کد مطلب: ۷۵۶۷۶۱

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا:

برجام دیگر در دستور کار قرار ندارد

برجام دیگر در دستور کار قرار ندارد

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: چند ماهی است که دیگر برجام در دستور کار قرار ندارد، همچنین اعمال تحریم‌های جدید شاید به زودی رخ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار برجام را در ادامه بخوانید.

فرانسه: در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم

وزیر امور خارجه فرانسه ادعا کرد که ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت وگو با الشرق الاوسط بدون اشاره به کارشکنی‌های طرف‌های غربی در زمینه برجام گفت: اولاً همان‌طور که می‌دانید ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه هستیم و مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ایران پس از چندین ماه مذاکره برای احیای برجام از فرصت استفاده نکرد و متن ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده اروپایی در سال گذشته را نپذیرفت، اگرچه این بهترین پیشنهادی بود که می‌شد ارائه داد.

وی همچنین ادعا کرد: به موازات آن، ایران به تشدید تنش‌های هسته ای خود ادامه می‌دهد که باعث نگرانی شدید می‌شود و مانع کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود. ما و شرکایمان در جستجوی راه حل دیپلماتیک برای وضعیت کنونی پافشاری می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که تمامی تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کند. ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

کولونا در ادامه با بیان این که «متأسفانه منابع نگرانی ما به موضوع هسته ای محدود نمی‌شود» ادعا کرد: ایران منطقه را تهدید می‌کند و به دنبال بی‌ثبات کردن آن است. ایران مستقیماً در کشورهای همسایه از طریق واسطه‌هایی که منافعش را دنبال می‌کنند، فعالیت می‌کند و این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در حال افزایش است.

وی در ادامه مدعی شد که ایران از موشک و پهپادهای خود در عراق استفاده می کند و همچنین به روسیه پهپاد می فرستد بنابراین، ایران کانون بزرگی از بی‌ثباتی را ایجاد کرده و حفظ می‌کند. تکرار می‌کنم که مصمم به مقابله با ایران هستیم و از نزدیک با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود در ارتباط هستیم تا با تمرکز بر انتقال پهپادها و موشک‌ها که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است به این وضعیت رسیدگی کنیم.

کولونا با متهم کردن ایران به دخالت داشتن در جنگ روسیه و اوکراین مدعی شد: در این راستا تأکید می‌کنم که رفتار ایران در قبال برخی از کشورهای شریک، مانعی برای توجه به وضعیت فاجعه‌بار داخلی آن در سطح اقتصادی و در زمینه حقوق اساسی نیست، سپس دو موضوع مهم را اضافه می‌کنم: اولین مورد مربوط به مشارکت ایران در تلاش‌های جنگی روسیه در اروپا است و ما در حال حاضر انرژی خود را برای مقابله با تهدید انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه بسیج می‌کنیم. این قابلیت‌ها برای حمایت از حملاتی که مردم اوکراین و زیرساخت‌های غیرنظامی آن را هدف قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است جنایات جنگی باشد. ایران در جنگ اوکراین با روسیه تبانی می‌کند که قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند. اتحادیه اروپا قاطعانه واکنش نشان داد و انواع مختلفی از تحریم‌ها را علیه نهادها و اشخاص دخیل در این نقل و انتقالات اعمال کرد.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که واشنگتن بر هرگونه برنامه ایران برای فعالیت دریایی در نیمکره غربی نظارت دارد.

همکاری آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا که گفته بود با اسرائیل درخصوص تعمیق همکاری‌ها برای مقابله با ایران رایزنی کرده است، به تکرار ادعاهای خصمانه واشنگتن علیه ایران پرداخت و گفت: این سیاست جدیدی نیست. ما همواره در این دولت درباره مبارزه با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران صحبت کرده‌ایم. واضح است که وقتی پای این مساله و از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در میان است، اسرائیل یک شریک و متحد مهم منطقه‌ای در مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پاتل در ‌پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران و اینکه آیا آمریکا قصد دارد در سازمان ملل اقدامی علیه ایران انجام دهد؟ بیان کرد: ما برای مسئول دانستن ایران در این زمینه تعلل نکرده و اقداماتی انجام داده‌ایم و در این مورد اجازه می‌دهیم که همکارانمان در سازمان ملل درباره آن صحبت کنند. اما باید بگویم که برای استفاده از ابزارهایمان، از جمله از طریق تحریم‌ها به منظور پاسخگو کردن مقامات ایران تعلل نخواهیم کرد.

نظارت بیشتر بر تنگه پاناما

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور و نفوذ ایران در تنگه پاناما گفت که آمریکا از گزارش‌ها و برنامه ایران در ارتباط با فعالیت‌های دریایی در نیمکره غربی مطلع است و بر آن نظارت می‌کند.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری درباره وضعیت پیرامون برجام اظهار داشت: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم، چندین ماه است که برجام در دستور کار قرار ندارد. روی آن متمرکز نیستیم.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد: ایران فرصت بازگشت به اجرای کامل برجام را در ماه سپتامبر، زمانی که به توافق روی میز و مورد تائید تمام طرف‌ها پشت کرد، از بین برد.

‌وی با تکرار ادعای بی‌اساس استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین افزود: از ماه سپتامبر نیز تمرکز ما روی دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و ایستادن در کنار مردم ایران و همچنین مقابله با مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه و حمایت آن از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین قرار داشته است.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفت: البته، مدت‌هاست گفته‌ایم و همچنان در این دولت معتقدیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی بهترین سازوکار برای چنین اقدامی است اما در مورد برجام، ماه‌هاست که در دستور کار نبوده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیگه چیو می خواین تحریم کنین تا یه جایی تحریم اثر گذاره مردم ایران دیگه همه چیز رو دیدن و از هیچ چیز نمی ترسن

    • ناشناس

      از جانب همه ی مردم صحبت نکنید. مردم زیر تحریم بدبخت شدن

    • ناشناس

      از جانب همه ی مردم صحبت نکنید. مردم زیر تحریم بدبخت شدن