کد مطلب: ۷۵۲۳۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف بنزین معمولی و یورو ۲ در تهران/ آلودگی هوا تمام می‌شود؟

حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران/ آلودگی هوا تمام می‌شود؟

با توجه به تداوم آلودگی هوا در تهران، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت از ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها برای کاهش آلودگی هوا و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تهران دیگر به جولانگاهی برای آلاینده‌ها تبدیل شده و تفاوتی با اتاق مونوکسید گوگرد ندارد. هر چند تمام شواهد و قرائن مازوت‌سوزی کارخانه‌ها را تائید می‌کنند، اما همچنان انگشت اتهام مسئولان سمت مردم و استفاده آن‌ها از خودروست!

تعطیل‌کردن کلان‌شهرها نیز تنها راهکار آن‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا بوده است. البته گمانه‌های دیگری هم برای علت افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مطرح می‌شود. با این حال راه حل جدید برای مبارزه با آلودگی هوا پاسخی به همان آدرس غلطِ استفاده از خودروها و سوزاندن بنزین است.

در همین زمینه رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، از ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها برای کاهش آلودگی هوا و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 خبر داد.

حال اینکه اجرای طرح ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران چقدر بتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد سوال‌برانگیز است؟

فارغ از مساله آلودگی هوا، این پرسش مطرح می‌شود در شرایطی که کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین مواجه است و بسیاری از جایگاه‌های سی.ان.جی به علت کمبود گاز خدمات ارائه نمی‌دهند آیا تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 می‌تواند منطقی باشد؟

ایجاد مشکل در سوخت‌رسانی با کناررفتن بنزین معمولی

همایون صالحی، رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران کشور، به تجارت‌نیوز گفت: در شرایطی که کشور با افت فشار گاز روبه‌روست و بار اصلی تامین سوخت کشور بر عهده بنزین است چنین تصمیمی توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید بنزین در کشور 103 میلیون لیتر و مصرف میانگین 105 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. البته رقم مصرفی در بازه‌های زمانی خاص مانند فصول سرما افزایش می‌یابد و تا 118 میلیون لیتر در روز هم می‌رسد.

صالحی درباره مصرف روزانه بنزین در تهران توضیح داد: در پایتخت حدود 26 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و ناترازی مذکور پایتخت را هم دربرمی‌گیرد.

او افزود: فارغ از ناترازی تولید و مصرف بنزین در داخل، دولتمردان نیز بر وارد نشدن بنزین و استفاده نکردن از تولیدات خارج از شبکه پالایشی تاکید دارند. با این حساب با کنار رفتن بنزین معمولی و یورو 2، سوخت کشور چگونه قرار است تامین شود؟

نه‌تنها تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 چالش‌برانگیز است، بلکه حتی در زمینه بهبود هوای پاک نیز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. چراکه تصمیم‌گیران در برنامه‌ریزی خود غالبا سعی بر کتمان موضوعاتی نظیر مازوت‌سوزی دارند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره گفت: مازوت‌سوزی از عوامل شدت‌گیری در آلاینده‌های تهران برشمرده می‌شود.

همچنین بنا به گفته سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت قرار است با حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها بنزین یورو 4 و سوپر جایگزین آن شود.

این در حالی است که با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از چند جایگاه عرضه‌کننده بنزین، توزیع بنزین سوپر همچنان با کمبود مواجه است. همچنین باید دید کشور ظرفیت تولید بنزین یورو 4 و تکیه صرف بر آن برای تامین سوخت کشور را خواهد داشت؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر احتمال بازتوزیع یارانه بنزین وجود دارد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.