کد مطلب: ۷۴۰۳۶۳

جنگ روسیه و اوکراین چه بلایی بر سر بورس آورده است؟

جنگ روسیه و اوکراین چه بلایی بر سر بورس آورده است؟

تقریباً ۱۰ ماه از زمان تحریم‌هایی که باعث مهاجرت سرمایه‌گذاران از بورس مسکو شد، می‌گذرد و همین وضعیت این بازار را به بدترین‌ بورس جهان تبدیل کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمله روسیه به اوکراین باعث سقوط سهام این کشور در ماه فوریه شد. تقریباً ۱۰ ماه از زمان تحریم‌هایی که باعث مهاجرت سرمایه‌گذاران از بورس مسکو شد، می‌گذرد و همین وضعیت این بازار را به بدترین‌ بورس جهان تبدیل کرده است.

در حالی که اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش تا حد زیادی بهتر از انتظارات ایستاده است، بازار سهام تصویر متفاوتی را ترسیم می‌کند.

در سال جاری میلادی پس از دردسرهایی که پاندمی کرونا برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد، آوار حمله روسیه به اوکراین بر سر بازارها خراب شد و در ادامه تورم فزاینده در اقتصاد جهانی و سیاست‌های قاطعانه بانک‌های مرکزی برای مقابله با شیطان تورم، روندی کاهشی را به بازارها تحمیل کرد و بسیاری از احتمال بروز یک رکود دیگر اقتصادی سخن می‌گویند. ۱۰ ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و در کنار تمام مشکلاتی که این جنگ بر سر بازارها و اقتصاد دنیا آورد، حالا جدیدترین گزارش بلومبرگ حاکی از کاهش ۴۴ درصدی شاخص MOEX (شاخص بورس مسکو) در سال جاری و ثبت بدترین عملکرد سالانه این نماگر از سال ۲۰۰۸ است و گفته می‌شود جنگ، کنترل سرمایه و تحریم ها در سال ۲۰۲۳ بر بازار تاثیر می گذارد.

حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین باعث سقوط سهام روسیه در ماه فوریه شد. تقریباً ۱۰ ماه از زمان تحریم‌هایی که باعث مهاجرت سرمایه‌گذاران از بورس مسکو شد، می‌گذرد و همین وضعیت این بازار را به بدترین‌ بورس جهان تبدیل کرد و همچنان چشم‌اندازی از بهبود وجود ندارد. در حالی که اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش تا حد زیادی بهتر از حد انتظارات ایستاده است، بازار سهام تصویر متفاوتی را ترسیم می‌کند.

طی ماه‌های گذشته، سهام روسیه از معیارهای جهانی حذف شده‌اند و صندوق‌های قابل معامله در بورس که در سهام این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، یا مسدودند یا بسته شده‌اند. فروش‌های سنگین در بورس روسیه در ماه فوریه باعث تعطیلی طولانی مدت بازار مسکو شد. شاخص RTS دلاری آن در حال حاضر ۳۵ درصد در سال جاری سقوط کرده است، که بدترین عملکرد را در بین ۹۲ شاخصی که بلومبرگ در سطح جهان از نظر ارز محلی ردیابی می‌کند، دارد. شاخص MOEX روسیه که به روبل قیمت‌گذاری شده، در مسیر شدیدترین افت سالانه از سال ۲۰۰۸ تا کنون، ۴۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داده است.

پیوتر ماتیس، تحلیلگر ارشد ارز در InTouch Capital Markets Ltd، گفت: سهام حاضر در بورس روسیه چشم‌انداز تیره‌ای را منعکس می‌کنند، زیرا تحریم‌های غرب شروع به افزایش فشار بر اقتصاد داخلی کرده است. به خصوص در زمانی که اتحادیه اروپا به طور کامل متعهد به کاهش اتکای خود به کالاهای روسیه است. اتحادیه اروپا و کشورهای عوض گروه G-۷ توافق کرده‌اند که شرکت‌های این بلوک را از ارائه خدمات کلیدی از جمله بیمه به کشتی‌های حامل نفت خام روسیه در صورت خرید بالای سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه منع کنند. ذخایر نفت روسیه نیز تحت تاثیر قیمت‌های بی‌ثبات نفت خام قرار گرفته، به طوری که شاخص برنت حدود ۴۰ درصد از بالاترین قیمت خود در ماه مارس کاهش یافته است.

دو شرکت Lukoil PJSC و Gazprom PJSC به عنوان پروزن‌ترین اعضای شاخص MOEX، به ترتیب ۳۰درصد و ۵۳درصد در سال جاری کاهش قیمت داشته‌اند. در همین حال، سهام بزرگترین بانک حاضر در بورس مسکو به نام Sberbank of Russia PJSC، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی همه چیز (از توانایی روسیه برای دسترسی به ذخایر خارجی تا سیستم ارتباط بانکی سوئیفت)، ۵۴ درصد سقوط کرده است.

اسکندر لوتسکو، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در ITI گفت: به نوعی، من عملکرد ضعیف بازار سهام روسیه را شگفت‌آور می‌بینم، زیرا همه ریسک‌های ژئوپلیتیکی در ابتدا قیمت‌گذاری شده‌اند و تحریم‌های دیرهنگام، حتی سقف قیمت، تغییری در بازی برای سهام روسیه ایجاد نمی‌کند. او تداوم ریزش بازار را به «عدم حمایت از صندوق‌های نهادی محلی نسبت می‌دهد، در حالی که تقاضای خرده‌فروشی به دلیل خطرات بسیج نیروهای جدید و خروج سپرده‌ها تضعیف شده است».

بعید است که سال آینده با ادامه جنگ و کنترل سرمایه، تسکینی برای بورس مسکو ایجاد شود، به خصوص اگر رکود جهانی تقاضا برای کالاها را محدود کند و تحریم های جدید اقتصاد روسیه را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. روز پنجشنبه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره بسته نهم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند که بانک‌ها و مقامات جدید و همچنین دسترسی این کشور به هواپیماهای بدون سرنشین را هدف قرار می‌دهد. متیس در InTouch Capital Markets گفت: بدون ورود سرمایه جدید، تحت محدودیت تحریم‌های غرب، احتمالاً سهام روسیه در سال آینده مجدداً عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

منبع: فردای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.