کد مطلب: ۴۸۰۴۴۰

حق کمیسیون مشاوران املاک کاهش یافت

حق کمیسیون مشاوران املاک کاهش یافت

بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس ابلاغیه سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون مبایعه‌نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعا نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. این نرخ تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود.

همچنین حق الزحمه قراردادهای رهن/ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است.

حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق‌الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

در این ابلاغیه آمده است بازگشت به نامه شماره ۱۱۴۸۶۶ مورخ ۹۸/۱۱/۰۱ به آگاهی می‌رساند پیشنهاد نرخ خدمات مشاوران املاک شهر تهران به همراه صورت‌جلسه کمیته نرخ گذاری کالا و خدمات در جلسه مورخ ۹۹/۰۶/۲۳ کمیسیون نظارت تهران مطرح که پس از بحث و تبادل نظر به موجب بند ۶ مصوبات ضمن اصلاح پیشنهاد کمیته با تعرفه خدمات مشاوران املاک موافقت گردید.

ذیل این نامه که از سوی یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران به فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نوشته شده آمده است مراتب وفق مقررات ماده ۵۱ قانون نظام صنفی جهت اقدام قانونی لازم اعلام میگردد.

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است. پیشنهاد اتحادیه املاک ۴ دهم درصد، سازمان حمایت از مصرف کننده ۳ دهم درصد و کمیسیون نظارت وزارت صمت ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین بود که نهایتا نرخ ۲۵ درصد از متعاملین تعیین شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید رضا هاشمی

    واقعا حق واسطه های رسمی در کشور پایمال است ..کسانی که با استرس شدید و بیکاریهای طولانی و…. کار میکنند مالیات میدهند و به جامعه خدمت میدهند.. آیا در رکودهای طولانی از حالشان خبر می گیرید..

  • حمید رضا هاشمی

    آیا در رکودهای طولانی هم از حالشان می پرسیدآیا میدانید که حدود پنجاه درصد حق مشاور میدهندآیا میدانید مالیات میدهندآیا میدانید یکی از پر استرس ترین شغلها با کمترین حاشیه امنیت استآیا میدانید بزرگترین آیه قرآن برای کسانی است که بین شما با عدل و انصاف معامله میکنندآیا فقط واسطه های رسمی را که با زحمت کار میکنند شناسایی میکنید و سر میبرید

    • امیر

      آیا میدانید قصه گویی میکنی؟ ایا میدانید برای گفتن حرف درست این فیلمها نیاز نیست وارتباط دادن الکی به قران نمیخواد
      ایا میدانید برای دوخط نوستن قرارداد که سواد نوشتن هم ندارن پول هنگفت بی زحمت میگیرند
      ایا میدانید بنگاه هرچی پول که بگیره برفرض مثال کم بازم همش سوده وشغلی نیست که سرمایه وجنس ومالا بخواد وهمش سوده
      میدانید بابت هر قرارداد اجاره ۱/۴کرایه ازهرطرف گرفتن پول هنگفت زیادی میشه.
      پس انصافا ووجدانا باید حق بنگاهی خیلی کم بشه تا به مرددم فشار نیاد

  • مهدی هاشمی

    املاک، فقط دنبال جوش دادن معامله هست تا کمیسیون و شیرینی و… بگیره و در قبال اشکالات مدارک و تعهدات اصلا مسئولیت قبول نمیکنه. توجهی به منافذ قانونی مدارک نمیکنن یا اگه اشکالات قانونی معامله رو هم ببینن، به دو طرف نمیگن و هیچ ضرری رو بابت معاملاتی که میدونن ایراد داره گردن نمیگیرن. نمونش ملکی که تو رهن بانک هست رو به راحتی معامله میکنن. واسه خونه ای که فروشنده به ارزش ملکش وام گرفته، بدون هیچ گونه راهنمایی و گوشزدی قرارداد مینویسن در حالیکه میدونن مالک اصلی بانکه…. مردم زیادی به واسطه پیش خرید کردن آپارتمانی که رو سند مادر ساختمان وام میلیاردی هست، تو همین بنگاه های منفعت طلب و بی وجدان که با پنهان کاری و منافذ قانونی به خاک سیاه نشونده شدن و کسی هست نیست که این املاکی های متخلف رو بازخواست کنه و ازشون خسارت بگیره و درشونو ببنده.

  • مهدی هاشمی

    دوستان، اگه قصد خرید دارید، سریع تو بنگاه قولنامه نکنید و پول ندید، چون اینا فقط کارت ملی چک میکنن و هیچگونه ساز و کاری بابت استعلام وضعیت ملک ندارن. اگرم ایرادی از ملک و مالک بدونن پنهان میکنن تا فقط قولنامه شه و کمیسیون بگیرن و این شمایید که اندوخته یک عمر پس اندازتون رو متضرر میشید. برید دفترخونه. اونا یه قوانین و نظارتی دارن. حداقل یه استعلام معتبر از ثبت و شهرداری و مدارک بابت بدهی بانکی و توقیف سند و خلافی ساختمان و…. میگیرن و از اوضاع ملک و مالک تا حدودی مطلع میشید. بنگاهی ها هیچ مسئولیتی بابت باخت سرمایتون نمیدن…. اصلا دنبال این نیستن ببینن ملک مشکلی برای معامله داره یا نه. فقط پولو ازتون میگیرن، سهمشون رو برمیدارن بقیشو میدن به مالک و یه کاغذ غیر رسمی و عادی میدن دستتون… اما تو دفترخونه بخاطر قوانین و نظارت ، تا مالک مشکلات مدارک رو حل نکنه، معامله ای رو صورت نمیده.

  • مهدی هاشمی

    اگه مشاورین املاک، دچار اشتباهی شن و باعث باخت سرمایتون بشن، هیچ کجا حساب پس نمیدن. حتی اتحادیه املاک هم پاسخگو نیست. تو شغلشون مدارک و پول هنگفتی جابجا میکنن اما اصلا مسئولیت هیچ چیزی رو بابت وضعیت مدارک شهرداری و بانک و توقیفی ملک قبول نمیکنن. یعنی اصلا قانون هم الزامی نکرده. اتحادیه املاک هم بیخیاله و این منفذ قانونی رو رفع نمیکنه. اصلا به املاک اعتماد نمیشه کرد و باید خودتون کارای املاک رو انجام بدین و برید دنبال اینکه ببینید وضعیت مدارک ملک درسته یا نه… چون بنگاهی اصلا زیر فشار نیست و جایی هم جواب پس نمیده…

  • ناشناس

    شد یه بار تصمیمه درست بگیرن همه چی گرون شده افتضاح بد فقط گیر دادن به یه درصد ناچیز شغله املاکی فقط استرسه و فحش خوردن و مالیات پس اگه اینجوریه مالیات و کم کنید الانم که میگید گرونی تقصیره املاکه بدبخته چه جالب وقتی واسه خونه پیدا کردن میان بنگاه بنگاه خوبه ولی واسه کمیسیون بنگاه بده رئیسه اتحادیه چه میکنه میدونی املاک چقد شغل ایجاد کرده اینا بیکار بشن چه بکننننن بیشترم مغازه اجاره کردن

    • امیر

      پول مفت گرفتن شده عادت بنگاهی ووقتی تعرفه رو به طرفین نمیگن یعنی کلاهبرداری وپول مفت گرفتن وبالاتراز تعرفه پول خواستن ..این دیگه ناچیزنیست.یک درصد هم از معامله چندصدمیلیونی پول ناچیز نیست که براحتی برای دوخط نوشتن میخوان.

    • اسد

      احتمالا شما خودت املاکی هستی و باید بدونی که بخشی از مافیای ملک دست املاکی هاست و واقعا اینها به حق خودشون قانع نیستن . مبلغی که میگیرن با کاری که انجام میدندهیچ تناسبی نداره. اگر صرف نمیکرد مثل قارچ بنگاه املاک زیادنمیشد . پس صرف داره خیلی هم داره

    • مممم

      آقای بنگاهی مستاجر،توچه هنری داری ک بخای حداقل باچندتاخریدوفروش درماه۲۰میلیون ب جیب بزنی،

    • ناشناس

      خجالت بکش

  • امیر

    املاکی جز دوخط نوشتن قرارداد کاری انجام نمیده وسریع عم توقع کمیسیون اونم بالاتراز تعرفه رو دارند وتاباونند ازهرکس بیشتر میکیرند.این میشه پول مفت.املاکی برای رضای خدا کارنمیکنه وگرنه اگه درامدشون کمه واین پول مفت همش سود کم بود درمغازه

  • ناشناس

    سلام بنده واحدی خریداری کردم به مبلغ ۸۵۰میلیون ومشاوراملاک ۱درصد پول بنگاه ازبنده گرفته مبلغ ۸میلیونو پانصد هزار تومان آیا قانونی است

  • مجید محمودی

    من انتالیا کار مشاور ملک در یک شرکت زنجیره ای معتبر کار میکنم. اینجا کمیسیون از هر طرف دو درصد مبلغ معامله هست. تازه 18% مالیات روی این دودرصد هم اضافه میشه که هر طرف اونم میپردازه. تازه معمول هست که اول با فروشنده قرارداد میبندیم که حق فروش بصورت اختصاصی فقط با املاک ما هست. تازه توی امریکا از این هم فراتر هست و هم کمیسیون بیشتره و هم کسی اصلا حق خریدوفروش بدون مراجعه به مشاور املاک رو نداره.

  • Yunes

    تو ایران چی منطقه تا کمسیون املاک منطقی باشه !!!!؟