خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۲۳۳۹

تجارت‌نیوز از خروج مهاجران افغانستانی در چهار ماه گذشته گزارش می‌دهد:

خروج گسترده مهاجران افغانستانی از ایران / چرا مهاجران ایران را ترک می‌کنند؟

خروج گسترده مهاجران افغانستانی از ایران / چرا مهاجران ایران را ترک می‌کنند؟

تعداد مهاجران فاقد مدرک افغانستانی که از ایران طی چهار ماه گذشته خارج شدند نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۹۴ هزار نفر بیشتر است. داوود عیوضلو، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال برخی از مهاجران فاقد مدرک از ایران خارج شدند. پولی که مهاجران از ایران ارسال می‌کنند مقدار کمتری شده است. یعنی «افغانی» کمتری می‌فرستند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، می‌گویند هر چه بیشتر می‌گذرد شرایط زندگی در ایران برایشان سخت‌تر می‌شود. اما از آن سو هم در کشور خودشان شرایط زندگی برایشان مناسب نیست. «برایمان برزخ شده.» برزخی که مهاجران افغانستانی از آن حرف می‌زنند اقتصاد ایران و افغانستان است.

یکی از مهاجران افغانستانی می‌گوید: «هر چه می‌گذرد شرایط برایمان سخت‌تر می‌شود. مخارج زندگی بالاست. در افغانستان هم شرایط زندگی مناسب نیست.»

یکی دیگر از مهاجران افغانستانی در ایران می‌گوید: «خانواده‌ام در افغانستان زندگی می‌کنند و از اینجا برایشان پول می‌فرستم. اما هزینه زندگی بالا رفته، پولی که به دست می‌آورم بیشتر برای مخارجم صرف می‌شود و می‌توانم مقدار کمی برای خانواده‌ام بفرستم.»

استفاده از نیروی کار مهاجر افغانستانی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. نعمت احمدی، از باغداران پسته که از نیروی کار مهاجر هم بهره می‌برد، می‌گوید اولین باری که نیروی کار افغانستانی داشتم سال ۱۳۵۴ بود.

او ادامه می‌دهد: «بسیاری از ایرانی‌ها فصلی و موقت کار نمی‌کنند اما افغانستانی‌ها قبول می‌کنند. تعداد زیادی از افغانستانی‌ها برای کار با ما تماس می‌گیرند.»

احمدی می‌گوید: «هر چه شرایط افغانستان بدتر شود تعداد بیشتری به ایران می‌آیند و دنبال کار می‌گردند. ما هم چون از تکنولوژی روز عقب هستیم از نیروی انسانی زیادی برای کارمان استفاده می‌کنیم.»

اما کار کردن افغانستانی‌ها دلایل دیگری هم دارد. برخی از کارفرماها می‌گویند پول کمتری به نیروهای افغانستانی می‌دهند و نیاز به بیمه کردن و قرارداد بستن هم ندارند.

خروج ۳۶۴ هزار مهاجر افغانستانی از ایران

براساس آمارهای مرکز آمار ایران و آخرین سرشماری صورت گرفته، در سال ۹۵، ۵۳۸ هزار نفر شاغل مهاجر در ایران بود. مشخص نیست چه تعداد از آنها مدرک داشتند.

داوود عیوضلو، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طی چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱، ۳۶۴ هزار مهاجر افغانستانی فاقد مدرک افغانستانی از ایران خارج شدند. از این تعداد ۲۰۳ هزار نفر دیپورت شدند و ۱۶۱ هزار نفر نیز داوطلبانه ایران را ترک کردند. این درحالی است که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ۲۷۰ هزار نفر خارج شدند.»

آماری که نشان می‌دهد تعداد مهاجران فاقد مدرک افغانستانی که از ایران خارج شدند نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹۴ هزار نفر بیشتر است. اما دلیل این خروج چه بوده؟ آیا شرایط اقتصادی ایران حلقه را بر مهاجران تنگ‌تر کرده است؟

عیوضلو در این مورد می‌گوید: «نمی‌توان به طور قطع گفت دلیل اینکه امسال تعداد بیشتری از مهاجران افغانستانی از ایران خارج شدند لزوما برای شرایط اقتصادی ایران بوده اما بی‌تاثیر هم نیست.»

این پژوهشگر با بیان اینکه رفت و آمد مهاجران همیشه بوده و برخی با مدتی زندگی در ایران تصمیم به بازگشت می‌گیرند، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال، برخی از مهاجران فاقد مدرک از ایران خارج شدند. پولی که مهاجران از ایران ارسال می‌کنند ارزش کمتری دارد. یعنی «افغانی» کمتری می‌فرستند.»

او می‌گوید: «مهاجران هزینه زیادی می‌پردازند و انتظاراتی که از کارفرما برای افزایش حقوق دارند برآورده نمی‌شود. از سوی دیگر کارفرما هم امکان بیشتر کردن حقوق نیروی کار خود را ندارد. بنابراین برخی از مهاجران افغانستانی تصمیم به بازگشت می‌گیرند.»

اما با رفتن مهاجران از ایران آیا جای آنها در بازار کار خالی می‌ماند؟ عیوضلو در این مورد می‌گوید: «خروج مهاجران افغانستانی به معنای خالی ماندن جای آنها در بازار کار ایران نیست چون اگر بخشی از مهاجران خارج می‌شوند برخی دیگر می‌آیند. اما با رونق کسب و کارها در ایران احتمالا شاهد ورود مهاجران فاقد مدرک افغانستانی بیشتری در آینده باشیم.»

پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی به خروج مهاجران افغانستانی از ایران در سال ۲۰۲۰ و دلایل آن پرداخت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حجت

    ما پناهجویان 40 سال پیش هستیم که از جنگ فرار کردیم و وارد ایران شدیم استقبال کردن از ما .
    پناه دادن مارو ، دستشان درد نکند. اجرشون با خدا .
    ولی در طی این 40 سال بسیاری از فرزندان مهاجرین با مردمان اینجا خو گرفتن در مدارس این مملکت درس خواندن ، بزرگ شدن و عضوی از این جامعه شدن ، گله ی ما فقط از مسعولینی هست که این مهاجرین را که سالهای سال در ایران زندگی کردن ، نیروی کار کارفرما ها بودن و باعث رونق کشاورزی دمداری گاها شدند ، پرستارانی که در این وضعیت کرونا در بیمارستان ها مشغول کار اند .
    تنها خواسته ما داشتن حقوق شهروندی هست . یک اقامتی که با ترس نباشد . ما حتی نمیتوانیم با سرمایه که حاصل دست رنجمان در ایران هست یک خانه به نام خود بزنیم یا حتی یک گواهینامه رانندگی بگیریم .
    تعصبی که بعضی از مهاجرین روی ایران دارند از بعضی از ایرانیا هم بیشتر است .
    ما با شادی های ایران شاد شدیم با گریه هایشان غمگین .
    یادم می آید. جام جهانی 2018 گلی که در مقابل تیم اسپانیا افساید شد قبل از اینکه افساید علایم شود انقدر جیغ زدم و خوشحالی کردم که فردایش گلویم گرفته بود .
    چه گریه هایی که بخاطر باخت تیم ملی ایران نکردیم .
    ما از این خاک و وطنیم اینجا متولد شدیم ، با ما بد رفتار نکنید در حق ما تبعیض قاعل نشید .
    🙂

    • اعتدادی

      امیدوارم زودتر اقامتتان را بگیرید . شرایط کشورتان هم بهتر بشه تا دیگه به اینجا مهاجرت نکنند. شرایط برای ما هم سخت شده. ما و شما برادریم. ولی حضور این همه تبعه برای ما عوارضی داره که کمی شرایط را سخت کرده . باید تفاوتی بین اونی که سالهاست با مااست و اونی که تازه از مرز رد شده باشه. و از ورود بیشتر جلوگیری بشه. ما و شما در شرایط سخت در کنار هم بودیم. و شما درد غربت را هم تحمل کردید.

  • ناشناس

    چرا فک میکنید افغانستانی ها خوب نیستن

  • ناشناس

    سلام اگر مهاجرتها صورت نگیرد خیلی بهتر است من در بعضی از سایتهای داخلی میبینم که فلان ایرانی در آمریکا واروپا اختراع انجام داده ویا بهترین پزشک است درحالی که هیچ نام ایرانی در لیست دانشگاه ها فیلم ها و اختراعاتشون نیست میدونید چرا ؟ چون اونا به هرکسی شهروندی اعطا میکنند باید اسمش رو هم عوض کنه پس این چه ذوقی هست که ما بکنیم به نظر من هم اگر افغانها یا هر کشور دیگر کمی صبر داشته باشند ودر کشور خود بمانند وبمیرند ارزشش خیلی بیشتر است فقط یه رباط انسانی هستند که برای بدست آوردن یه لقمه نان دست به هر کاری میزنند اسم اصلیشون رو که ندارند هویت وملیت کشورشون رو که ندارند پس چی هرکس رفت دیگر رفت اون سرزمین قبلیش رو دوست نداشته وگرنه نمی رفت ولو به ظاهر برای تحصیل چرا چون اگر سرزمن قبلیش رو دوست داشت بعداز تحصیل برمیگشت

  • ناشناس

    خوب فکر میکنی هرکسی به سرزمینی که از اون بوجود اومده پشت کنه براش فرش قرمز پهن میکنن خیلی بندرت

  • ناشناس

    سلام به هموطنان عزیز و مهاجران محترم افغانستان با همه وجود آرزو میکنم که وضعیت افغانستان هرچه زودتر به ثبات برسه و مردم شریف و زحمت کش افغان امور کشورشون رو در دست بگیرن و بتونن به کشور خودشون برگردن و اونجا رو آباد کنن و شاد و سلامت زندگی کنن

  • ناشناس

    باسلام رفتن دو ونیم میلیون تا سه میلیون افغان نزدیک یک میلیون خانه از رهن و اجاره آزاد میشه و اجاره بها پایین میاد نزدیک یکو نیم میلیون شغل آزاد میشه که همه کارگری و تولیدی میباشن و یک و نیم میلیون شغل پایه برای افراد طبقه ضعیف ایجاد میشود به همان میزان برای بقیه مسائل اجتماعی فرهنگی از نظیر پزشکی نان آب و برق و گاز مواد خوراکی دارویی و.‌..همه آنچه یک ایرانی نیاز دارد رو دارند در کشور بحران زده ما استفاده میکنند درصورت رفتنشان برای ما ایرانیها خیلی بهتر میشود با آرزوی اینکه همه افاغنه به کشورشان سریعتر برگردند.

    • حجت

      این خودخواهی محض هستش که افغانی رو بیرون کنی که چند نسلش تو ایران زندگی کرده و عضویی از این جامعه شده .
      از لحاظ قانونی مهاجرینی که طبق شرایطی که دارند و سالیان درازی در ایران زندگی کردند که اکثر این مهاجرین دارای این این شرایط هستند باید تابعیت ایران رو بگیرند.
      اما خب از آنجا که این قانون سلیقه ای و سخت شده ، برای اقدامش مهاجرین به بن بست های بهونه جویانه میخورند و رد درخواست تابعیت میشن ،هرجای دنیا بری اگه یک نفر 10 20 سال داخل یک کشور زندگی کنه شهروند اون کشور میشه ، تابعیت اون کشور رو میگیره ، از تمامی حقوق و مزایای اون کشور برخوردار میشه .
      اما مهاجرین ایران 40 ساله تو ایران هستند اکثرشون ، بدون هیچ توقعیی ، نه نون و آبشون رو دولت میده بلکه یه چیزی ام هر ساله ازشون میگیره .
      که همین جمعیت 3 میلیونی که گفتی هرساله حداقل مبلغ که باید به دولت بدن برای صدور یک مهر ویزا یا صدور یک کارت امایش .
      200 هزار تومن در نظر بگیریم
      میشه : 600 میلیارد تومن .فکر نکنید اینجا از ما با ناز و نعمت نگهداری میشه ، ما حتی از حقوق اولیه شهروندی سخت برخوردار هستیم .
      درضمن واقعا با رفتن ما نیاز های پزشکی نان آب و برق و گاز و مواد خوراکیی و دارییتون برطرف میشه؟
      با درآمدی که دولت از اتباع افغان داره همه ی این نیاز هارو اگر هم نتونست برطرف کنه حداقل چیز اضافی از جیب خودش به ما نمیده خیالتون تخت .واقعا از این حرفاتون ناراحت میشم و قلبم به درد میاد ، که انقدر خودخواه هستین ،
      منه جوونی که از بدر تولدم تو ایران بودم کجا رو دارم برم افغانستان؟ خونوادم زندگیم گویشم لفظم قلبم با این کشوره
      واقعا این درسته امسال مارو این جوری بندازین بیرون؟ ما هم تو همین مدرسه ها و دانشگاه ها درس خوندیم .

  • صالحی راد

    سلام افغانی باید تو گشور ما باشن اگه اینا نبودن ما یه پله هم نمیتونستیم درس کنیم درود به شرفتون

  • ناشناس

    ما از زندگی کردن در ایران راضی هستیم و نمیخواهیم برگردیم طالبان اول اونای ک دارن سیرکنن بعد مهاجر بخوان حالا اینا واسه ما ادم شدن بی سوداهای کشور ما از زندگیمون در ایران راضی هستیم و از آقای ایراهیم ریسی میخواهیم همچین کاری در حق ما بیچاره ها و بدبختا نکنید خواهش میکنم ما نمیتوانیم در افغانستان زندگی کنیم تا تشکر

  • مهاجره بدبخت افغانی

    من خودم توی ایران بدنیا اومدم و زندگی در افغانستان خیلی خیلی برام سخت هس تورو خدا مگه ما بدبختا چیکار کردیم خدایا ما بی سرنوشتیم بی پناهی ما از شما خواهش میکنیم این کارو در حق ما بیچارها نکنید طالبان خودشونو نمیتونن سیر نکن اون وقت مهاجر میخوان والا همیون میمیریم اونجا ????????????خدایا خودتت کمکمون کن از خواهش میکنم

  • ع ر

    با سلام.اگر تمامی اتباع افقان از کشور خارج شوند کاروکاسبی رونق پیدا میکند وجوانان ما میتوانند سروسامان بگیرند وازدواج کنند ولی درحال حاضر جرات این کار رو ندارند.وقتی ببینند کار فروان شده چون خانواده تشکیل داده اند تن به کار سخت خواهند داد به امید روزی که ایران عزیزمان از اتباع خارجی پاک شود به امید حق با تشکر