کد مطلب: ۷۲۹۰۴۱

پیام بایدن به مذاکرات برجام

پیام بایدن به مذاکرات برجام

بایدن ساعتی پیش اعلام کرد که به نتیجه مذاکرات برجام امیدوار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابوالفضل عمویی درخصوص قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵، در واقع موازنه میان تعهدات طرف مقابل و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بود، که هر کدام از طرفین باید ماموریت‌های خود را به صورت جداگانه انجام دهند.

به نقل از ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در پاراگراف ۲۶ برجام تاکید شده است که اگر جمهوری اسلامی ایران این ارزیابی را داشته باشد که طرف مقابل تعهدات خود را انجام نمی‌دهد، حق دارد دست به اقدامات جبرانی بزند.

عمویی عنوان کرد: از ابتدای اجرای برجام، بدعهدی‌هایی از سوی آمریکا و اروپا صورت گرفت و نهایتاً در سال ۲۰۱۸ با خروج آمریکا، اجرای برجام و رفع تحریم‌ها دچار چالش شد از آنجا بود که ایران طی مراحل مختلف دست به اقداماتی برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود زد.

وی خاطرنشان کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی دقیقا طبق پاراگراف ۲۶ برجام، اجرا می‌شود، موضوع مربوط به کاهش تعهدات برجامی هم در متن برجام و هم به عنوان ضمیمه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

قطعنامه شورای حکام ارتباطی به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اقدامات جبرانی ایران هم قانونی و هم در واکنش به اقدامات طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: ما در موضع رسمی هم اعلام کردیم که اگر طرف مقابل اقدامات خود را به‌طور کامل انجام بدهد ما هم بعد از راستی‌آزمایی آماده هستیم که به تعهداتمان برگردیم.

عمویی واکنش طرف‌های غربی و اروپایی را به اقدامات جبرانی ایران، غیرمنطقی دانست و گفت: با این حال شاهد هستیم که اروپایی‌ها از مجامع سیاسی از جمله شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوء‌استفاده کرده و سعی می‌کنند فشار سیاسی بر ایران را افزایش دهند.

مسیر تعامل میان ایران و آژانس باز است

وی افزود: البته قطعنامه اخیر شورای حکام ارتباطی به اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران ندارد و بیشتر متمرکز بر ادعای رژیم صهیونیستی در مورد برخی مکان‌های طرح شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفت‌وگوهایی به شکل رسمی و غیررسمی میان ایران و آژانس در جریان است، گفت: مسیر حرکت و تعامل میان ایران و آژانس باز است اما اقداماتی مانند صدور قطعنامه، همکاری ایران و دبیرخانه آژانس را تخریب می‌کند.

عمویی افزود: در این چارچوب تاکید می‌کنیم که اینگونه قطعنامه‌ها اقدام غیرلازم و مضر بر روند همکاری‌های ایران و آژانس است و حتماً با واکنش و جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: ایران اقدامات صلح‌آمیزی را در چارچوب برنامه هسته‌ای کشور انجام خواهند داد که بازرسان آن را به آژانس گزارش خواهند کرد و در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران واکنش لازم را به قطعنامه خواهد داد.

همکاری میان ایران و آژانس باید فارغ از هرگونه فشار و اتهام‌زنی باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری میان ایران و آژانس باید فارغ از هرگونه فشار و اتهام‌زنی باشد، اظهار داشت: ایران پیش از این هم در مورد مکان‌های مورد ادعا، پاسخ کتبی را داده و باز هم اعلام کرده که آماده است که توضیحاتی را درباره ابهامات به وجود آمده به شرطی که طرف مقابل رویکرد منطقی داشته باشد، ارائه کند.

عمویی خاطرنشان کرد: مسیر همکاری و تعامل بهتر از مسیر فشار و تقابل، با مذاکره و همکاری بهتر می‌توان پاسخگوی مسائل طرفین بود.

دیپلمات آمریکایی: بایدن هنوز خواستار توافق با ایران است

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی با رد برخی ادعاهای پیشین مبنی بر اینکه دولت مستقر در واشنگتن مذاکرات برجام را کنار گذاشته گفته که جو بایدن هنوز به توافق با ایران می‌اندیشد.

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در مصاحبه‌ای با یک رسانه کانادایی گفته که دولت «جو بایدن» هنوز خواستار توافق با ایران است و مذاکرات برجام را از میز کنار نگذاشته است.

نایدز در مصاحبه‌ای با پایگاه تی‌.بی.ان درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین و برخی ادعاها درباره اینکه بایدن پایان مذاکرات برجام را اعلام کرده گفت: «هیچ‌چیز برای همیشه از روی میز کنار نرفته است.»

او با وجود این تصریح کرد که مذاکرات میان ایران، آمریکا و قدرت‌های جهانی به بن‌بست برخورده‌اند. او گفت بایدن برای تهران روشن کرده که تهران بایستی برخی شرایط معین برای احیای برجام که توسط دولت اوباما تعیین شده بودند را برآورده کند.

وی گفت: «این شروط نه تنها برآورده نشده‌اند بلکه مسائل بدتر هم شده‌‌اند. بنابراین، نظر من این است که به هیچ وجه در فاصله نزدیکی برای توافق با ایران قرار نداریم.»

کارشناسان می‌گویند زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ به برجام دست یافت در برابر منتقدانش که معتقد بودند این توافق با سرازیر کردن پول به ایران باعث افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی تهران خواهد شد همواره این نکته را روشن می‌کرد که برجام بر «منطق نفوذ» به ساختار تصمیم‌گیری‌های سیاسی ایران استوار شده و نه تنها «منطق انتفاع» اقتصادی برای ایران را دنبال نمی‌کند، بلکه ساز و کارهایی برای جلوگیری از آنها دارد.

اوباما راهبرد مدنظرش را این‌طور تشریح می‌کرد که برجام با تقویت «تصمیم‌گیران غرب‌گرا در ایران» -به زعم او- زمینه‌های ورود به توافق‌های متعاقبی در سال‌های آینده برای محدود کردن سایر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد. او مضاف بر این توضیح می‌داد که از طریق سیاست‌های دیگری نظیر حفظ معماری تحریم‌ها از ورود پول‌های هنگفتی به ایران که می‌تواند به افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی ایران منجر شود هم جلوگیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد زیادی از اعضای حزب دموکرات با راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران مخالفند گفت: «چون آنها اصرار می‌کنند این راهبرد مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

نایدز تصریح کرد که هیچ توافقی بدون نقص نیست. او گفت: «تردیدی وجود ندارد که در هر توافقی ایرانی‌ها به پول دست پیدا خواهند کرد و البته ما می‌دانیم که این مسئله چقدر برای بعضی‌ها اضطراب ایجاد می‌کند.»

او نگرانی‌های منتقدان را «مشروع» توصیف کرده اما گفته که بایدن، حل و فصل مسئله با مذاکره را به جنگ ترجیح می‌دهد.

مذاکرات رفع تحریم‌های وین از چند ماه پیش به دلیل ناتوانی آمریکا در بازگشت به عمل به تعهداتش در برجام دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.