کد مطلب: ۲۶۹۳۱۰

حضور پرتردید خودروساز بزرگ اروپا در ایران

حضور پرتردید خودروساز بزرگ اروپا در ایران

یک کارشناس صنعت خودرو درباره ورود گروه خودروسازی فیات به ایران می‌گوید: در این شرایط و با اعمال تحریم‌های سخت و جدید آمریکا علیه ایران خبرسازی ورود سرمایه‌گذاران جدید در عرصه خودرو موضوعیتی ندارد؛ چرا که اساسا فیات متعلق به کشور آمریکاست و این گروه خودروسازی در بورس نیویورک از سهام بالایی برخوردار است.

حضور خودروسازان ایتالیایی در ایران موجی از واکنش کارشناسان را به همراه داشته است.

فعالیت دوباره فیات در ایران خبری است که به نقل از میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در کانال‎ها و فضای مختلف رسانه‌ای دست‌به‌دست شد. رضایی درباره نحوه حضور شریک چهارم ایران‌خودرو این طور مطرح کرده که «در این قرارداد آمده که ارائه محصولات به صورت CBU خواهد بود و پس از آن این گروه خودروسازی می‌تواند به صورت گام به گام در یک برنامه زمان‌بندی توسعه و بهبود یابد و پس از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها نسبت به تولید محصولات به شکل CKD اقدام کند.»

از این رو برخی از فعالان بازار معتقدند که در این شرایط مهر تایید این خبر می‌تواند موجی از امیدواری‌ها را در جامعه تزریق کند. در مقابل نیز برخی از کارشناسان خودرویی با خروج آمریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 معتقدند که سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه خودرو به‌زودی از بازار خارج خواهند شد که به عنوان نمونه می‌توان به خروج پژو از ادامه فعالیت‌ها در بازار 80 میلیون نفری ایران اشاره کرد.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار خودرو نیز می‌گویند که پیامد خروج ترامپ از برجام مشخص است و اکثر شرکت‌های خودروساز آلمان، فرانسه و کره به دلیل تبعیت از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، از آن‌سو آنها براین باورند که این پیش‌بینی در قبال شرکت‌های خودروساز چینی نیز وجود دارد.

در برابر مطرح شدن فرار خودروسازان خارجی از ایران عده‌ای از تصمیم‌سازان اقتصادی با ارائه توصیه‌ای به خودروسازان داخلی می‌گویند که باید تلاش کنیم در بحث خودروسازی برنامه خود را با کیفیت بالا ادامه دهیم و وابستگی خود را نسبت به واردات خودروهای خارجی به حداقل برسانیم تا از خروج این شرکت‌ها، تولید ملی آسیبی نبیند.

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ورود گروه خودروسازی فیات به ایران می‌گوید: در این شرایط و با اعمال تحریم‌های سخت و جدید آمریکا علیه ایران خبرسازی ورود سرمایه‌گذاران جدید در عرصه خودرو موضوعیتی ندارد؛ چرا که اساسا فیات متعلق به کشور آمریکاست و این گروه خودروسازی در بورس نیویورک از سهام بالایی برخوردار است.

فربد زاوه در ادامه توضیح می‌دهد: به محض مطرح کردن خروج آمریکا از برجام گروه خودروسازی پژو از ادامه فعالیت با ایرانی‌ها صرف نظر کرد، بنابراین حضور فیات در بازار ایران نمی‌تواند به عنوان خبر جدی قلمداد شود.

احتمال یک درصدی حضور فیات در ایران

از سوی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تایید سخنان این کارشناس خودرویی به تجارت‌نیوز می‌گوید: فیات یک گروه خودروسازی شناخته‌شده‌ای در جهان است و در ایران سابقه تاریخی قدیمی دارد. باید اشاره کرد که قبل از دهه 50 برند تاکسی‌های ایرانی فیات بود اما با توجه به معضلاتی که در دیپلماسی ایران با کشورهای غربی مشاهده می‌شود، حضور گروه خودروساران ایتالیایی در ایران کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

امرالله امینی در ادامه می‌افزاید: مطرح کردن این نوع خبرها تنها جنبه جوسازی، بلوف یا ترفند دارد. به‌واقع منظور از درج این اخبار جلوگیری از فرار دیگر سرمایه‌گذاران خارجی است. در این شرایط افراد قصد دارند تا سرمایه‌گذارانی که در دوران برجام به یک توافق ضمنی دست یافتند را از دست ندهند.

او درباره تاثیر حضور فیات در بازار ایران عنوان می‌کند که ایران از بازار 80 میلیون نفری برخوردار است و بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی با حضور در این سرزمین می‌توانند صادرات چشمگیری به بازارهای منطقه‌ای داشته باشند.

امینی تصریح کرد: با وجود موضوعات مطرح‌شده، معتقدم که این گروه خودروساز به طور 99 درصد برای ادامه فعالیت‌ها با ایران وارد گود مذاکره نخواهد شد؛ این در حالی است که دولتمردان ما از ورود آنها استقبال خواهند کرد و چنانچه گروه خودروسازی فیات در ایران قصد فعالیتی داشته باشد می‌تواند در مقابل دیگر خودروسازانی که قصد فرار دارند آلترناتیو جدیدی را ارائه دهد. از آن‌سو با وجود پیش آمدن شرایط سخت و جدید برای ایران باید به دنبال تقویت تولید داخل بود تا به این شکل بتوانیم در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

باید گفت که در زمان توافق برجام فیات کرایسلر را به عنوان شریک چهارم ایران خودرو معرفی و قرار شد این شرکت به عنوان شریک اصلی آبی‌های جاده مخصوص باشد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم برقراری شبکه‌های بانکی این گروه خودروسازی از ادامه فعالیت با ایران صرف نظر کرد. حال با وجود به‌کارگیری برخی سیاست‌های داخلی و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در پایان سال 97 و از آن‌سو خروج آمریکا از برجام این پرسش مطرح می‌شود که حضور دوباره ایتالیایی‌ها چقدر می‌تواند جنبه واقعی و عملی داشته باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.