کد مطلب: ۶۹۹۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات طرح جایگزینی خودروهای فرسوده/ چه خودروهایی فرسوده هستند؟

جزئیات طرح جایگزینی خودروهای فرسوده/ چه خودروهایی فرسوده هستند؟

امروز، ثبت‌نام سومین مرحله از فروش یکپارچه محصولات خودروسازان آغاز می‌شود که برای اولین بار، علاوه بر سهم قرعه‌کشی طرح عادی و طرح جوانی جمعیت، سهم ۲۰ درصدی از ظرفیت قرعه‌کشی محصولات خودروسازان به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یافته است. چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز، چهارشنبه ۱۶ شهریورماه، ثبت‌نام سومین مرحله از فروش یکپارچه محصولات خودروسازان آغاز می‌شود که برای اولین بار، علاوه بر سهم قرعه‌کشی طرح عادی و طرح جوانی جمعیت، سهم ۲۰ درصدی از ظرفیت قرعه‌کشی محصولات خودروسازان به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یافته است.

جزئیاتی از طرح جایگزینی

چه کسانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند؟

امید قالیباف، سخنگوی وزیر صمت اعلام کرد: براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف هستند در ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط خودروی فرسوده ارائه دهند تا خودروهای تولیدی قابل شماره‌گذاری باشند. در حال حاضر، شرایط موجود برای ارائه گواهی اسقاط خودرو، به سبب افزایش قیمت خودروها و نبود سازوکارهای تشویقی یا تنبیهی، چندان پاسخگوی تولید نبوده و به نوعی به یک گلوگاه تبدیل شده است. بنابراین قانون‌گذار، برای رفع این مشکل درصد فوق‌الذکر (۱۰ درصد) ظرفیت قرعه‌کشی‌ها را در نظر گرفته تا بدین منظور (اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده) اختصاص دهد.(ایسنا)

چه خودروهایی فرسوده هستند؟

سن فرسودگی خودرو در سال ۱۴۰۱ در شهر های بزرگ همچون تهران برای خودروهای سنگین و شخصی ۲۰ سال و برای تاکسی ۱۰ سال تعیین شده. البته این شرایط بدون در نظر گرفتن پیمایش خودرو است. در صورتیکه خودروی مذکور به دلیل افت عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی، توانایی قبولی در آزمون‌ معاینه فنی را نداشته باشد؛ خودرو فرسوده تلقی میشود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.