کد مطلب: ۲۷۱۹۶۷

خودکفایی در زمینه گندم برای سومین سال متوالی

خودکفایی در زمینه گندم برای سومین سال متوالی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در زمینه محصول استراتژیک گندم در کشور برای سومین سال متوالی تکرار می‌شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در زمینه محصول استراتژیک گندم در کشور برای سومین سال متوالی تکرار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباس کشاورز روز پنجشنبه در جریان بازدید از مزرعه گندم و لوبیا در خمین، افزود: برآورد تولید گندم کشور در سال زراعی جاری 13 میلیون و 300 هزار تن گندم است که نسبت به تولید سال زراعی قبل بیش از یک میلیون تن افزایش دارد.

وی اظهار داشت: با این روند تولید امسال کشور نیازی به واردات گندم ندارد و در تولید این محصول استراتژیک خودکفا است.

کشاورز ادامه داد: این میزان محصول گندم از 2 میلیون و 60 هزار هکتار سطح زیرکشت آبی و سه میلیون و 700 هزار هکتار اراضی دیم برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران در تولید بسیاری از محصولات پایه در تامین امنیت غذایی به خودکفایی رسیده است که این سرمایه مهمی برای کشور محسوب می‌شود.

کشاورز عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال 10 میلیون و 200 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ دولتی خریداری و در مراکز ذخیره‌سازی شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای حمایت از کشاورزان تقویت نظام کشت در دستور کار است به طوری که بذرهای مقاوم به بیماری و با کیفیت تولید مطلوب برای محصولات گندم، کلزا، لوبیا، ذرت و چغندرقند استفاده می‌شود.

وی افزود: انواع کود مایع، جامد، شیمیایی و بیولوژی با قیمت کنترل شده و مناسب برای حمایت از کشاورزان در دسترس آنان است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 12 میلیون و 400 هزار تن گندم آبی و دیم در کشور تولید شد.

بازدید از مزرعه کشت نشاء چغندر قند مزرعه اوقاف در اراک، بازدید از مزرعه آفرینش خمین و مزارع گندم و لوبیا در شهر قورچی باشی از توابع خمین از برنامه‌های سفر معاون وزیر کشاورزی و هیات همراه به استان مرکزی بود.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 72 هزار هکتار اراضی قابل کشت است.

هر سال یک سوم این عرصه‌های قابل کشت خمین در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می‌گیرد.

15 هزار میلیارد ریال به اختصاص یافت

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه با بانک کشاورزی امسال 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون حوزه کشاورزی کشور اختصاص یافت.

عباس کشاورز در بازدید از مزرعه آفرینش خمین در جمع خبرنگاران افزود: برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی هیچ محدودیتی وجود ندارد و کارمزد پرداخت این تسهیلات از سایر اعتبارات کمتر است.

وی اظهار داشت: بهره‌وری کشاورزی با مکانیزاسیون رابطه مستقیم دارد و کیفیت عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه‌های حوزه کشاورزی امری انکارناپذیر است، اگرچه سهم طرح‌های الگویی در مزارع، بهره‌گیری از تجارب کشاورزان و استفاده از ارقام جدید بذر نیز در این راستا محفوظ است.

کشاورز بیان کرد: در پنج سال اخیر پرداخت تسهیلات در افزایش ضریب مکانیزاسیون تاثیر جدی داشته است ضمن اینکه برنامه‌هایی برای این امر توسط نهادهای مختلف اجرا می‌شود.

وی گفت: در اجرای طرح اشتغال روستایی از صندوق توسعه ملی 45 درصد اعتبارات به بخش کشاورزی تخصیص داده شده که از این اعتبارات نیز برای تقویت ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استفاده می‌شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: برخی نهادهای کمک کننده در مناطق محروم نیز ارقام اعتبارای ارزان‌قیمتی را برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در دستور کار دارند.

کشاورز گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه توسعه کشاورزی حفاظتی با سه اصل تناوب کشت، حفظ باقیمانده گیاهان و انجام حداقل عملیات خاک‌ورزی با اولویت کشت مستقیم است.

وی ضمن بازدید از دستگاه ابتکاری کشاورز خمینی با عنوان چاره 32، ادامه داد: دستگاه اختراع شده توسط کشاورز نخبه خمین با عنوان سیستم حفاظت آب و خاک کشت مستقیم را انجام می‌دهد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این مخترع تناوب کشت را با استفاده از این دستگاه رعایت و باقیمانده گیاهان را به منظور حاصلخیزی خاک حفظ کرده است.

کشاورز یادآور شد: آنچه برای پایداری و نگهداری و صرفه‌جویی در آب و افزایش تولید و بهبود خاک نیاز است درکشاورزی حفاظتی وجود دارد و هنر این نوع کشاورزی تقویت خاک است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.