کد مطلب: ۴۶۹۵۶۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

خرید نفت از دولت چقدر اقتصادی است؟ / اوراق سلف نفتی بخریم یا نخریم؟

خرید نفت از دولت چقدر اقتصادی است؟ / اوراق سلف نفتی بخریم یا نخریم؟

قرار است از یکشنبه آینده اوراق سلف نفتی دو ساله با نرخ سود 19 درصد منتشر و عرضه شود. مقایسه این سود با وضعیت بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر حاوی چه نکاتی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت یکشنبه آینده ۲۶ مرداد ماه در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه ای که در روی سایت کدال منتشر شده در این روز ۵۲۹ هزار ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران عرضه خواهد شد. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است.

حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است.

اما آیا سود 19 درصدی آن هم طی دو سال آینده در مقایسه با دیگر بازارها جذابیت دارد؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز از بازدهی بازارهای مختلف طی دو سال اخیر نشان می‌دهد بورس در این مدت یعنی از مرداد ماه سال 97 تا مرداد ماه سال جاری بیش از 1414 درصد، سکه بیش از 178 درصد، طلا بیش از 248 درصد و دلار 110 درصد بازدهی داشته‌اند.

دقیقا در همین مدت قیمت نفت جهانی بیش از 36 درصد ارزش دلاری خود را از دست داده است. البته با توجه به رشد ارزش دلار در ایران، ارزش ریالی نفت در این مدت ۳۴ درصد افزایش یافته است.

با وجود چنین وضعیتی آیا از این طرح استقبال می‌شود؟ نرخ سود بانکی نیز در هفته اخیر افزایش یافت و به بازه 14 تا 22 درصد افزایش یافته که مقایسه این رقم با سود پیش‌فروش نفت نیز مبین آن است که در طرح جدید دولت حتی به اندازه نرخ سود بانکی نیز سود در نظر نگرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنده خدا

    مردم عزیز ایران لطفا در هرشرایط و وضعیت مالی که هستین اول اون چیزی هایی رو بخرید که بهش احتیاج دارید خستگی ورنج زندگی رو کم کنه وشما از زحمتی که برای بدست آوردن پول کشیدین نهایت استفاده را در لحظه ببرید گذشتگان گذشتند آیندگان هنوز نیامدن ولی زمان حال مال شماست این قدر به فکر سرمایه گذاری وکسب سود نباشید اینا همش بازیه برنده کسی است که حسرت به دل نمونه پول حلال امروز را به سود فردانفروش شاید فردایی نباشه شاید

  • اجل

    حماقت محضه خرید نفتی که امکان معامله ش نیست..گفته همه چیز رشد کرده چرا نگفته بشکه ی140دلاری شده40دلار و میخوایین به ملت به قیمت نفت برنت قالب کنین

  • ناشناس

    نفت که مال خودمونه میخوان به خودمون بفروشن دیگه چه فکرایی برای خالی کردن جیب های مردم کردیداف بر شما

  • ناشناس

    سلام مگه نفت مال مردم نیست که جناب دولت داره نقدی به مردم میفروشه پولشو می‌ذاره تو جیب.بعد بگی آقا نفت ما کو میگه زیر زمینه دادا نگران نباش.

  • ناشناس

    مگه نمیبینید این دولت پول نقد شما را هم نمیده ! مگه نمیبینید هیچ ارزشی برای مردم قایل نیست و مگه بورس سهام رو منفی نکرد؟ مگه سهام عدالت را نفروختید آیا پولش داد به قیمت روز داده یا در بازار منفی؟ وقتی پول نقد شما رو نمیده دل به نسیه می بندید؟ پس عاقل باشید و نفت نخرید!

  • ناشناس

    دولت باید نفت را رایگان بده نه با پول نفت ملیه

    • Aseman

      نه عزیزم قرار نیست شما یه بشکه الان بخری بعد از 2 سال قیمت هرچی بود بفروشی، شما اوراق‌ ش رو با نرخ سود مشخص میخری بعد از 2 سال شما فقط سودت رو میگیری نه اینکه ما تفاوت قیمت هر بشکه رو هم بهت بدن..

  • علیرضا

    حالا نفت سبک میدن یا سنگین؟
    دوستان بشکه واسه خرید نفت اگر کسی داره خریدارم. گفتیم رفتیم نفتمونو تحویل بگیریم . وسایل جور باشه معطل نشیم

  • ابوالفضل

    سلام خدمت هم وطنان عزیزکدوم نفت کدوم پول بده درراه خدا کمک کنید به این دولت ۴۰ساله کمک میشه کو قدر این ملت سر به زیرو دونستن .مال مردمو. کدوم مال کدوم ارزش کدوم قدر

  • ناشناس

    نفت ایران مگه دست چین نیست تا سی سال؟

  • ناشناس

    اینا یه کاری میکنن که هرکی خرید کرد برد کنه مث پیش خرید خودرو
    ملت ماهم که….
    بااینکه میدونم نخری میخرن و حتما برد میکنن اما یاد شکست ارتش برره از دشمن فرضی میفتم.