کد مطلب: ۶۵۱۲۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات جدید از یارانه نان/ چه کسانی یارانه می‌گیرند؟

جزئیات جدید از یارانه نان/ چه کسانی یارانه می‌گیرند؟

با حذف یارانه آرد، این نگرانی ایجاد شده است که قیمت نان سنتی افزایش پیدا کند. اما حالا وزیر اقتصاد از پرداخت یارانه نان خبر داده است. جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ مبلغ یارانه نان چقدر است و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ تنها توضیحاتی که تاکنون درباره یارانه نان عنوان شده مربوط به توضیحات وزارت اقتصاد است. ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد گفته «برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد. در این روش مردم به هنگام خرید نان ، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

نکته دیگری که صیامی به آن اشاره کرده سهمیه خرید نان است. او گفته «مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند.»

جزئیات اجرای یارانه نان

بر اساس توضیحاتی که تاکنون ارائه شده قیمت نان دو نرخی می‌شود و نان هم با قیمت یارانه‌ای یا سهمیه‌ای توزیع می‌شود و هم با قیمت آزاد و بدون سهمیه. هر خانوار و یا هر فرد سهمیه نان جداگانه‌ای دارد که می‌تواند ظرف یک ماه از آن استفاده کند. اما اگر خانواده‌ای مصرف بیش از این مقدار داشته باشد،‌ باید احتمالا نان را با قیمت آزاد خریداری کند.

این موضوع را وزارت اقتصاد هم تایید کرده چراکه صیامی در گفتگوی خود اعلام کرده که «افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی برای آنها می‌ماند.»

بر این اساس می‌توان گفت سهمیه‌بندی و پرداخت یارانه نان مانند بنزین است که هر فردی سهمیه مشخصی در ماه دارد و می‌تواند این سهمیه را در ماه استفاده و یا آن را ذخیره کند. اما افراد اگر بیش از مقدار سهمیه مقرر بنزین مصرف کنند، باید آن را با نرخ آزاد خریداری کنند.

یارانه نان به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

اگرچه جامعه هدف یارانه‌های پرداختی دولت، اقشار و گروه‌های خاصی است اما یارانه نان به همه افراد تعلق می‌گیرد. به گفته مقامات به هر کدملی یارانه نان تعلق می‌گیرد. مردم در هنگام خرید نان، کارت بانکی و یا کارت یارانه نان را ارائه می‌کنند و می‌توانند نان را قیمت کنونی یا همان قیمت یارانه‌ای خریداری کنند. مابه‌التفاوت نان یارانه‌ای و آزاد را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. درست مانند خرید سهمیه بنزین.

دارنده هر خودرو یک کارت سوخت دارد که با آن ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دولتی می‌خرد و مابه‌التفاوت بنزین سهمیه‌ای و آزاد را دولت به جایگاه‌داران پرداخت می‌کند.

مبلغ یارانه نان چقدر است؟

هیچ کدام از مقامات تاکنون مبلغ یارانه نان را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست هر خانوار در ماه چقدر یارانه نان می‌گیرد. از طرف دیگر مشخص نیست که آیا این یارانه در قالب پول نقد به کارت بانکی افراد واریز می‌شود و یا مانند سهمیه بنزین،‌ یارانه تنها برای خرید نان استفاده می‌شود و امکان برداشت نقدی آن وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عطر نرگس

    با عرض سلام .من خانم خانه دار هستم که چند ساله خودم و شوهرم مریض هستیم .سرپرست خانوار و نون آور ما خانواده ۷ نفره در حال حاظر توی خونه خوابیده و مریضه چندین مرتبه بیمارستان بستری شده شوهرم احتیاج به عمل قلب باز داره و قندش خیلی بالاست روزی سه تا انسولین تزریق میکنه .همون اوایل که یارانه به مردم دادن ما هم گرفتیم یهو نمی دونم به چه دلیل یارانمونو قطع کردن هر چی پی گیر شدیم کسی جواب نمی داد کافی نت هم رفتیم برامون مینوشت به شما تعلق نمی گیرد.
    یکی جواب سوالمو بده .اگه به ما که نه ماشین داریم نه ویلا و نه مغازه و نه موتور .حتی یک دوچرخه هم تو حیاطمون نیست .یخچالمون خرابه گوشی موبایل هم دو نفری از یک گوشی استفاده میکنن خب اگه بما تعلق نمی گیرد ؟ پس به کی و چه کسی تعلق میگیرد
    نه یارانه داریم نه سبد کالا نه معیشتی نه سهام عدالت و نه بیمه تامین اجتماعی .نه کوفتی نه دردیهمش میشنویم که مردم میگن به ما سبد کالا دادن یا میگن به ما یارانه دادن .ولی هیچ خیری از دولت تا حالا به ما نرسیده
    بزار نونمونو هم قطع کنن ما خدا را داریم
    من خواهر شهیدم ولی حتی از بنیاد شهید یا از ایثار گران هیچ سودی بمن نرسیده
    همیشه احتیاج به دکتر و آزمایشات و دارو داریم و هزینشون خیلی بالاست
    جناب آقای ریئسی! تا حالا خانمت رفته تو صف مرغ توی شلوغی وایساده؟ که یه دونه مرغی بخره کمی ارزونتر از جاهای دیگه؟ تا حالا خانمت و خونوادت اصلا دغدغه ی پختن یک نهار ساده رو داشتن؟
    تا حالا شده خانمت بادمجون رو شعله گاز بسوزونه بعد پوست سوختشو در بیاره و با نون بده بچه ها بخورن؟ واقعا؟
    با شمام .با همتون .همهی رئیس و وزرا .
    هر چند که میدونم که هیچ کدومتون شما روئسا و وزرای محترم کشورنمیاین این نظرات مردم رو بخونین ولی من نوشتم شاید بگوشتون برسه.

  • ناشناس

    تجارت نیوز عزیز خواهش این نظر من را نشر بده…اگر کسی از ملت ایران به ایرانی بودن خودش افتخار کنه باید در قوه مخیله اون کاملا شک کرد…ایرانی بودن چه افتخاری داره؟..مستقل هستیم؟کدام استقلال…مثلا یه هلندی یا یک ترکیه ای به کشورش افتخار میکنه ما باید به چه چیزی افتخار کنیم؟این هم از شانس ما که باید در این سرزمین بیخود به دنیا اومدیم///یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان که مردمش اسیر 40 تومن یارانه هستن و مسعولانش به مانند گرگ در این گله دنبال شکارن تا ضعیف تر ها را بدرند…این هم از این بابا که بعده یک سال هم تورم رو چند درصد بالا برد…

  • حمید

    یه دفعه کاسه بدین بریم در مسجدا گدایی دقیقا دارین مملکت سرمایه داری راه میندازین

  • ناشناس

    دولت با همین فرمون بره جلو.
    البته .

  • ناشناس

    خیر نبینند دزدان فرصت طلبی که باعث این کار میشن

  • ناشناس

    خوبه واقعا دست دلالان ازجیب مردم قطع میشود

  • ناشناس

    سلام شما نون گرون میکنید مهمون که خونم بیاد بهشم بگم نون تو هم بگیر بیار چون شوهرم کارگره مستاجریم خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    میشه واتساپ نصب کنید

  • ناشناس

    مردم قشرضعیف روموردتمسخرقراردادند یارانه روریختن جلوی یارانه روبستن ببینیدچقدرمردم راموردتمسخرقرارمیدهندفرداهم دیگه پول رونمیدندمیکننش کالا برگ نمیان باضمانت یارانه جدیدوام ۲۰۰میلیونی بدندتا ازفقررهایی یابندتا طرف باان پول بتونه کسب درامدداشته باشه

  • ناشناس

    چرا اینقدر گله و شکایت….دولت میخواد کمک کنه ناراحتین؟برین خدا روشکر کنین حرف ناحق نزنین رییسی داره هرکاری میکنه مردم رو نجات بده ولی کوردلان نمیبینند هرگز….دیگه چیکار کنن…مرد باس بده سرکار پول در بیاره رییس جمهور که وظیفه تن پروری مردم بیکار رو نداره….ناشکرنباشین بسه.