کد مطلب: ۶۳۲۲۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین/ سوئیس سنت بى‌طرفى را شکست

اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین/ سوئیس سنت بى‌طرفى را شکست

آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. آخرین اخبار از بازارهای طلا، انرژی و رمزارزها و رویدادهای اقتصادی مربوط به این جنگ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر حمله به شرق اوکراین، جنگ دو کشور عملا آغاز شد. جنگی که هم کشورهای عضو ناتو و همسایگان را درگیر کرده و هم اقتصاد جهان را هدف گرفته است. در پنجمین روز این جنگ روسیه و اوکراین، مهم‌ترین اخبار اقتصادی مرتبط با آن را می‌خوانید.

نوسانات قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

آمریکا و کشورهای اروپایی یکشنبه بر سر قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت، توافق کردند. بازارها، امروز دوشنبه به تحریم جدید روسیه در رابطه با سوئیفت، واکنش صعودی نشان دادند. با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا و نفت افزایش یافت.

اونس در لحظاتی به کانال ۱۹۰۰ دلاری نیز وارد شد و دوباره به کانال پیشین بازگشت. در لحظه تنظیم این خبر، قیمت جهانی طلا همچنان در حال افزایش بوده و به ۱,۹۱۵ دلار رسیده است.

قیمت نفت، نیز امروز افزایشی بود. در این لحظه، هر بشکه نفت برنت به قیمت ۱۰۱،۰۱ دلار معامله می‌شود. این قیمت نسبت به روزهای پیش افزایشی است اما امروز نفت به نرخ‌های بالاتر نیز رسیده بود.

همچنین بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت بیت‌کوین در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و با نرخ ۳۸۷۲۹ دلار معامله می‌شود.

تحریم‌ها علیه روسیه و بلاروس

از جمله مهم‌ترین اخبار موثر بر بازارهای مالی، سیگنال‌های مرتبط با تحریم‌ها است. در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را می‌خوانید.

- سوئیس سنت بى طرفى را شکست و روسیه را تحریم کرد. ایگناسیو کاسیس رییس جمهور سوئیس گفت شرایط کنونى فرق العاده است و تاریخ درباره ما قضاوت می‌کند. طبق تحریم هاى سوئیس، اموال مقامات روس که در مجموع ١١ میلیارد دلار است مسدود می‌شود. تحریم هایى هم علیه پوتین و لاوروف اعمال مى شود (رصد).

-کاخ کرملین اعلام کرد پوتین فرمان تحریم آمریکا و کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند، امضا کرده است (تسنیم).

-خزانه‌داری آمریکا بانک مرکزی و سیستم مالی روسیه را تحریم کرد ( ایسنا ).

اخبار پیشین

- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ژاپن به تحریم‌های ضدروسیه می‌پیوندد. تحریم‌های مالی ژاپن علیه روسیه به همراه دیگر همپیمانان، هزینه زیادی را بر مسکو تحمیل می‌کند (تسنیم).

- نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و تعدادی از مقامات دولتی روسیه از جمله مسدود کردن دارایی‌های آنها اعمال خواهد کرد (ایسنا).

- به نقل از روزنامه گاردین این هفته قرار است یک نفتکش روسیه در بندر اورکنی پهلو بگیرد، اما دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرده در حال بررسی ممنوعیت ورود کشتی های روس به بنادر این کشور است (باشگاه خبرنگاران جوان).

- تحریم جدید علیه روسیه: موسسات مالی انگلیس از رابطه با بانک مرکزی روسیه منع شدند (انتخاب).

- نروژ سهام خود را در ۴۷ شرکت روسی می‌فروشد. بر پایه داده‌های دولت نروژ، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ دارای اوراق بهادار روسیه به ارزش ۲،۸ میلیارد دلار بوده است (بورس‌نیوز).

- بریتیش پترولیوم ۲۰ درصد از سهام خود در شرکت نفتی روسنفت روسیه را به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، واگذار می کند (انتخاب).

- رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی روسیه بسته شده است (اعتماد آنلاین).

- سوئیفت، شبکه پیام‌رسانی امن بانکی که پرداخت‌های بین‌المللی سریع را تسهیل می‌کند، اعلام کرد در حال آماده شدن برای اجرای تحریم‌های تصویب شده علیه روسیه است ( یورونیوز ).

- مسکو اعلام کرد که محدودیت هایی برای پرواز هواپیماهای ۳۶ کشور از آسمان روسیه وضع کرده است (ایرنا).

- پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی نشستی درباره اقتصاد، با امپراتوری دروغ خواندن غرب، خواستار بررسی تحریم‌هایی شد که غرب به دنبال اجرای آن علیه روسیه است (تسنیم).

واکنش‌ روسیه و مخالفت‌های بار تحریم‌های غرب

- بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که نرخ بهره اصلی خود را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش می دهد تا با خطرات کاهش ارزش روبل و افزایش تورم مقابله کند. بنا به گزارش بی بی سی، دلیل این اقدام تلاش برای مهار پیامدهای تحریم های غرب است. بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه گفتند که به شرکت ها دستور داده شده که ۸۰ درصد از درآمدهای ارزی خود را بفروشند. ارزش پول روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین (پنجشنبه گذشته) تاکنون ۴۱ درصد سقوط کرد. همچنین از روز جمعه گذشته تا امروز، این کاهش ۲۹ درصد بوده است. (اقتصادنیوز).

- وزارت خارجه چین تحریم‌های غرب علیه روسیه را غیرقانونی و یکجانبه خواند و گفت این تحریم‌ها مشکلات را حل نمی‌کند و فقط مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند (اعتمادآنلاین).

- رئیس‌جمهور بلاروس با هشدار درباره تحریم‌های سخت کشورهای غربی علیه روسیه تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند روسیه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد (فارس).

- اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌های جدید علیه بلاروس در این هفته اعمال می‌شود. این تحریم‌ها محصولات صادراتی، الیگارش‌ها، بانک مرکزی بلاروس را هدف خواهند گرفت و همچنین امکان حذف سوئیفت بانک‌های بلاروس را فراهم می‌سازند (اقتصادنیوز).

اخبار مربوط به نفت و گاز

با توجه به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، اخبار مربوط به نفت و گاز نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

-شرکت نفت شل اعلام کرد که قصد دارد به دلیل حمله روسیه به اوکراین شراکت با گازپروم روسیه را متوقف کند (انتخاب).

- مقام‌های اوکراینی می‌گویند روسیه در ادامه حمله نظامی خود به خاک این کشور، تاسیسات نفت و گاز را در چند نقطه اوکراین هدف گرفته است؛ از جمله یک پایانه نفتی در واسیلکیف در جنوب غربی کیف و یک خط لوله گاز طبیعی را در نزدیکی خارکف در شمال شرق اوکراین. اپراتور خط لوله گاز اوکراین گفته است که ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین به طور عادی ادامه دارد و مانع جدی در این انتقال ایجاد نشده است ( یورونیوز ).

- رسانه‌ها از تلاش باکو برای توزیع سوخت رایگان به برخی خودروها در اوکراین در بحبوحه نبرد این کشور با روسیه و کمبود سوخت خبر دادند (اقتصادآنلاین).

- بزرگترین شرکت‌های صنعتی اروپا از حمله روسیه به اوکراین امید خود را برای قیمت‌های انرژی از دست داده‌اند. پیش از جنگ اوکراین هم شرکت‌های صنعتی و شیمیایی دچار بحران انرژی بودند و به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها به این زودی کاهش یابند (تجارت‌نیوز).

- کاخ سفید جمعه گذشته اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به گونه ای طراحی نشده اند که در جریان کنونی انرژی مسکو به جهان اختلال ایجاد کنند.

- کمیته شرقی اقتصاد آلمان اعلام کرده در پی حمله روسیه به اوکراین، موضوع پروژه ساخت خط لوله «نورد استریم-۲» برای مدت‌ها متوقف می‌شود (فارس).

- خبرگزاری فرانسه و اسپوتنیک روز شنبه اعلام کردند که یک کشتی روسی در چارچوب اعمال تحریم‌ها علیه مسکو در کانال مانش توقیف شد (مهر).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دنیا شده جنگل، قوی تر ضعیف تر رو شکار میکنه و ما هم کاری نمیتونیم بکنیم

  • ناشناس

    روسیه بزرگترین اشتباه تاریخ خودش رو مرتکب شد.
    حتی اگر از لحاظ نظامی اوکراین رو تصرف کنه از لحاظ سیاسی نمیتونه پیروز بشه.
    و داره اجماع جهانی علیه روسیه شکل میگیره
    اینهمه تحریم و قطع روابط دیپلماتیک و بستن پرواز ها روی هواپیماعای روسی افت شدید روبل و بسته شدن بورس روسیه قطعا روسیه رو بشدت تضعیف میکنه

  • ناشناس

    روسیه در مقابل اتحادیه اروپا عددی نیست و به زودی به زانو در میاید

  • ناشناس

    فرصتی طلایی برای ایران پیش اومده تا برخلاف روس های زیاده خواه نفت و گاز ایران به اروپا برسه و شکوفایی اقتصادی اتفاق بیفته،در انتظار خردورزی مسئولین نشستیم تا از این وضع دربیایم، ارتباط با روسیه چیزی جز خشکسالی اقتصادی و انزوای جهانی به ارمغان نیاورد، وقتشه وطن ساخته بشه عمرمون جوانیمون رفت