کد مطلب: ۳۲۱۳۶۱

خریداران نفت به سراغ ایران آمدند

خریداران نفت به سراغ ایران آمدند

در حالی که آمریکا به هشت کشور که خریدار بیش از 80 درصد از نفت صادراتی ایران هستند معافیت داده است، این کشورها برای افزایش خرید از ایران با ارائه سفارش‌ها و همچنین ارسال هیئت‌های تجاری دست به کار شده‌اند.

عقب نشینی آمریکا همزمان باعث کاهش مجدد قیمت نفت و رسیدن به سطح 69.8 دلار شد. گفتنی است آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های نفتی، بانکی و بخش حمل و نقل ایران را از سر گرفت اما به هشت کشور چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اجازه داد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

به گزارش نجارت‌نیوز، ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت مشخص شدن نتیجه اکثریت صندوق‌های رأی انتخابات کنگره اذعان کرد که برای پیشگیری از افزایش قیمت نفت و به تبع آن بنزین این معافیت ها را اعطا کرده است.

کارشناس بی بی سی هم امروز در گزارشی به شکست پروژه تحریم ایران اذعان کرد و گفت:« آمریکا تلاش کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند اما نتوانست.» به گزارش فارس، در این باره، اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته است ترکیه نمی‌تواند خواسته آمریکا درباره قطع واردات انرژی از ایران را عملی کند و او نمی‌تواند بدون گاز ایران خانه‌های مردمش را در زمستان گرم کند.

تکاپوی مشتریان برای بازیابی سهم خود از نفت ایران

اما بعد از این معافیت ها هم مشتریان بزرگ ایران دست به کار شدند تا تولید خود را به حالت سابق برگردانند. رویترز به نقل از سه منبع آگاه خبر داد که قرار است طی هفته آینده به ایران سفر کنند تا درباره میزان واردات نفت این کشور از ایران و همچنین جزئیاتی همچون نحوه پرداخت، انتقال نفت از طریق نفتکش‌ها و بیمه آن گفت وگو کنند.

یکی از این منابع آگاه گفت: میزان نفت وارداتی کره از ایران بستگی به مذاکرات هفته آینده دارد. کره جنوبی یکی از بزرگ ترین خریداران میعانات گازی ایران هم هست.

در همین باره روزنامه یونهاپ نوشت که پالایشگاه ها و پتروشیمی های کره به خاطر کاهش واردات میعانات گازی از ایران هم اکنون با چالش هایی مواجه شده اند. به گفته یک منبع صنعتی، «صنعت داخلی (کره جنوبی) در تلاش است تا منابع واردات را متنوع سازد اما هیچ جایگزین مشخصی وجود ندارد زیرا میعانات ایران به لحاظ قیمت و عرضه بهترین است.»

اما هندی ها که دومین مشتری بزرگ نفتی ایران هستند هم سفارش خرید جدید داده اند. به گزارش مالای میل دو منبع آگاه از دولت هند اعلام کردند: هند روز چهارشنبه (16 آبان) سفارش خرید 9 میلیون بشکه نفت را برای ماه دسامبر به شرکت ملی نفت ایران داد که قرار است پول آن به روپیه پرداخت شود.

به گفته یکی از این منابع ایران یک مهلت ۶۰ روزه برای پرداخت پول نفت به هند داده است.از ژاپن هم خبر می رسد که شرکت نفتی JXTG اعلام کرده برای خرید نفت از ایران سفارش جدید می‌دهد. رسانه ژاپنی ماینی‌چی نوشت که یک مقام رسمی این شرکت اعلام کرده است که این شرکت به دنبال متنوع سازی عرضه و امکان سنجی اقتصادی خود است و سفارش خرید نفت از ایران را ارائه خواهد داد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.