا کنند. آنها نه تنها تحریم‌های ایران را لغو نکردند، بلکه در حین مذاکره تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران وضع کردند. حسن نیت به‌صرف حرف و ادعا قابل قبول نیست و باید در عمل به اثبات برسد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که چگونه انتظار دارید دولت فعلی آمریکا به جای دولت‌های آتی نیز به شما تضمین ارائه کند، اظهار کرد: آیا تعهدات کشورها در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر عهده شخص رئیس دولت آن کشورها است یا آن دولت نماینده حقوقی یک ملت و نظام سیاسی است؟ اگر این‌گونه که شما می‌گویید عمل شود، دیگر موضوع تعاملات و توافقات میان کشورها و یا تعامل کشورها در بستر معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی هیچ موضوعیت و اعتباری نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.