کد مطلب: ۲۸۷۵۱۱

حمایت جدی از صنایع کوچک و متوسط در برنامه دولت‌ها خواهد بود

حمایت جدی از صنایع کوچک و متوسط در برنامه دولت‌ها خواهد بود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه گفت: امروزه کمتر فرد و سازمانی را می‌توان پیدا کرد که اهمیت بنگاه‌های کوچک را به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نداند، به همین دلیل حمایت جدی از صنایع کوچک و متوسط در برنامه جدی دولت‌ها خواهد بود.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط گفت: موضوع بنگاه‌های کوچک و متوسط چند دهه‌ای است که نقش برجسته ای در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند،‌ تا جایی که اقتصاددانان از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد یاد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: این در حالی است که تا چند دهه پیش حمایت از صنایع تولیدی بزرگ به عنوان امتیاز و قدرتمند شدن آنها بود، اما تحولات اخیر در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط به ویژه از منظر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، انعطاف‌پذیری و تحرکات اقتصادی و کمک به توزیع مناسب درآمد و سرمایه بیشتر، مورد توجه قرار گرفته است.

انصاری اظهار داشت: همچنین تمرکز به نوآوری این بنگاه‌ها که موجب بازآفرینی محصولات و تکنیک‌های نوین برای فروش و بازاریابی می‌شود، پاسخگوی مناسبی برای بازارها و تقاضاهای جدید و نوظهور خواهد بود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروزه در ایران کمتر فرد و سازمانی را می‌توان پیدا کرد که اهمیت و نقش روزافزون این بنگاه‌ها را به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نداند، به همین دلیل حمایت جدی از صنایع کوچک و متوسط در برنامه جدی دولت‌ها خواهد بود.

انصاری گفت: سهم بالای بنگاه‌های کوچک و متوسط از کل بنگاه‌ها در ایران،‌توجه و رفع موانع موجود بر سر راه بنگاه‌ها می‌تواند ضریب اشتغال را افزایش داده و موتوری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: موانعی نظیر کمبود نقدینگی، مشکلات فناوری و نامساعد بودن فضای کسب و کار، سخت‌گیری‌های مالیاتی، غیرقابل پیش بودن قیمت‌های مواد اولیه موانعی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی اظهار داشت: موضوع حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اولویتی بود که در همه دوره‌های پس از انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه نظام بوده و در برنامه ششم به عنوان آخرین سند توسعه‌ای کشور بر ضرورت ارتقاء رقابت‌پذیری و قابلیت‌های فناورانه، اصلاح ساختار، روش‌ها و استانداردهای تولید، توزیع و نظارت و گسترش پیوند بنگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ و توسعه خوشه‌های کسب و کار را مورد توجه ویژه قرار داده است.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: همچنین طی سال‌های گذشته دولت بسته‌های حمایت تشویقی را برای حمایت از این بنگاه‌ها در نظر گرفته است که با عملیاتی نمودن آن می‌توان به بخشی از مشکلات یاد شده فائق آمد.

وی اظهار داشت: رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر اینکه طبق رویکردهای اقتصاد مقاومتی به عنوان پیشران موثری در اقتصاد کشور به حساب می‌آید به علت ضرورت افزایش توانمندی کشور در شرایط تحریم باید امکان تامین نیازهای کشور به واسطه تقویت ظرفیت تولیدی کالاهای ایرانی فراهم آورد.

انصاری اظهار داشت: این امر میسر نخواهد شد، مگر اینکه بتوانیم ظرفیت تولید کشور را به واسطه حمایت از میلیون‌ها بنگا‌ه تولیدی و خدماتی از سطح بنگاه‌های خانگی خرد و کوچک و متوسط افزایش دهیم و حتی به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی بنگا‌ه‌های بزرگ نیز به منظور تداوم تولید و ارتقاء تولید خود نیازمند حمایت از این بنگاه‌های کوچک به عنوان تامین کننده بخشی از نیاز خود باشد.

وی اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز به عنوان متولی راه‌اندازی و پیشبرد هزار شهرک صنعتی و مسئول حمایت بیش از 84 هزار بنگاه کوچک و متوسط تولیدی به سهم خود خدمات شایانی در راستای ارائه خدمات به این قبیل بنگاه‌ها نموده است.

انصاری گفت: دستگاه دیپلماسی کشور مشتاقانه آماده انجام وظیفه در راستای حمایت از توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط است، هرچند تاکنون نیز وزارت امور خارجه هیچ گاه از حمایت از حوزه‌های ناظر بر روابط اقتصادی غفلت نکرده، اما معاونت جدیدالتاسیس دیپلماسی اقتصادی یکی ازمهمترین و اولین وظیفه ذاتی خود را حمایت از عناصر مرتبط با توسعه‌های اقتصادی نوظهور نظیر این قبیل بنگاه‌ها که مظلومانه و در هر شرایطی دوشادوش صنعت و اقتصاد کشور چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه در دوره تحریم‌های قبلی ایستاده‌اند، می‌داند.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی به طور قطع در کنار سایر ارگان‌ها به ویژه در فصل جدید تحریم‌ها از هیچ فرصت یکه منجر به رشد این بنگاه‌ها شود، فروگذار نخواهد کرد.

انصاری گفت: همراهی مدام فعالان اقتصادی کشور در جریان سفرهای وزیر امور خارجه در دو سال گذشته و حدود بیش از دو بار در یک ماه گذشته در جلسات هم اندیشی متولیان بخش خصوصی کشور شاهد بر این مدعا مضاف بر اینکه این معاونت با ایجاد کارگروه بررسی راهکارهای ارتقاء روابط اقتصادی در بنگاه‌های کوچک و متوسط در ذیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی و با عضویت کلیه نهادهای مذکور درصدد است، تا مکانیزم‌های توسعه تعاملات اقتصادی با محور بنگاههای کوچک و متوسط SME ها را به صورت جداگانه به ثمر رساند.

وی گفت: وجود بیش از 23 میلیون SME در اروپا و میلیون‌ها SME در چین و دیگر کشورها قدرت مانور فراوانی با SME ها در ایران به منظور ایستادگی در برابر تحریم‌های ناعادلانه و ناجوانمردانه به وجود آورده و خوشبختانه فرصت بی‌نظیری برای رشد و بالندگی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورمان که به دلایل مختلف به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته‌اند را پدیده آورده است.

وی افزود: کارگروه یاد شده با طراحی بسته‌های ویژه درصدد ایجاد مکانیزم همکاری تجاری می‌باشد بنابراین مسرانه توصیه می‌کنیم مدیران جهادی این شرکت‌ها با انگیزه مضاعف و صرف انرژی خستگی ناپذیر از تداوم تعاملات اقتصادی با شهرک‌های صنعتی و پیدا کردن شرکای جدید فروگذار ننموده و با توجه به خلاقیت و ابتکار در ایجاد راهکارهای مبتکرانه با کارگزاران دیپلماسی کشور همکاری و مشارکت کنند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.