کد مطلب: ۵۰۷۹۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خروج بی‌سابقه مهاجران افغانستانی از ایران / چرا افغانستانی‌ها از ایران رفتند؟

خروج بی‌سابقه مهاجران افغانستانی از ایران / چرا افغانستانی‌ها از ایران رفتند؟

براساس آمارها رکورد بیشترین بازگشت مهاجران افغانستانی فاقد مدرک از ایران در سال ۲۰۲۰ شکسته شده است. برخی از کارشناسان سقوط ارزش ریال و شرایط بازار کار را از علل بازگشت آنها می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «حدود ۵۰۰ نفر از یک منطقه در افغانستان بودیم که به ایران آمدیم حالا فقط ۱۰۰ نفرمان اینجا مانده. هزینه زندگی در ایران برایمان زیاد است، چندین برابر کار می‌کنیم، صرفه ندارد.» این را مردی می‌گوید که از افغانستان هزاران کیلومتر راه را به امید یک زندگی بهتر در ایران پیموده اما حالا از چند برابر شدن هزینه زندگی در ایران می‌گوید.

برای خودشان برنامه و امیدهایی داشتند. کشور همسایه هم از لحاظ جغرافیایی برایشان بهتر بود و هم از جنبه فرهنگی. چمدانشان را بستند و راه ایران را در پیش گرفتند.

محمد، یک مهاجر افغانستانی در ایران می‌گوید: «هزینه‌ها در ایران برایمان نسبت به بقیه چند برابر است. اگر کرایه تاکسی هزار تومان باشد برای ما پنج هزار تومان است. هزینه‌های بیمارستان هم برایمان چهار برابر است. مسکن را هم برایمان دو برابر حساب می‌کنند. فقط برای اینکه افغانستانی هستیم!»

یکی دیگر از مهاجران افغانستانی می‌گوید: «نسبت به سال‌های گذشته کاری که می‌کنیم ارزشی ندارد، دوستانم یا به آلمان رفته‌اند یا به ترکیه، آنجا هم از لحاظ اقتصادی برایشان می‌صرفد هم از نظر قانونی کمتر به مشکل برمی‌خورند. من هم که اینجا مانده‌ام برای نزدیک بودن به خانواده‌ام است و گاهی به آنها سر می‌زنم.»

سقوط ارزش ریال از دلایل خروج مهاجران

آنطور که جهانبخش مهران‌فر، پژوهشگر حوزه اقتصاد مهاجرت به تجارت‌نیوز می‌گوید خروج مهاجران افغانستانی از ایران به دنبال سقوط ارزش ریال است: «دلیل مهم خروج مهاجران افغانستانی از ایران در ماه‌های اخیر به مقصد ترکیه و اروپا و حتی وطن خودشان، واکنش مهاجران افغانستانی به عملکرد و شرایط بازار کار ایران بود که به دنبال شرایط رکودی و سقوط ارزش ریال صورت گرفت.»

او می‌گوید: «مهاجران به ویژه جوان‌ها که پیش‌بینی می‌کنند در کشورهای اروپایی بتوانند تحت پوشش سازمان ملل قرار گیرند و بعد از مدتی اقامت و کار و تحصیل بتوانند از خدمات شهروندی مطلوب برخوردار باشند، علاقه بسیار زیادی برای خروج دارند و خطرات این جابجایی را نیز به جان می‌خرند.»

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از مهاجران در توسعه اقتصادی بهره برد؟ می‌گوید:«اینکه بتوان از حضور مهاجران در توسعه اقتصادی بهره برد، بستگی به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور مهاجرپذیر و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد که خود بحث مفصلی را می‌طلبد. مثلا کشور آلمان با توجه به ساختار جمعیتی خود، پذیرش مهاجران را یک فرصت تلقی می‌کند و برنامه دقیقی برای نحوه حضور، آموزش و فعالیت آنها در عرصه‌های اقتصادی - اجتماعی در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد.»

خروج بی‌سابقه مهاجران افغانستانی از ایران

آمارها هم حکایت از خروج بی‌سابقه مهاجرین افغانستانی از ایران را تائید می‌کند. داوود عیوضلو، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: «طبق برآوردهای سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵۹ هزار مهاجر فاقد مدرک افغانستانی از ایران به کشور خود بازگشتند که ۵۳۴ هزار و ۳۱۳ نفر از آنها به صورت داوطلبانه و ۳۲۴ هزار و ۷۷۹ نفر به اجبار به کشور خود ردمرز (دیپورت) شدند.»

افزایش بازگشت‌ها به صورت داوطلبانه اما نکته قابل توجهی در این آمارهاست. از سوی دیگر برخی از کارفرمایان می‌گویند به کارگیری مهاجران افغانستانی برایشان به صرفه است چون پول کمتری می‌گیرند. حالا که بسیاری از آنها ایران را ترک کردند دستشان خالی مانده و نمی‌توانند با این هزینه نیروی ایرانی جایگزین کنند. اما عیوضلو می‌گوید: «برخی از مهاجران باز هم به ایران برمی‌گردند چون با توجه به شرایط کشور افغانستان برخی‌ها از آنها، وضعیت ایران را بهتر از افغانستان می‌دانند. اینطور نیست که بازار ایران از نیروهای کار افغانستانی خالی شود.»

اما کشورهای همسایه ایران برای مهاجرپذیری از افغانستان چگونه عمل می‌کنند و در چه زمینه‌ای مهاجر بیشتری می‌گیرند؟ عیوضلو در این مورد می‌گوید: «هند در کنار جذب دانشجو و سرمایه‌گذاری روی توریسم درمانی هم تمرکز دارد. مهاجران برای سرمایه‌گذاری در ترکیه با ۲۵۰ هزار دلار هم می‌توانند اقامت دائم بگیرند ولی در ایران می‌توانند فقط پنج سال اقامت بگیرند. بنابراین شاید نتوانیم با ترکیه رقابت خوبی داشته باشیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رز

    مردم افغانستان به هزار امید به ایران می‌آینددلم می سوزد وقتی که مجبور می شوند به هزار دلیل برگردند

    • ناشناس

      بله درسته ??

  • کارگر

    کارگرساختمان هستم ب خاطرحضورافغانی هاشرمنده زنوبچم شدم

    • حسین

      و خداوند هست که رزق را از بند ه ها میگیرد نه یک کارگر بیچاره که فقط امیدش بخداست که تو قطع رزق تو ازون میبینی اعتقاد به خدا داشته باش

    • ناشناس

      داداش مقصر اون کارفرماست که بخاطر منافع خودش دست به هر کاری میزنه منم هموطنم ولی کافیه یک دو دوتا کنی ببینی مقصر کیه

    • ناشناس

      وقتی باکیفیت کارنمیکنید مشکل کسی دیگه نیست خودما بنایی داشتیم دوروز کارگرایرانی امد اصلا کار نمیکردن کارگر افغانستانی اوردیم کارشون عالی بود

    • محمد نیازی

      واقعن گل گفتی دادش

    • ناشناس

      اگه کار کن باشی کار زیاده خدا رزق هرکسی رو بهش میده بخوابی تو خونه معلومه چیز جایی نیست

    • ناشناس

      اولا افغانی واحد پوله دومن درست کارکن ک شرمنده نشی ??

    • ناشناس

      سلام افرین به اعتقادت دمت گرم خوشم اومد حسابی

    • ناشناس

      اگر صداقت و درستی انجام کار را مثل برادران افقان داشتید ، بیکار نمی شدی
      ما متاسفانه زیر کار در رو بار آمدیم
      چه کارمند و چه کارگر و چه مسئول

  • حسین

    بایدم سوال کنید.درنهایت گرفتاری ب ایران امدند.گروهی زندگی کردند.استادتمام حرفه هنری صنعتی شدند.مرغدارها اتاق‌ وخانه مسکونی داخل مرغداری تامین و۳ شیف کار یک‌روز حقوق گذراندن.پولدار.باصلابت.دوباره ایران بهتراز اونجا‌بشه ناراحت نباش.میان دربستی ردمرزمیشن.الی برکت رفتندی.

  • رسول

    بنده خداها حق دارند ما خودمان برای تامین نیازهای زیستیمان با مشکل مواجه میشیم وای به حال ایشان

  • محمد

    الان وضعیت کار ساختمانی با این همه بدبختی تحریم طوری ک میریم سر کار من کار تزیینات ساختمانه بلاخره کم و بیش کار دارم و مطمئنم بیشتر بخاطر مهاجرت افغانهاست

  • ناشناس

    چقدردروغ نوشته متاسفم کجا درکشور ما از افغانستانیها دوبرابر کرایه میگیرند چقدر زشته این دروغ

  • ناشناس

    ارزش پول افغان چندین برابر پول ایران است به همین علت

  • محمد

    خدا کنه همشون برن ی کم اشتغال برای همه ما ها فراهم بشه

  • shoeb.2020.teh@gmail.com

    بخدا من خودم افغانستانی هستم همینجوری که داره ایران میره جلو روز به روز بدتره میشه افغانستان هم هینجوری هست که مردم ما میان پناهنده میشن یا که مهمان شما عزیزان ایرانی میشن اشالله خوب بشه دوتا کشور همسایه به امید اون روز ??????????????

  • ناشناس

    کاش منم بالارونده میرفتم
    خوش بحال اونایی ک رفتن??

    • ناشناس

      بیا من ببرمت