کد مطلب: ۱۶۷۶۵۶

حجم مبادلات تجاری میان ایران و صربستان باید افزایش یابد

حجم مبادلات تجاری میان ایران و صربستان باید افزایش یابد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان ضمن ناکافی دانستن حجم مبادلات تجاری میان ایران و صربستان به ظرفیت بسیار بالای دو کشور در زمینه های تجاری و اقتصادی اشاره کرد.

گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و صربستان به ریاست پروانه سلحشوری با آقای «ایویتسا داچیچ» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان در محل کاخ بلگراد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پروانه سلحشوری، در این دیدار با اشاره به هشتادمین سالگرد آغاز روابط سیاسی میان دو کشور گفت: ما از افزایش تبادل هیات‌های سیاسی و پارلمانی میان ایران و صربستان استقبال می‌کنیم و امیدواریم رئیس جمهور صربستان نیز برای دیدار با همتای خود به تهران سفری داشته باشد.

وی سپس در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به صربستان گفت: امیدواریم با فراهم شدن مقدمات این سفر، بازدید وزیر خارجه ایران از بلگراد در اولین وقت ممکن، انجام شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان در ادامه با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های پارلمانی دو کشور گفت: پارلمان‌ها تسهیل‌کننده همکاری‌های فی‌مابین دولت‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور هستند و در این راستا مجلس شورای اسلامی آمادگی همکاری با مجلس صربستان را در سطوح مختلف دارد.

سلحشوری همچنین در ادامه نسبت به برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و آن را یکی از ابزارهای مهم گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی عنوان کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان ضمن ناکافی دانستن حجم مبادلات تجاری میان ایران و صربستان به ظرفیت بسیار بالای دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشور در زمینه‌های مختلف، در آینده نزدیک شاهد ارتقای سطح مناسبات تجاری ایران و صربستان باشیم.

وی سپس با اشاره به اهمیت همکاری های فرهنگی ایران و صربستان افزود: از آنجا که دو کشور اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌توان همکاری‌های نزدیک‌تری داشت.

سلحشوری در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین سفرهایی زمینه افزایش همکاری‌ها در سطوح مختلف را فراهم کند.

در ابتدای این ملاقات، ایویتسا داچیچ ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی، به زمینه‌های فراوان همکاری میان دو کشور اشاره کرد.

وی سپس به رفت‌وآمدهای شخصیت‌ها و هیات‌های سیاسی میان دو کشور اشاره کرد و ضمن دعوت از آقای ظریف برای سفر به صربستان گفت: خیلی علاقه‌مند هستم سفر وزیر امورخارجه ایران به صربستان در ادامه رایزنی های دو وزارتخارنه سریع‌تر صورت گیرد.

وی افزود:در حال حاضر منتظر سفر آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران به بلگراد هستیم که در پاسخ به سفر همتای ایشان به تهران صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از مواضع ایران در مجامع بین‌المللی در قبال صربستان حمایت قدردانی و تاکید کرد که باید با همکاری نزدیک‌تر در مجامع بین‌المللی، مواضع دو کشور هماهنگ شود.

معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان بر ضرورت افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید نمود و گفت: هیچ مانعی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و این عدم مانع به معنای دوستی دیرینه میان دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: لغو روادید تاثیر بسیار زیادی در افزایش گردشگری میان دو کشور داشته است.

وی در پایان برای گسترش همکاری‌ها در زمینه فرهنگ، ورزش، حمل‌ونقل هوایی و سایر زمینه‌های مورد توافق طرفین، آمادگی کشورش را اعلام کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.