کد مطلب: ۴۹۷۶۵۵

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

نظر مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی / دلار دولتی حذف می‌شود؟

نظر مجلس درباره حذف ارز 4200 تومانی / دلار دولتی حذف می‌شود؟

به نظر می‌رسد که دولت با طرح پیشنهاد حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری نهایی در این باره را بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است. یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: درباره برخی کالاها که ضروری هستند باید مابه‌التفاوت آن به صورت نقدی به مردم پرداخت شود. همچنین نمی‌توان برای حذف یا باقی ماندن ارز ترجیحی در سال آینده حکمی کلی صادر کرد، بهتر است که موردی برخورد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرای حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی از تبصره یک بودجه 1400 آغاز شد که در آن آمده در صورت جایگزینی این ارز با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS، مابه‎التفاوت آن صرف معیشت و سلامت مردم می‌شود.

در همان روز تقدیم لایحه به مجلس نیز مژگان خانلو، سخنگو ستاد بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شده است.

چند ساعت بعد علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد: «به دنبال برخی سوالات در مورد ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، در دولت در مورد شیوه اختصاص یارانه به کالاهای اساسی بحث و سناریوهای مختلفی مطرح شد. به همین دلیل در صورت تغییر شیوه، در تبصره بودجه آمده است: منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم خواهد شد».

همان روز رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز خبر داد: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

همچنین معاون اول رئیس جمهور بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت تامین کالاهای اساسی و دارو برای سال 1400 تاکید و عنوان کرد: لازم است میزان کالاهای اساسی و دارو و همچنین ارز مورد نیاز برای سال 1400 برآورد شود تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

با این حساب به نظر می‌رسد که دولت با طرح پیشنهاد حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری نهایی در این باره را بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است. اما موضع مجلسی‌ها در این باره چیست؟

یارانه نقدی برای همه یا تخصیص ارز موردی؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره احتمال حذف ارز 4200 تومانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: این ارز رانت ایجاد می‌کند، پس باید صرفا در بخش‌هایی استفاده شود که می‌توان اطمینان حاصل کرد که کالای نهایی‌اش مبنی بر همان قیمت ارز 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌شود و به مردم می‌رسد.

به گفته او اگر قرار باشد ارز ترجیحی بدهیم ولی قیمت‌گذاری‌اش به نفع مردم نباشد هیچ توضیح اقتصادی برای ادامه دادن آن وجود ندارد. پس در مواردی که بتوانیم مکانیزم توزیع را تحت کنترل داشته باشیم تا ارز 4200 تومانی به مردم برسد، مطلوب است که ارز تخصیص یابد اما اگر بنا باشد ما فقط رانت ایجاد کنیم، بهتر آن است که ارز با نرخ آزاد در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

او همچینن با پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت این منبع به صورت یارانه نقدی به مردم موافق است و می‌گوید: درباره برخی کالاها که ضروری هستند باید ما‌به‌التفاوت ارز 4200 تومانی و آزاد به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

به اعتقاد این نماینده نمی‌توان برای حذف یا باقی ماندن ارز ترجیحی در سال آینده یک تصمیم واحد گرفت و حکمی کلی صادر کرد بلکه بهتر آن است که با بررسی موارد مختلف تخصیص، بررسی صورت گیرد و به صورت موردی درباره هر یک از آنها تصمیمی مجزا اتخاذ شود.

او می‌گوید: ممکن است نشود این نرخ را برای همه کالاها حذف کرد. برای برخی اقلام از جمله نان، شاید ناچار شویم همچنان تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.