کد مطلب: ۳۹۱۴۱۱

خودداری دامداران از فروش دام

خودداری دامداران از فروش دام

دامداران به امید افزایش قیمت‌ها، از عرضه و فروش دام‌هایشان خودداری کردند، اما حالا که دام‌های آنان پروار شده است و باید بفروشند، بازار در انتظار کاهش قیمت‌هاست.

دامداران به امید افزایش قیمت‌ها، از عرضه و فروش دام‌هایشان خودداری کردند، اما حالا که دام‌های آنان پروار شده است و باید بفروشند، بازار در انتظار کاهش قیمت‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش مرکز آمار اوج زایش‌های دام سبک در فصل زمستان رخ داده است که انتظار می‌رود دام‌های پرواری حاصل از این زایش‌ها به‌مرور وارد چرخه تولید گوشت شوند و بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود روند عرضه دام سبک برای تولید گوشت در ماه‌های آتی با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. بنابراین باتوجه به پیش‌بینی این سازمان، انتظار می‌رود که با افزایش تولید، قیمت گوشت کاهشی باشد.

طبق یافته‌های دیگر این طرح آمارگیری، تعداد ٥٢٩ هزار راس بره و ١٣٢ هزار راس بزغاله در خرداد ماه امسال در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است که نسبت به ماه قبل به‌ترتیب ٧٩ و ٣٦ درصد کاهش داشته است. با توجه به ویژگی‌های دام سبک، جمعیت این نوع دام در طول سال همواره در حال تغییر است، به‌نحوی‌که با افزایش زایش در فصل‌های پاییز و زمستان، جمعیت افزایش می‌یابد و در فصل‌های بهار و تابستان، با کاهش زایش و همچنین خروج دام‌های پرواری از بهره‌برداری‌ها، جمعیت کاهش می‌یابد. بر اساس گزارش مرکز آمار اوج زایش‌های دام سبک در فصل زمستان رخ داده است که انتظار می‌رود دام‌های پرواری حاصل از این زایش‌ها به‌مرور وارد چرخه تولید گوشت کشور شوند و بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود روند عرضه دام سبک برای تولید گوشت در ماه‌های آتی با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

کاهش قیمت در راه است

چند روز پیش بود که رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد که «در مقطعی و بیشتر براساس شایعات مربوط به خروج دام زنده از کشور، قیمت گوشت افزایش یافته بود اما با وجود اقدامات مناسبی که در زمینه واردات دام انجام شد، قیمت گوشت قرمز هنوز هم متعادل نیست».

حسن روحانی با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است، گفت: «مشخص است که اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم زیرا اگر اجحافی صورت گیرد، از دامدار گرفته تا مردم همه متضرر می‌شوند».

در رابطه با قیمت گوشت قرمز؛ حسین نعمتی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران به ایسنا گفت: اخیرا با کاهش قیمت قابل توجه دام زنده سنگین مواجه شدیم، به گونه‌ای که هر کیلوگرم دام زنده سنگین ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر از قبل فروخته می‌شود و این کاهش قیمت برای دام زنده سبک به حدود ۸۰۰۰ تومان می‌رسد. بنابراین هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله باید در کشور ۳۰ هزار تومان ارزان‌تر از قبل فروخته شود و قیمت گوشت گوسفندی نیز باید حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یابد. نعمتی درباره وضعیت تولید و عرضه گوشت قرمز اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ مشکلی در زمینه تولید گوشت قرمز نداریم.

انباشت دام

مختارعلی عباسی، مدیرکل مرکزاصلاح‌ نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص وضعیت بازار گوشت گفت: دامداران از عرضه دام‌های پرواری خود به بازار خودداری کردند، چون پیش‌بینی آنها این بود که قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی کشتار در زمان اوج گرفتن قیمت گوشت، افزود: دلیل این مساله فقط قاچاق دام از کشور نبود، بلکه خودداری دامداران از عرضه دام به بازار هم بود و این مساله از وزنی که الان دام‌ها دارند کاملا قابل تشخیص است. عباسی تصریح کرد: برای حل این مشکل ما تدابیری را در نظر گرفته‌ایم از جمله اینکه روند واردات کندتر شود تا دامداران بتوانند دام‌های خود را بفروشند و دچار چالش نشوند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.