کد مطلب: ۲۱۵۳۹۶

لیگ‌های فوتبال برای حق پخش تلویزیونی چقدر پول می‌گیرند؟

لیگ‌های فوتبال برای حق پخش تلویزیونی چقدر پول می‌گیرند؟

حقوق پخش تلویزیونی مسابقات از اصلی‌ترین منابع درآمدی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها محسوب می‌شود. در واقع حقوق پخش تلویزیونی در کنار مسابقه و بازی‌های تیم، حقوق اسپانسرینگ و اقلام هوادارای یکی از «محصولات» تیم‌های ورزشی است. هر کدام از این محصولات بازار خاص خودش را دارد.

حقوق پخش تلویزیونی بسته‌ای حقوقی است که صاحب و برگزارکننده آن رویداد از طریق فروش آن به شبکه‌های تلویزیونی، به آنها اجازه پخش این رویداد را داده و در ازای دریافت مبلغ معینی درآمد کسب می‌کند. مشتریان فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها در بازار حقوق تلویزیونی، شبکه‌های تلویزیونی هستند. به طوری که این ارگان‌های ورزشی حقوق تلویزیونی مربوط به مسابقات تیم‌های خود را در این بازار به مزایده می‌گذارند و به بالاترین پیشنهاد می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه‌هایی که بدون خریداری حقوق تلویزیونی رویداد، آن را پخش می‌کنند اقدامشان غیرقانونی بوده و صاحب حقوق آن رویداد و مسابقه می‌تواند نزد مراجع قضایی از شبکه مذکور شکایت و خسارت دریافت کند.

در کشورهای پیشرو، حقوق پخش تلویزیونی بسته به سیاست‌های بازاریابی در فوتبال این کشورها، از ۳۰ تا ۶۰ درصد کل درآمدشان را تشکیل می‌دهد.

فروش این حقوق در اروپا از دهه ۶۰ میلادی با محبوب‌تر و فراگیرتر شدن تلویزیون آغاز شد و سنگ بنای تجاری‌سازی فوتبال آغاز شد. در واقع از این لحاظ، این برهه یک نقطه عطف در تاریخ ورزش به شمار می‌رود. در این نیم قرن قیمت این «محصول» روندی افزایشی داشته است.

به عنوان نمونه در بوندس‌لیگا طی تاریخ ۵۰ ساله‌اش ارزش حقوق تلویزیونی بیش از ۶۰۰ برابر شده و به فصلی ۶۲۸ میلیون یورو رسیده است. در حال حاضر حقوق پخش در پنج لیگ بزرگ اروپا (اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و فرانسه) در مجموع سالانه به ارزش پنج میلیارد یورو به فروش می‌رسد.

فوتبال برای حق پخش تلویزیونی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.