کد مطلب: ۲۰۹۵۳۹

مدیر کل هوش مصنوعی مایکروسافت:

اعترافات یک خانم خجالتی که یکی از مدیران مایکروسافت شد

اعترافات یک خانم خجالتی که یکی از مدیران مایکروسافت شد

سوفیا ولاستگویی که در سال 2017، نامش به عنوان قدرتمندترین مهندسِ زن در لیست بیزنس‌اینسایدر آمد، در تعدادی از شرکت‌های فناوری مشغول به کار بوده است. وی از دسامبر گذشته به عنوان مدیر کل واحد تولید هوش مصنوعی مایکروسافت مشغول به کار شد. سوفیا ایده‌های بسیاری در زمینه تقویتِ موقعیت شغلی‌ دارد که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

ماریه کریمی: چند ماه پیش، سوفیا ولاستگویی (Sophia Velastegui) با پیشنهاد کاری بسیار هیجان‌انگیزی مواجه شد. به او گفته شد، می‎تواند به عنوان مدیر کل واحد تولید هوش مصنوعی مایکروسافت مشغول فعالیت شود. وی از ماه دسامبر کار خود را آغاز کرد. این کار حرکت حرفه‌ای بی‌نظیر دیگری برای این مهندس درخشان بود که اسمش به عنوان یکی از قدرتمندترین مهندسانِ زن سال 2017 در لیست بیزنس‌اینسایدر (Business Insider) آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سوفیا قبل از مایکروسافت، در تعدادی از شرکت‌های تکنولوژی کار کرده بود که آخرین آنها داپلر لبز (Doppler Labs) کمپانی تولید هدفون‌های هوشمند بود. این کمپانی در ماه نوامبر تعطیل شد. وی همچنین در نِست (Nest) و پس از آن در آلفابت (Alphabet) شرکت مربوط به خانه‌های هوشمند، مشغول به کار بوده که در آن مسئولیت طراحی نقشه ساخت تراشه‌های لوازم خانگی هوشمند را به عهده داشته است.

وی همچنین به مدت 5 سال به عنوان مدیر در شرکت اپل حضور داشت. او دارای چندین مدرک، اختراع و عضو هیات مدیره دانشکده مهندسی فناوری گرجستان بوده است.

ولاستگویی می‌گوید، بعد از اینکه نامش در لیست سالانه بیزنس‌اینسایدر قرار گرفت، از طرف بسیاری دیگر از شرکت‌ها پیشنهاد کاری داشته است. به گفته او، حتی شرکت اپل از او خواسته که برای همکاری مجدد به این کمپانی برگردد، و البته از آنجا که او هنوز در چند مایلی دفتر مرکزی اپل در سیلیکون ولی (Silicon Valley) زندگی می‌کند، این پیشنهاد برایش بسیار وسوسه‌کننده بوده است.

ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای ارتقای شغلی باید به اندازه پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کنم مهم و جدی گرفته شود.

او در گفتگوی خود با بیزنس‌اینسایدر گفت: تصور غرق شدن در دنیای هوش مصنوعی (AI) که از مهم‌ترین و رو‌به‌رشد‌ترین فناوری‌های زمان است، و از سوی دیگر جایگاه مدیر کل را در این حوزه داشتن، خیلی باارزش‌تر از آن بود که بتوان از آن صرف‌نظر کرد.

اگرچه که این امر او را مجبور کرده تا خانه و خانواده‌اش را به سیاتل منتقل کند. به گفته وی، تمام موفقیت‌های وی تا به امروز به دلیل این است که اولین بار وقتی می‌خواست کارش را شروع کند، متوجه شد که موقعیت شغلی‌اش در گروی فائق آمدن بر خجالتش بوده است.

ترس از سخنرانی عمومی

ولاستگویی زمانی که رئیسش فرصتی برای ارتقای شغلی به او داد، در Applied Materials کار می‌کرد. او باید یک سخنرانی در مورد کار گروهی ارائه می‌داد که طبیعتا او را در مرکز توجه می‌گذاشت.

ولاستگویی مدیر کل واحد هوش مصنوعی مایکروسافت

وی توضیح می‌دهد که سخنرانی عمومی برایش یک فوبیا بود، اما او در نهایت قبول می‌کند که آن را انجام دهد.

سوفیا می‌گوید: داشتم در برابر معاون رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کردم و من در این کار واقعا بی‌تجربه بودم. اما به جای کنار کشیدن و مایوس شدن، متوجه شدم که تمرینِ عمدی بهترین راه‌حل است.

حالا او نقشه‌ای دارد که طی سال‌ها آن را کامل کرده و به او در کنار گذاشتن خجالت، برقراری روابط کاری در رویدادها و دریافت پیشنهاد کاری از سوی اپل، گوگل و مایکروسافت کمک کرده است.

او به Toastmasters ملحق شد، که یک سازمان غیرانتفاعی است و به اعضای خودش کمک می‌کند تا در محیطی صمیمی، روی مهارت سخنرانی عمومی‌شان تمرین کنند.

خودتان را مثل یک «شرکت» ببینید.

وی برای سخنرانی‌های داخلی شرکت Applied Materials داوطلب شد، اگرچه به شدت از آن وحشت داشت. اما بعد از مدتی مهارت‌های بیشتری در این زمینه کسب کرد و این سخنرانی‌ها برایش راحت‌تر شده بود.

او کشف کرده بود که: باید تمرین کنید و بیشتر ریسک‌پذیر باشید تا در نهایت بهتر شوید و پیشرفت کنید.

هم‌زمان با اینکه سخنرانی در برابر افراد غریبه برایش راحت‌تر می‌شد، نقشه‌ و برنامه‌ای طراحی کرد که به او اجازه گسترش شبکه کاری را نیز می‌داد و در نهایت برایش پیشنهاد‌های کاری از سمت اپل و بعد گوگل را به ارمغان آورد.

هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد

فرآیند ولاستگویی برای غلبه بر خجالتی بودن، ایده‌ایست که برای همه قابل استفاده است. فرقی نمی‌کند خجالتی باشید یا نه، با این طرح می‌توانید موقعیت شغلی‌تان را تقویت کنید یا ارتقا دهید.

1- با بعضی از افراد مورد نظرتان پیشاپیش ملاقات کنید. این مرحله در مورد غلبه بر ترس از صحبت کردن با افراد غریبه در مهمانی‌هاست. قبل از هر رویدادی، سوفیا لیست شرکت‌کنندگان و سخنرانان را چک می‌کند و 10 نفر از افرادی که مایل است با آنها ملاقات کند را انتخاب کرده و به گفته‌ خودش با پنج نفر از آنها معاشرت می‌کند.

2- با جملات بحث‌برانگیز شروع کنید. او صفحات کاربری لینکدین و سایر اطلاعات کاری افراد را مطالعه می‌کند، که این امر به او در شروع کردن یک مکالمه کمک می‌کند.

3- پیش‌دستی کنید و طرح ملاقات بریزید. او به افرادی که می‌خواست با آنها صحبت کند در لینکدین پیغام می‌داد و از آنها درخواست ملاقات در رویدادها را می‌کرد.

4- کاری می‌کند که او را به خاطر بیاورند. در رویدادها، هدفش این است که مکالمه خوبی را پیش ببرد تا او را به خاطر بسپارند و بخواهند دوباره با او ملاقات داشته باشند.

5- مهم‌ترین بخش، در ارتباط بودن با افرادی است که در شبکه کاری‌تان هستند. وی می‌گوید: سعی می‌کنم در ماه با 4 یا 5 نفر در ارتباط باشم، یعنی دست‌کم هر هفته با یک نفر. باید شبکه ارتباطی خودتان را گسترش دهید نه اینکه یک صفحه لینکدین خشک و خالی داشته باشید که صرفا تعدادی از افراد را در آن دور خود جمع کرده باشید.

6- به چشم یک پروژه کاری به آن نگاه کنید. به دنبال پیدا کردن زمان مناسب، او شغلش را درست مانند یک پروژه طولانی‌مدت دیگر می‌بیند، که در حال کار کردن بر روی آن است.

او می‌گوید: ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای ارتقای شغلی باید به اندازه پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کنم مهم و جدی گرفته شود.

اگر این هم پروژه‌ای مثل سایر پروژه‌هاست، چرا چنین تلاشی -روی موردی که می‌تواند منجر به ترفیع و ارتقا کاری من شود- نکنم؛ آن هم نیم الی یک ساعت در هفته؟ او معتقد است، به نسبت بهره‌ای که از این کار می‌برید زمانی که صرف می‌کنید عملا هیچ است.

از آنجا که برای ایجاد روابط خارجی تعلیم دیده‌ام، می‌دانم چگونه افراد را با استفاده از همان مهارت‌ها، بابت پروژه‌ای به وجد بیاورم. این امر دیگر برایم وحشتناک نیست.

7- یک شبکه گسترده تشکیل دهید. او در داخل و خارج از محل کارش با افراد در ارتباط است و می‌گوید شناختن افراد بیشتر، در شرکتی که خودتان صاحبش هستید بسیار کارآمد است، مخصوصا وقتی که باید کار را خودتان شخصا انجام دهید.

8- شرایط برابر و روابط مطمئن. سوفیا هم با زنان و هم با مردان به ایجاد روابط کاری پرداخته است. او با خنده می‌گوید یک توصیه حرفه‌ای این است که همیشه برای ملاقات‌های کاری مکانی بسیار عمومی را انتخاب کنید، نه جاهایی که به درد قرارهای دنج و دونفره می‌خورد. صرف صبحانه، ناهار یا قهوه در طول روز هم بسیار بهتر از صرف شام در عصر یا شب است.

9- در نهایت او ماهانه در دو رویداد کاری یا کنفرانس شرکت می‌کند، و به دنبال مراسمی می‌گردد که به او امکان آشنایی با طیف گسترده‌ای از افراد را می‌دهد؛ از مهندسین گرفته تا تجار و وکلا. تمرکز او تنها بر آشنایی و معاشرت با مهندسین هم‌فکر و هم‌صنف خودش نیست.

10- خودتان را مثل یک «شرکت» ببینید. به گفته‌ او راه‌حل این است خودتان را یک شرکت در نظر بگیرید. شما به یک هیات‌مدیره نیازمندید، و چشم‌اندازی وسیع را پیش رویتان می‌بینید. وقتی به دنبال مربی یا وکیل می‌گردید، باید این شخص را از میان افرادی در زمینه‌های مختلف ِکاری انتخاب کنید.

پس از سال‌ها مدیریت و کار حرفه‌ای، و با کسب مهارت و اعتماد‌به‌نفس زیاد در زمینه سخنرانی و ارتباط برقرار کردن با افراد ناشناس، سوفیا با یک بار فکر کردن و بررسی شرایط، تصمیمش را سریع می‌گیرد. برای مثال، بعد از ذکر نامش در لیست قدرتمندترین مهندسینِ بیزنس‌اینسایدر، با بسیاری دیگر از زنان این لیست تماس گرفت و خودش را به آنها معرفی کرد.

پس از آن هم یک قدم بالاتر گذاشت و با 8 نفر دیگر از زنان داخل همان لیست، هیاتی دائمی را در جشن سالانه Grace Hopper -کنفرانسی برای زنان متخصص در امور کامپیوتری- تشکیل داد. این کنفرانس در اصل کارگاهی بود برای آموزش اینکه چطور زنان مهندس موقعیت شغلی‌شان را ارتقا دهند.

او تنها چند روز فرصت داشت تا این هیات را تشکیل دهد. خودش می‌گوید برای اینکه افراد کافی را پیدا کند که با او در تشکیل هیات موافق باشند، آنها را به رگبار گرفته بود. و نهایتا این تلاش به یکی از بزرگ‌ترین و پر سر‌و‌صداترین کنفرانس‌های ممکن تبدیل شد.

او در این رویداد، او با تری میرسون (Terry Myerson)، معاون اجرایی Windows and Devices هنگام صرف قهوه آشنا شد. یک ماه بعد هم یک پیشنهادی کار از طرف مایکروسافت دریافت کرد.

او می‌گوید: جایزه دیگری که این روش از مدیریت شغلی به من داده، این است که از من مدیری بسیار بهتر ساخته است.

از آنجا که برای ایجاد روابط خارجی تعلیم دیده‌ام، می‌دانم چگونه افراد را با استفاده از همان مهارت‌ها، بابت پروژه‌ای به وجد بیاورم. این امر دیگر برایم وحشتناک نیست.

منبع: بیزنس‌اینسایدر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Naz

    سلام من یک خانم إیرانی هستم وبسیار زیاد تحت تاثیر این سازمان قرار کرفتم مایلم تلفن تماس یکی از این خانمها را داشته باشم در ضمن من در ونکوور زندگی میکنم