کد مطلب: ۲۵۹۹۴۳

حجم سد کرج به خاطر رسوبات رودخانه کم نشده است

حجم سد کرج به خاطر رسوبات رودخانه کم نشده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز بحث کاهش حجم سد کرج به دلیل رسوبات وارد شده به دریاچه سد طی سال‌های گذشته را غیرکارشناسی عنوان کرد و گفت: براساس طراحی سد، رسوباتی که اکنون در دریاچه وجود دارد کمتر از حد پیش‌بینی شده است.

داوود نجفیان در مورد اینکه برخی عنوان می‌کنند رسوبات ته‌نشین شده در دریاچه سد کرج ظرفیت ذخیره این سد را کاهش داده است، اظهار کرد: در زمان طراحی هر سد، بخشی از حجم ذخیره، برای رسوبات در نظر گرفته‌ می‌شود؛ در مورد سد کرج خوشبختانه رسوبات موجود در دریاچه پایین‌تر از حد پیش‌بینی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،نجفیان افزود: بنابراین بحث کاهش حجم سد کرج به دلیل رسوبات وارد شده به دریاچه سد طی سال‌های گذشته غیرکارشناسی است ضمن اینکه لایروبی دریاچه سدها هم توجیه اقتصادی ندارد و امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: تنها لایروبی که ممکن است از پشت سدها انجام شود؛ لایروبی منتهی‌الیه سد و نزدیک به دریچه است و معمولا در دیگر نقاط دریاچه سد لایروبی انجام نمی‌ شود. به عنوان نمونه می‌توان از سد سپیدرود نام برد که حجم آن به دلیل رسوبات رودخانه نصف شده اما لایروبی مخزن توجیه اقتصادی ندارد.

نجفیان در خصوص وضعیت سد طالقان نیز اعلام کرد: در این مورد باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد اما به نظر می‌رسد آورده رسوبات در این سد بیشتر باشد و لازم است طرح‌های آبخیزداری در بالادست صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اخیراً این موضوع با منابع طبیعی مطرح و قرار شد اقدامات لازم برای آبخیزداری و تثبیت خاک در بالادست برای جلوگیری از ورود رسوبات به دریاچه سد طالقان انجام شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.