کد مطلب: ۲۹۸۴۸۵

در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح شد:

در جلسه رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان چه گذشت؟

در جلسه رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان چه گذشت؟

یک اقتصاددان عنوان کرد: در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با استادان دانشگاه‌ها نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی در خصوص اقتصاد کشور بخصوص بازار ارز و نقدینگی در دو قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت مطرح شد ولی تاکید بر مسائل کوتاه‌مدت بیشتر بود؛ اینکه برای ایجاد ثبات کوتاه مدت چه باید کرد؟

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با حضور استادان دانشگاه‌ها و صاحب نظران حوزه اقتصاد ضمن بررسی مهم‌ترين تحولات متغيرهای کليدی اقتصاد کلان به ویژه بازار ارز، به بحث و بررسی راهکارهای ثبات فضای اقتصادی پرداخت.

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران از افراد حاضر در جلسه روز گذشته بود که در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز با شرح جزئیات بیشتر این جلسه می‌گوید: در جلسه‌ روز گذشته مباحث پولی و بانکی و وظایف بانک مرکزی در این زمینه‌ها مطرح شد و تمرکز مباحث بیشتر بر روی موضوع نقدینگی، قیمت‌ها و بازار ارز بود. این جلسه، تنها یک جلسه مشورتی برای ارایه دیدگاه‌های تخصصی کارشناسان بود که راهکارهای خود را برای برون رفت از وضعیت کنونی با رئیس کل بانک مرکزی به اشتراک بگذارند و این به معنی به کارگیری قطعی پشنهادات مطرح شده نیست.

وی ادامه می‌دهد: نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی در خصوص اقتصاد کشور بخصوص بازار ارز و نقدینگی در دو قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت مطرح شد ولی تاکید بر مسائل کوتاه‌مدت بیشتر بود؛ اینکه برای ایجاد ثبات کوتاه مدت چه باید کرد؟ به همین دلیل بحث‌های زیادی درباره مساله نقدینگی مطرح شد که باید آن را به سمت و سویی جریان داد که آثار منفی کمتری داشته باشد.

عزتی می‌افزاید: همچنین درباره راهکارها در قالب بلندمدت بحث‌های نظارتی در جهت جلوگیری از فساد اقتصادی مطرح شد. اما به طور کلی کارشناس‌های حاضر در جلسه معتقد بودند در موقعیت خاصی که ایران قرار دارد باید تلاطم در بخش خارجی اقتصادی کمتر شود و ثبات نسبی در این حوزه ایجاد شود. همچنین اساس مشکلات کشور ما، مشکل ضعف بنیه کلی اقتصاد کشور است که بانک‌ها و بازارهای دیگر را دچار مشکل کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در پایان خاطر نشان می‌کند: در جهت حضور در جلسه دیروز به کارشناس‌های زیادی نامه فرستاده شده بود ولی تعداد زیادی از آن‌ها به دلایل مختلف در این جلسه حضور نداشتند یا اینکه فرد دیگری را به جای خود فرستاده بودند که البته بانک مرکزی هم می‌دانست احتمال آمدن آن‌ها بسیار کم است اما احترام گذاشت و دعوت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.