کد مطلب: ۵۹۰۸۰۲

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعویق افتاد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعویق افتاد

در فضای مجازی برای اجرایی شدن سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان‌ماه گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود، ولی خبرها حاکی از این است که این اقدام در آبان عملیاتی نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی در محافل مختلف شنیده شده است. این موضوع بعد از مصاحبه‌های وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور ضریب بیشتری گرفت. البته رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود نیز اعلام کرده بود که حذف ارز ترجیحی بدون اعلام قبلی، و زمینه‌سازی لازم انجام نخواهد شد و در این مورد به صورت غافلگیرانه عمل نخواهد شد.

چند روز قبل نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه، مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، تصریح کرد: ستاد اقتصادی دولت نیز موافق حذف ارز ترجیحی است.

بعد از این موضع گیریها، گمانه زنیهایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان ماه امسال در فضای مجازی مطرح شده بود. این موضوع باعث سوء استفاده‌هایی، در فضای اقتصادی کشور و رشد قیمت برخی اقلام، همچنین افزایش نوسانات در بازار ارز شد. این خبرسازیها تا جایی پیش رفته بود که حتی جزئیاتی مثل حذف ارز دولتی واردات ۵ قلم کالای اساسی و ابقای ارز ترجیحی گندم و دارو در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.

در همین راستا پیگیری‌ها از دولت نشان می‌دهد، فعلاً موضوع حذف ارز دولتی در دستور کار نبوده و به طور حتم روند فعلی تخصیص ارز به کالاهای اساسی در آبان ماه تغییری نخواهد کرد. به این ترتیب اگر تصمیم نهایی برای حذف ارز ترجیحی اتخاذ شود این موضوع با اعلام قبلی و زمینه سازی های لازم کارشناسی و رسانه ای تصمیم گیری و اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، ارز ۴۲۰۰ تنها برای واردات کالاهای اساسی (دانه‌های روغنی، کنجاله، روغن، ذرت، جو، گندم) و دارو اختصاص می‌یابد. در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، برای واردات کالاهای اساسی و واکسن تخصیص داده شده است.

منبع: تسنیم

مهم‎‌ترین اخبار حوزه طلا و ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حذف کنین یا نکنین واسه مردم هیچ منفعت و سودی نداره مردم متحرک شدن هر بلایی میخواین سرشون بیارین

  • ناشناس

    وقتی ارز دولتی به واردات اختصاص داده میشه پس چرا گرون دست مردم میرسه

  • ناشناس

    جالبه با ارز ۴۲۰۰ تومانی اجناس و کالا وارد میکنن ولی ترخیصش نمیکنن تا قیمت ها رو ببرن بالا

  • ناشناس

    اگر یک میلیارد هم یارانه‌ نقدی بدن دست مردم ، به مرور زمان بی ارزش میشه . مثل یارانه ۴۵ هزار تومنی که اوایل باهاش میشد خیلی چیزا خرید . ((((در سال ۸۹ که پرداخت یارانه آغاز شد، با ۴۵ هزار تومان می‌شد سبد مواد غذایی شامل یک کیلو تخم مرغ، پنج کیلو برنج، یک کیلو گوشت، دو کیلو مرغ، یک کیلو قند، یک کیلو شکر، یک لیتر روغن و نیم کیلو پنیر خرید. اما الان با این ۴۵ هزار تومان فقط می‌توان ۱٫۵ کیلو مرغ به نرخ دولتی خریداری کرد.)))) خب پس این کار از پایه و اساس اشتباهه ، و به مرور زمان به نفع دولت هستش و به ضرر مردم .
    پیشنهاد اینه که معادل این مبلغ صرف دادن یارانه غیر نقدی به صورت سبد مواد غذایی به مردم بشه .««««« مثلا سبدی شامل ۵ کیلو مرغ و ۵ کیلو برنج و یک کیلو عدس و لپه و نخود و قند و روغن و …»»»»» وقتی این اقلام به اقشار مختلف جامعه و علی الخصوص قشر ضعیف عرضه بشه . باعث میشه به مرور زمان تقاضا در بازار کمتر شده و تورم مواد غذایی زیاد نباشه . و همچنین تولید کننده و مصرف کننده نیز حمایت بشن .
    اینجوری به مرور زمان ارزش یارانه کم نمیشه و مردم ناراضی نمیشن که چرا یارانه کم شده و بی ارزش .
    پس حذف کردنش و دادن به صورت یارانه نقدی واقعا اشتباهه و فقط یه کلاه گشاده بر سر مردم ، چون به مرور زمان همین قضیه یارانه ۴۵ هزار تومنی میشه و پولا بی ارزش میشه و هیچچی باهاش نمیشه خرید ‌‌‌‌‌‌‌‌…
    .
    اگر واقعا هدفشون خدمت به مردم و رضایت مردم و رفاه جامعه هستش به شکل سبد غذایی این یارانه رو بدن . که ملت بدونن که اگه روغن یه زمانی صد برابر هم شد ، بازم سر ماه دو کیلو روغن دولت حداقل بهشون میده .اگه بخوان یارانه نقدی بدن مشخصه که هدف فقط شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت در آینده هستش ……..

  • ناشناس

    بعضی ها خودشون رو به نفهمی زدن اگه ازدولت حذف بشه گوشت الان چهارصد تومان کیلویی بود نه ۱۴۰،یعنی کمر دامدار شکسسسسسسسستههههههه