کد مطلب: ۲۰۶۳۰۶

درآمد بورس ۲۵ میلیارد تومان کاهش یافت

درآمد بورس 25 میلیارد تومان کاهش یافت

رئیس سازمان بورس، از کاهش ۲ ده هزارم درصدی تعرفه کارمزد معاملات بازار سرمایه خبر داد و گفت: با این اقدام ۲۵ میلیارد تومان از درآمدهای سازمان بورس کاهش یافت.

رئیس سازمان بورس، از کاهش ۲ ده‌هزارم درصدی تعرفه کارمزد معاملات بازار سرمایه خبر داد و گفت: با این اقدام ۲۵ میلیارد تومان از درآمدهای سازمان بورس کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاپور محمدی در همایش مدیریت و توسعه اشتغال با بیان اینکه حجم فعلی بازار سرمایه ایران ۱۲ میلیارد دلار است، گفت: امسال کارمزدهای سازمان بورس و اوراق بهادار را از ۸ ده هزارم به ۶ ده‌هزارم کاهش دادیم که در نتیجه ۲۵ میلیارد تومان از درآمدهای سازمان بورس را کاهش دادیم، چراکه قصد داشتیم به حجم معاملات اضافه کنیم.

وی ادامه داد: بازار سرمایه سال گذشته رشدی نداشت ولی در سال جاری ۲۷ درصد رشد را تجربه کرد؛ بنابراین در سال جاری رشد بهتری نسبت به جی‌دی‌پی خواهیم داشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برخی از کارشناسان از توسعه بازار بدهی در بازار سرمایه انتقاد کردند و معتقد بودند گسترش بازار بدهی، بازار سهام را تضعیف کرده است ولی من معتقدم نمی‌توانیم به بهانه اینکه هر یک از این دو بازار را توسعه دهیم، بازار دیگر را از بین ببریم بلکه باید این دو را در کنار هم مدیریت کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: بازار اوراق بدهی وضعیت خوبی را برای دولت به‌وجود آورد و این امکان را فراهم کرد که دولت بتواند بدهی‌های ارزان خود را بفروشد ضمن اینکه در بازار بدهی کشف نرخ عادلانه ایجاد شده است.

محمدی درباره وضعیت فعالان شاغل در بازار سرمایه گفت: روزانه ۲۰ هزار نفر در بازار سرمایه انواع سهام و اوراق بهادار را معامله می‌کنند که این جزو شغل آن‌هاست. بنابراین باید شاغلان بازار سرمایه را بسیار بیشتر از ارقامی که ذکر می‌شود دانست ضمن اینکه فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها نشان داد نقش بازار سرمایه در جی‌دی‌پی بسیار بیشتر است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ۵۰ سالگی فعالیت بورس در ایران تصریح کرد: امسال برای نخستین بار معاملات آبشنال در بازار سرمایه ایجاد شد و این ابزار در سال‌های گذشته وجود نداشت و امسال توانستیم معاملات اختیار فروش برای سکه را ایجاد کنیم.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: سازمان بورس در سال جاری اوراق اسلامی متعددی منتشر کرد که اوراق مرابحه، منفعت، صکوک اجاره، اوراق استصناء و … شکل گرفته است و ما نسبت به مالزی و عربستان، دیگر اوراق اسلامی کمتر نداریم.

به گفته محمدی در سازمان بورس اصل بر این است که راه‌ها و ابزارهای شرعی و منطبق بر فقه منتشر شود و روش‌های شرعی به حدی داریم که نیاز به استفاده از ابزارهای غیر شرعی نیست ولی ممکن است کمیته فقهی سازمان بورس ابزاری را طراحی کند ولی در اجرا مشکل داشته باشد.

رئیس سازمان بورس از تبدیل عضویت ایران در سازمان جهانی بورس آیسکو از حالت ناظر به حالت عادی خبر داد و گفت: درصورت اجرای این وضعیت در سال آینده شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس خواهیم بود.

وی در پایان، در پاسخ به اظهارات مسعود حجازیان مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه که حضور بخش خصوصی در بازار اوراق بدهی را نزدیک به صفر دانسته بود، گفت: دو شرکت خودروساز اصلی کشور که در بورس حضور دارند، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری مجوز انتشار اوراق بدهی دریافت کردند. شهرداری‌ها هم تا حدودی اوراق بدهی منتشر کردند که غیر دولتی محسوب می‌شود. بنابراین صفر دانستن سهم بخش خصوصی از اوراق بدهی آمار اشتباهی است ولی قبول دارم که به‌طور کلی سهم بخش خصوصی از بازار اوراق بدهی کم است و ۸۰ درصد این بازار را بخش دولتی و ۲۰ درصد را بخش خصوصی در اختیار دارد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.