کد مطلب: ۴۵۵۴۴۳

غلامحسين اسماعيلي در نشست خبری مطرح کرد:

حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی / دستگیری ۶ نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی / دستگیری ۶ نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: اخیرا سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود؛ این فرد در قبال گرفتن دلار آمریکایی به نفع این دو شبکه بیگانه، درحوزه‌های مختلف امنیتی به‌ویژه از محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود و در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه امروز با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

وی گفت: امروز هر متهمی با هر مقام و منصبی دیگر حاشیه امن ندارد و فارغ از سمت و پست مقامش به اتهاماتش، رسیدگی می‌شود و اعلام می‌کنیم که قوه قضائیه عملگرا بوده و به جای شعار، گزارش عملکرد به مردم می‌دهد.

اسماعیلی افزود: برخورد قوه قضائیه با معدود عناصر فاسد، جدی و عبرت‌آموز است اما لازم هم می‌دانم توصیه‌ای اخلاقی به اصحاب رسانه و اشخاص کنم و اینکه رسانه‌ها جریانات سیاسی و اشخاص مختلف این پرونده را بهانه و دستمایه برای تسویه حساب شخصی و گروهی قرار ندهند. از تخریب دیگران و از اهانت و افترا به اشخاص اجتناب کنند و حتی نسبت به متهمان اجازه دهند برابر ضوابط و موازین قضایی رسیدگی انجام شود و حکم قانونی صادر شود.

عدد متخلفین درون قوه قضائیه کمتر از یک درصد است

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: تخلف در قوه قضائیه یک اتفاق و یک حادثه است و نه رویه ثابت نیست. این قوه فعالیت نهادهای نظارتی‌اش را تقویت کرده و اعلام می‌کنیم که با وجود همه سختگیری‌های نهادهای نظارتی درون قوه‌ای و وجود ضوابط و معیارهای خاص، آمارهای دقیق حکایت از آن دارد که عدد متخلفین درون قوه قضائیه کمتر از یک درصد است که البته همین میزان هم نباید باشد.

وی افزود: قاطبه همکاران ما انسان‌های شریف و متدین، سالم و عادل هستند که از همه آنها تشکر می‌کنم و در آستانه هفته قوه قضائیه دست یک یک این عزیزان را می‌بوسم.

ادعای میرسلیم در دست بررسی است

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده است که یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده‌‌اند، واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چیست، گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده است و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.

وی افزود: اگر افراد از جرمی مطلع می‌شوند بهتر است به جای رسانه‌ای کردن به قوه قضائیه مراجعه کنند اما خود قوه قضائیه در این جرایم ورود کرده و بررسی خواهد کرد.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت گفت: این اقدام یک اقدام انسان دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است.

وی ادامه داد: مساعدت ما در قوه قضائیه به آزادی برخی از هموطنان بی‌گناه ما که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند، کمک می‌کند. برای مثال دکتر طاهری و امثال هم.

اسماعیلی افزود: قوه قضائیه ارفاقاتی برای این فرد در نظر گرفت البته این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد و رضایت شاکی خصوصی در این پرونده جلب شد. مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ بدهد ولی خوشبختانه اینگونه نشد و فردی که دارای بیماری خطرناکی مثل ایدز بود به گونه ای زندانی بود که نه تنها بیماری‌اش تشدید نشد بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی آزاد شد.

وی اضافه کرد: موضوع زندانی و زندانیان با مسئولیت قوه قضائیه است و بدون نظر قوه قضائیه در خصوص آزادسازی زندانیان حرف زده نمی‌شود و بهتر است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و از طرف قوه قضائیه، دستور آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند؛ البته ما از نظرات دبیرخانه شورای عالی امنیت استفاده می‌کنیم اما نهایتا تصمیم‌گیر خود قوه قضائیه است.

حکم اعدام افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی

اسماعیلی درباره دستگیری یکی از جاسوسان آمریکایی هم گفت: اولا بگویم که آمریکایی‌ها و رژیم غاصب صهیونیستی برای جاسوسی تلاش می‌کنند اما نیروها و سربازان گمنام امام زمان(عج)، فعالیت این گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و اجازه تحرکات به این افراد نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اخیرا سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود؛ این فرد در قبال گرفتن دلار آمریکایی به نفع این دو شبکه بیگانه، درحوزه‌های مختلف امنیتی و به‌ویژه در حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس و همچنین از محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود و در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار داده بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این فرد با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و این حکم به‌زودی اجرا خواهد شد تا اربابان این افراد ببینند که نتیجه این خیانت‌ها، چیست.

وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بخش قضایی پرونده به عهده قوه قضائیه و مشخصا سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه‌ای تعیین شد.

وی افزود: از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که هفتاد خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده‌اند؛ این در حالی است که برخی از خانواده‌ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته‌اند و در این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تأمین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده قتل رومینا اشرفی هم اظهار کرد: در این پرونده با قاطعیت به موضوع رسیدگی خواهیم کرد و این را می‌گوییم که برای ما نوع جنایت فرقی ندارد و هر کسی مرتکب جنایت و قتل شود ما به پرونده به طور قاطع رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در لایحه حفظ کرامت بانوان آورده شده است که اگر قتل به گونه‌ای انجام شود که متهم قصاص نشود حتما مجازات باید تشدید شود؛ البته برخی از افرادی هم که یک روزی درباره عدم قصاص حرف می‌زدند و مطلب می‌نوشتند امروز داعیه‌دار قصاص پدر رومینا شده‌اند.

همچنین اسماعیلی درخصوص پرونده عیسی شریفی هم گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون چهل جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده است و جلسات پایانی دادگاه است.

وی افزود: در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. این پرونده دو متهم بازداشتی دارد و تعدادی از متهمان هم آزاد هستند.

یک بخش از پرونده هفت تپه هنوز در دادسرا مفتوح است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده هفت تپه و حضور یکی از متهمان به اسم شریف‌زاده و اینکه چرا از جلسات بعدی در دادگاه نبوده است و اینکه گفته می‌شود این فرد ارتباطاتی دارد، گفت: این پرونده دو بخش دارد که یک بخش آن هنوز در دادسرا مفتوح است.

وی افزود: این فرد جزو کسانی که در زمره افرادی که اسمش در کیفرخواست باشد، نبوده و در آن بخش مفتوح است و اگر پرونده به کیفرخواست منتهی شود به دادگاه می‌آید.

اسماعیلی ادامه داد: ما در این پرونده در حال تحمل هیچ فشاری نبوده‌ایم و اصلا فشارها را بر نمی‌تابیم و بدون تبعیض و فشار، موضوعات را رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص فساد برخی از قضات رسیدگی کننده به پرونده‌های اقتصادی نیز گفت: اولا ما تخلفات قضات را در دو بخش می‌دانیم؛ یک بخش در دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات رسیدگی می شود و بخشی هم در دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ در قانون هم نیامده که اگر قاضی صلب صلاحیت شد باید نامش مطرح شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه پرونده‌های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قائل نیستیم و هر کجا که فسادی رخ بدهد، اسامی متهمان را اعلام خواهیم کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: اینکه یک متهم می‌گوید پرواز نبود و مرز بسته بود، ادعای واهی است و ما به همه متهمان توصیه می‌کنیم به کشور بازگردند و از خودشان در دادگاه دفاع کنند.

دستاورد قوه قضائیه در کاهش قیمت خودرو

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی خودرو و بازار آشفته این کالا گفت: این وضعیت نامناسب بوده و باید بگوییم که اولا از سازمان بازرسی کل کشور تشکر می‌کنم که ورود موثری داشته است و همچنین برای نقش آفرینی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو.

وی ادامه داد: این ایفای نقش در گام اول باعث کاهش نسبی قیمت خودرو شد که از دستاوردهای قوه قضائیه بود که با همکاری سایرین به دست آمد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: درخصوص خودروسازان هنوز پرونده جدیدی شکل نگرفته است اما همچنان موضوع احتکار خودرو در انبارها ادامه دارد.

اسماعیلی در خصوص اینکه آیا احتمال دارد سایر جلسات رسیدگی به پرونده طبری به صورت غیرعلنی برگزار شود، گفت: این موضوع به نظر قاضی و مسایل مفتوح در پرونده ربط دارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.