خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۷۰۰۷

خط لوله خاورمیانه تا آب‌های عمیق هند

خط لوله خاورمیانه تا آب‌های عمیق هند

مطالعات انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند نشان داد دهلی‌نو باید تلاش کند تا خط لوله انتقال گاز ایران به عمان در بستر دریا اجرا شود چرا که صنایع مختلف این کشور را با دور زدن پاکستان فعال می‌کند و منافع اقتصادی بی‌شماری برای این کشور دارد.

مطالعات انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند (اسوشام) نشان داد، هند باید تلاش کند تا خط لوله گاز ایران به عمان در آب عمیق که پاکستان را دور می‌زند اجرا شود. این خط لوله انرژی بخش تولید برق، کود و تاسیسات فولاد این کشور را تامین می‌کند و منبع پایدار سوخت برای آن به شمار می‌رود.

یک خط لوله زیرآب میان ایران-عمان-هند، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز را مستقیما به هم مرتبط می‌کند.

بر اساس مطالعات اقتصادی این انجمن تحت عنوان «خط لوله خاورمیانه تا آب‌های عمیق هند- یک موقعیت مطلوب برای همه»، این اقدام تمامی موضوعات ژئوپلتیکی را برطرف می‌کند. احداث این خط لوله رقابت گازی بیشتر و یک قطب گازی حقیقی همانند اروپا و آمریکا ایجاد می‌کند.

هند در نهایت به منطقه حاشیه خلیج فارس که بیش از 7 میلیون هندی در آن ساکن هستند، متصل خواهد شد.

به نوشته این تحقیقات، در سال 17-2016 در هند 55.534 میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است که 24 هزار و 686 میلیون مترمکعب آن وارداتی بود. این کشور در حال حاضر، چهارمین واردکننده بزرگ گاز طبیعی است که بیشتر از قطر واردات گاز دارد.

این مطالعات پیشنهاد می‌کند، دهلی‌نو باید رویکرد قوی‌تر و فعالانه‌تری برای احداث حداقل یک خط لوله گازی چندملیتی طی 5 سال آینده اتخاذ کند.

متاسفانه، علی‌رغم تلاش‌های 20 سال گذشته، ما در موضوع احداث خط لوله‌های گازی چندملیتی در همسایگی‌مان موفق نبوده‌ایم. از چندین سال قبل، برای احداث یک خط لوله گازی زیر آب از یک مسیر امن که پاکستان را دور بزند و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر از زغال‌سنگ، تلاش‌هایی انجام گرفته است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.