کد مطلب: ۲۴۵۴۰۶

خروج از برجام بازار گاز شیل آمریکا را داغ می‌کند

خروج از برجام بازار گاز شیل آمریکا را داغ می‌کند

در حالی‌که بعد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قیمت نفت افزایش یافته، به نظر می‌رسد که صادر‌کنندگان گاز آمریکا نیز از این افزایش قیمت‌ها بی‌بهره نخواهند ماند.

به گفته شرکت تودور پیکرینگ هولت، در حالی که اقدام آمریکا به محدود کردن تولید نفت ایران در حال تشویق بیشتر فعالیتهای حفاری شیل است، قیمت گاز طبیعی تولید شده به همراه نفت خام در غرب تگزاس ممکن است کاهش یابد و در برخی روزها به صفر برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این برای تولید کنندگانی که در آمریکا گاز می‌فروشند خبر بدی است، اما برای شرکت‌هایی که گاز را در تانکرها صادر می‌کنند خبری خوب محسوب می‌شود. در حالی که بازار آلان جی در آسیا در حال رونق گرفتن است، تامین گاز به قیمت‌های پایین می‌تواند منجر به افزایش صادرات گاز آمریکا شود.

آناستاسیا دیالیناس، تحلیلگر بازار انرژی در این باره گفت: من شک دارم دولت آمریکا این عمل را در اعمال تحریم‌ها علیه ایران مدنظر قرار داده باشد، زیرا ما ظرفیت بالایی برای صادرات آلان جی نداریم.

وی افزود، اما به طور غیرمستقیم اگر این وضعیت منجر به افزایش پایدار قیمت نفت شود، قیمت محموله‌های آمریکایی قطعا جذاب‌تر خواهد شد.

در حال حاضر تنها 2 شرکت چنیر انرژی و دومینیوم انرژی گاز شیل آمریکا را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، 3 پروژه دیگر در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. چند شرکت دیگر از جمله تلوریان و نکست دکید قصد دارند در طی دهه آینده پروژه‌های آلان جی را آغاز کنند.

از ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا گرفته تا شخص دونالد ترامپ، همواره افزایش صادرات آلان جی آمریکا را مورد تشویق قرار داده‌اند، زیرا افزایش صادرات این محصول موجب کاهش کسری تجاری آمریکا با کشورهای آسیایی می‌شود.

به محض اینکه تحریم‌ها علیه ایران به صورت رسمی اجرایی شود، قراردادهای بلندمدت فروش آلان جی که قیمتشان به قیمت نفت گره خورده در سایر نقاط جهان گرانتر خواهد شد و این احتمالا موجب تقاضا برای خرید گاز ارزان و فراوان شیل آمریکا خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.