کد مطلب: ۱۹۲۱۵۰

دخل و خرج نظام سلامت در سال ۹۷

دخل و خرج نظام سلامت در سال 97

لایحه بودجه سال 97 کشور از منظر نظام سلامت، در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مورد بررسی قرار گرفت.

سعید طاهری کارشناس کمیسیون سلامت گزارشی از روند لایحه بودجه سال 97 کشور در حوزه نظام سلامت ارائه کرد.
وی با بیان اینکه براساس این لایحه، مجموع اعتبارات وزارت بهداشت بدون منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، حدود 727 میلیارد ریال است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیور ، به‌گفته وی، امسال سهم سلامت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافته به‌طوری که رقم درآمدی آن برای سال 96 معادل 4800 میلیارد تومان بود اما در سال 97 میزان آن به 3700 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی افزود: طرح تحول سلامت از سال 1393 با تکیه بر منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها شروع شده است اما تخصیص اعتبارات آن تاکنون ناپایدار بوده و به غیر از سال 93 که عملکرد مطلوبی داشته در سال‌های 94 و 95 سالانه حداکثر به میزان 8 هزار میلیارد ریال عملکرد داشته است.

طاهری افزود: طی سال‌های اجرای طرح تحول سلامت، کسری منابع حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها، با سرزیر کردن اعتبارات سایر ردیف‌ها از جمله برنامه پزشک خانواده جبران شده است.

با این توصیف، می‌توان پیش‌بینی کرد کاهش 23 درصدی منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 97 و همچنین کسری حدود 10 هزار میلیارد ریالی برنامه پزشک خانواده، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در سال آینده به شدت با چالش مواجه کند.

طاهری افزود: در لایحه بودجه سال 97 کشور دو سازمان بیمه سلامت و اورژانس به سایر دستگاه‌ها اضافه شده است، مجموع اعتبارات دستگاه‌های وابسته بدون سازمان بیمه سلامت 14 هزار میلیارد و 503 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سهم وزارت بهداشت از بودجه کل کشور، 3/ 6 درصد است که این نسبت در بودجه سال 97 نیز رعایت شده، این در حالی است که اعتبارات عمرانی این وزارتخانه، 41 درصد رشد منفی داشته است.

به گفته وی، در سال جاری برای سازمان بیمه سلامت 11 هزار میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار و بودجه دیده شده اما کمتر از 30 درصد این میزان اعتبار تاکنون تامین شده است.

منبع: آریابازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.