کد مطلب: ۵۷۳۳۴۹

ادامه جلسه رای اعتماد به دولت رئیسی / موافقت کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات

ادامه جلسه رای اعتماد به دولت رئیسی / موافقت کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات

جلسه رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم دقایقی پیش با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در صحن علنی مجلس آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم دقایقی پیش با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در صحن علنی مجلس آغاز شد.

حضور رئیسی به همراه مخبر، معاون اول و اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور در صحن مجلس از مهمترین اتفاقات این جلسه در صبح امروز بود.

دقایقی پیش سخنرانی رییس جمهوری برای معرفی کابینه پیشنهادی آغاز شده است.

دفاع رئیسی از کابینه پیشنهادی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در دفاع از هر کدام از اعضای کابینه پیشنهادی خود می‌گوید: در انتخاب این افراد دانش و تجربه ملاک بوده که هر کدام از اعضای کابینه این دو مورد را دارند. همچنین این دولت انقلابی و حزب الهی است.

او همچنین می‌گوید که معاون اول، مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. به گفته رئیسی هدف دولت در وزارت راه و شهرسازی ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال دولت است که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای آن برنامه دارد.

رئبسی عنوان می‌کند که دولت آزادی مشروع را برای اعضای هنر تضمین می‌کند که وزارت فرهنگ و ارشاد با وزیر پیشنهادی محقق می‌شود.

او در خصوص وزارت نفت گفت: جواد اوجی چهره موفقی در حوزه وزارت نفت است. دانش گسترده ای در حوزه نفت و گاز دارد، هیچ کس نگران فروش نفت نداشته باشد.

براساس اظهارات رئبسی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان هم ۱۶ مدال آورده و هم سلسله علمی خود را در دانشگاه‌های با رتبه بالا گذرانده است.

مخالفان برنامه‌های دولت

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مجلس به عنوان یکی از مخالفان در این خصوص گفت: ردی از مسائل مهم کشور که فراوزاتخانه‌‌ای است که در برنامه وزرای پیشنهادی نیست. یکی از مشکلات بزرگ کشور، مشکل دیوانی است. یعنی چند کارمند در یک اتاق یک کار را انجام می‎‌دهند. دیگر مشکلات شامل زیست محیطی، کسری بودجه، صندوق‌های بازنشستگی است. امید داشتیم که آقای ابراهیم رئیسی برای این مشکلات برنامه بدهد اما چنین برنامه‌ای داده نشده است.

به گفته او، تورم در کشور دو ریشه اصلی دارد، یکی کسری بودجه و دیگری بی انظباطی بانک‌هاست. آقای رئیسی در برنامه‎های شما برنامه‌ای برای مشکل بانک‌ها نیست.

نبود وزیر با سابقه ایثارگری و جانبازی

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم نیز به عنوان مخالف گفت: برنامه ایشان کیفی بود نه کمی. در وزاری پیشنهادی سابقه ایثارگری، جانبازی، آزادگی وجود نداشت. در حوزه سامانه شفافیت، ایجاد شغل، تولید مسکن، اصلاح نظام بانکی و … برنامه‌ای وجود ندارد. همچنین گفته نشده که بازار چطور کنترل شود؟ چرا ایران خودرو به صاحبان اصلی آن برنمی‌گردد؟

سیاست خارجی که باید قاطعانه موضع مشخص باشد، سمت و سوی یارانه‌ها باید به سمت تولید و حمایت از اقشار باید دستور کار قرار می‌گیرد که برنامه‌ای برای حل این مشکلات در برنامه‌های دولت رئیسی وجود ندارد.

نبود زنان در کابینه

نماینده مردم طوالش در مجلس گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی باید قاطعانه و مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی موضع خود را مشخص کند.

محمدیاری با اشاره به نبود جایگاه زنان در کابینه دولت رئیسی به این موضوع انتقاد کرد که این موضوع در کابینه آقای رئیسی دیده نمی‌شود.

تیم اقتصادی تجربه ندارد

از جمله انتقاداتی که نمایندگان مخالف برنامه و کابینه دولت سیزدهم روی آن تاکید دارند این است که کابینه دولت و به خصوص تیم اقتصادی تجربه کافی ندارند.

نماینده مردم مهاباد در این خصوص گفت: تیم اقتصادی رئیس جمهور در ساختار مشکل‌دار در حوزه اقتصادی فاقد تجربه بوده و از طرفی مخالف پیوستن به معاهدات بین المللی است که چنین امری موجب کاهش تعاملات اقتصادی، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن در لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری خارجی، عدم بهبود فضای کسب و کار و عدم ایجاد شعبه‌های مالی در خارج از کشور می‌شود.

به گفته محمودزاده، همچنین شعار احداث یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل که از سوی دولت اعلام شده با تیم اقتصادی مذکور محقق نمی‌شود.

برنامه اصلاح نظام بانکی وجود ندارد

از جمله موارد دیگری که نمایندگان مخالف برنامه‌ها و کابینه دولت به آن اشاره می‌کنند، نبود برنامه برای حل مشکل نظام بانکی و اصلاح آن است.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند از ابراهیم رئیسی خواست: باید برای ساختار فاسد نظام بانکی برنامه‌های خود را تشریح کرده و شما که نماد مبارزه با فساد هستید، برنامه‌های خود را در این حوزه بیان کنید.

موافقان کابینه پیشنهادی رئیسی

محمد مولویف نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق سخترانی کرد و گفت: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که در انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بسیار تلاش شده است، به طوری که این تلاش در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری بوده است.

مولوی ویژگی‌های وزرای معرفی شده را فسادستیزی، تخصص، بهره مندی از روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن دانست و اضافه کرد: همچنین وجود نگرش عملیاتی، گره گشایی، امیدآفرینی نیز در این کابینه دیده می شود. به گفته او آقای رئیسی با دو رویکرد ارتقای معیشت و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم وزای خود را معرفی کرده است.

کابینه جوان و انقلابی است

کریم حسینی نیز به عنوان موافق صحبت کرد. نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس گفت: شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، جوانی، علم و تخصص و تجربه و سلامت نفس است.

دولت سیزدهم به دنبال مبارزه با فساد و اجرای عدالت

لطف الله سیاهکلی، دیگر نماینده مجلس در موافقت با کلیت برنامه دولت سیزدهم و کابینه معرفی شده گفت که مردم خواستار عدالت و مبارزه با فسا هستند با کیفیت بالا و دقت در برنامه‌های دولت آقای رئیسی وجود دارد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک می‌گوید: همچنین در برنامه‌های رئیسی تمرکززادیی مورد توجه قرار گرفته است. عدم مداخله در امور سرمایه‌ای که در دولت قبلی دارایی مردم به باد رفت نیز از جمله موارد مثبت برنامه‌های رئیس‌جمهور است.

نقد موافقان به مخالفان

سید محمدرضا تاجدینی نیز از وقت موافقان استفاده کرد و گفت: جوان‌گرایی در این دولت به همراه نیروهای صاحب تجربه و نخبه در دولت سیزدهم وجود دارد. همچنین اصلاح نظام بانکی، ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، اصلاح نظام گمرکی، توجه به مناطق حاشیه‌ای و … که مورد نقد مخالفان است در برنامه‌های دولت سیزدهم وجود دارد.

پاسخ رئیسی به نمایندگان

ابراهیم رئیسی پس از وقت استراحت دوم که از ساعت ۱۴ آغاز شد به انتقادات نمایندگان مجلس پاسخ داد.

او گفت: آنچه به عنوان برنامه به مجلس دادیم، خلاصه و رویکردی‌ها بود چرا که همه برنامه‌ها در چند صفحه جمع نمی‌شود. برنامه دولت یزدهیم با ۳۰ مسئله کشور که اصلا دستگاهی نیز فرابخشی و فراوزات‌خانه‌ای است.

رئیسی ادامه داد: قرار بود در این مختصر به آنچه باید پرداخته شود، در چند روز آینده مفصل برنامه‌ها ارایه می‌شود. در مرحله اول پیش‌نویس ارائه می‌شود، پس از این که نمیاندگان و نخبگان نکات خود را گفتند برنامه مفصل ارائه می‌شود.

نظام بانکی اصلاح می‌شود

رئیس جمهور جدید در خصوص موضوع اصلاح نظام بانکی گفت: این موضوع مهم و محوری است. برای مشکلات بانک‌ها راهکارهایی را بررسی کردیم که تیم اقتصادی نگاه‌هایی دارد که با همکاری مجلس به نقطه نظر مشترک برسیم و اجرایی شود. حتما باید نظام بانکی اصلاح شود.

تغییر رویکرد در بانک مرکزی

ابراهیم رئیسی تاکید می‌کند که در دولت سیزدهم بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده خارج شود و حالت نظارتی پیدا کند که این نظارت با جدیت پیگیری می‌شود.

اصلاح شاخص‌های اقتصادی

همچنین بر اساس اظهارات او، شاخص‌های اقتصادی باید اصلاح شود، سپس راستی آزمایی و بعد مورد استناد مجلس و دولت قرار بگیرد.

به گفته او، سرمایه‌گذاران ایرانی که در خارج از کشور هستند بهترین مکان برای انجام سرمایه‌گذاری داخل ایران است. در خصوص سایقه ایثارگری نیز برخی از اعضای کابینه نمی‌خواهند ریا شود و این افراد در بین اعضای دولت سیزدهم حضور دارند.

موضع دولت درباره کرونا

رئیس‌جمهور دولت سیزدهم درباره موضوع بیماری کرونا گفت: اولین اولویت دولت در کشور سلامت و مبارزه با کرونا است. همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی به دنبال واردات واکسن هستیم و باید این مشکل در مدت کوتاهی واکسیناسیون را تا آمدن فصل سرما اجرایی کنیم.

متناسب‌سازی حقوق با تورم

ابراهیم رئیسی در روزهای گذشته روی موضوع حقوق و تورم تاکید داشته و جلسه امروز نیز گفت: متناسب سازی حقوق دریافتی با تورم باید اجرایی شود که این موضوع یکی از جلوه‌های عدالت است.

جاماندگان سهام عدالت

رئیس دولت در ادامه اظهارات خود به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: قرار است موضوع جاماندگان سهام عدالت را حل می‌کنیم. همچنین یارانه‌ها الان قانون است و باید آن را اجرا کنیم. پیشنهادات در این خصوص بررسی می‌شود.

بررسی وضعیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ایشان تجربه و توانایی لازم برای راهبری وزارت آموزش و پرورش ندارند. در سوابق ایشان تجربه آموزش دیده نمی‌شود.

در بخش دوم گزارش کمیسیون آمده است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تهعدات و راه کارهای لازم را برای حل مشکلات این حوزه وجود ندارد. برنامه ایشان مختصر و بدون ورود به جزئیات است. همچنین دارای نقطه ضعف‌هایی مثل عدم شاخص کمی و کیفی نظارت و رصد، عدم به توجه به نیروی انسانی و عدم برنامه ریزی برای حل موضوع سرمایه انسانی، عدم آشنایی به بودجه‌ریزی آموزش و پرورش، عدم ارائه برنامه خاص برای استفاده از بستر فضای مجازی و رفع تهدیدات این حوزه و … است.

مخالفت کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نظر نهایی کمیسیون آموزش درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز این است: کمیسیون آموزش مجلس تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش را درست نمی‌داند.

دو تن از نمایندگان مجلس به عنوان مخالف انتخاب باغ گلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش سخنرانی کردند، بیشترین تاکید مخالفان بر نداشتن تجریه کافی و عدم تجربه آموزش در مدارس دولتی باغ گلی بود.

موافقان باغ گلی نیز روی این موضوع تاکید داشتند کردند که باید جوان‌گرایی در بین کابینه دولت رئیسی حفظ شود.

دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های خود گفت: من اینجا هستم که نظام آموزش من جنس تعلیم و تربیت پیدا کند. من جرات انجام برنامه را در بخش‌های مختلف دارم.

او ادامه داد: اصلی‌ترین کار بنده اجرا کردن سند تحول است. مخالفان من می‌گویند جوان است، کم تجربه است پس ناتوان است. اما اینطور نیست. آموزش و پرورش ما مردانه است، اما ما به دنبال آموزش و ترتبیت دخترانه هستیم.

موافقت کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات

ابراهیم رئیسی، عیسی زارع‌پور را به عنوان وزیر ارتباطات معرفی کرده است.

کمیسیون صنایع و معادن درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی اعلام کرد: انتخاب ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات مناسب می‌داند. چرا که ایشان چالش‌های پیش‌روی این حوزه را می‌دانند، وعده دادند که ظزف مدت چهار سال شبکه ملی اطلاعات را رونمایی کنند. ایشان در هر موقعیتی که قرار گرفته‌اند تحول خواه بودند.

کمیسیون فرهنگی نیز در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات اعلام کرد: برنامه ارائه شده ایشان به جزئیات و بخشی دیگه به کلیات اشاره کرده‌اند. اکثر بخش‌های برنامه دارای شفافیت است. اما در محورهای هشت گانه اولیت بندی تعیین نشده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمود

    مشکلات کشور ما ریشه‌ای است با این دولت یا آن دولت حل نمیشه وز ا هم کاری نمی‌کنند بد نیست به دوره‌ها وشعارهای قبلی نگاه کنیم متوجه می‌شویم هیچ کدام کاری نکردن حتی در مورد یک واکسن هم برنامه ندارن تا کی ما ایرانیا گول این شعارها را میخوریم

  • ناشناس

    بی خود کرد اینجاس

  • ناشناس

    بین وعده هایی گه دادن بهتون قول میدم تنها چیزی که عملی کنن قطع کردن اینترنت جهانیه. حالا بشینید این ۴ سالو تماشا کنید.

    • ناشناس

      شماها که هنوز تو توهمید کارنامه رئیسی نشون میده اصل کار ایشون گسترش فضای مجازیه نه محدود کردن آن کمااینکه آقای رئیسی اشتغال زایی چه درفضای مجازی وچه درمیدان را ثابت کردند

  • ه ص

    وزیر اقتصاد جرئت کند دلار را حذف و عنوان پول ایران از ریال به تومان شود الان در بازار و معاملات موجود کسی چیزی را خرید و فروش می کنند دیگه به نام ریال نیست همه میگویند این چند تومان است در حالی که معادل هم در دنیا ندارد و می‌تواند یک فصل جدیدی در معاملات پولی باشد اگر صفری هم حذف شود بهتر خواهد بودریال در چند کشور هست و مردم هم بعداً مقایسه می‌کنند ایران را با ریال آن کشورها ،همچنین دلار رو باید حذف کرد دلیل اینکه آمریکا کشور استکباری با اقتصاد ایران از طریق دلار بازی می کند.

    • ناشناس

      داداش گلم تورم اسن ربطی به دلار نداره این ارزش پوله که بی ارزش شده

  • ناشناس

    من کارمند هستم و خواهش میکنم حقوق‌ها رو زیاد نکنید ، هر افزایش حقوقی که انجام شد از دماغمون کشیدین بیرون . بجای اینکه حقوق زیاد کنید تورم رو کم کنید .

  • جان سینا

    کاری ندارم کابینه رای بیاره یا نه و چه کسی وزیر بشه فقط جان مادرت بورسو درست کنید

  • arshyabyranwndy@gmail.com

    باسلام هر دولت میاد متاسفانه فقط دوسه ماه اول سخت گیری میشه اما متاسفانه برعکس میشه دولت رییسی هم مثل بقیه دولت هاست شک ندارم باحرف ول کن شعار ول کن عمل شرط اصلی
    ب نظرم آدم نباید حرف بزنه
    اگ حرف زد باید عمل کنه
    امیدوارم این وضع گرونی درست بشه

  • م.م.م.م.م

    دولت مردمی داره همین اوایل به دولت نظامی پیش می ره خدا عاقبت ملت را بخیر کنه

  • ناشناس

    ???

  • م ش

    دولت. باید. تولید داخلی را بهر طریقی که میشود. راه اندازی کند…. و صادرات را نه بصورت خام بلکه. ساخته شده. استاندارد افزایش دهد…. تعرفه های صادرات کم کند…تمام تولیدات صنایع نظامی را بفروشد…نه کمک. .حتی کمک‌های مردمی رابه بیرون از کشوررا محدودکند.. خروج ارزفقط به منظور آوردن کارخانجات مورد لزوم باشد…. برای افزایش تولید… مقوله امنیت خارجی را بزرگنمایی نکنند… که تبعات آن موجب. مشکلات دیکر شود. … ترس ازامضای برجام واف ای تی اف را کنار بگذارد…. .