کد مطلب: ۶۸۷۰۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود بحران بین‌المللی انرژی در جیب شرکت‌های نفتی

سود بحران بین‌المللی انرژی در جیب شرکت‌های نفتی

شرکت‌های انرژی شل، توتال و رپسول، صورت‌های وضعیت مالی بی‌سابقه‌‌ای را برای سه ماهه دوم سال ارائه کرده‌‌اند. به دلیل افزایش قیمت نفت حاصل از جنگ اوکراین، میلیاردها دلار سود نصیب این شرکت‌ها شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت‌های نفتی اروپایی از قیمت بالای نفت و گاز حاصل از جنگ اوکراین سود زیادی کسب کرده‌اند. در این راستا درآمد غول انرژی بریتانیا، شل (Shell) در بازه ۳ ماهه از ماه آوریل تا ژوئن برابر با ۱۷.۶ میلیارد دلار بود. سود شرکت نفتی توتال فرانسه (TotalEnergies) نیز در همین مدت ۵.۷ میلیارد دلار اعلام شد. شرکت نفتی اسپانیایی رپسول (Repsol) هم نسبت به سال قبل خود، بیش از دوبرابر سود کرد؛ یعنی ۲.۵۴ میلیارد یورو.

به نقل از دویچه‌وله ، شرکت توتال‌انرژی روز پنج‌شنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) اعلام کرد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همچنان بر بازار انرژی تاثیر دارد. در این راستا قیمت هر بشکه نفت خام به طور میانگین به ۱۰۳ دلار رسیده است. قیمت فرآورده‌های پالایشگاهی نیز رکورد تاریخی برجای گذاشت. در این زمینه توتال‌انرژی اعلام کرد که با تولید بیشتر نفت و گاز به افزایش امنیت انرژی کمک کرده است.

شرکت رپسول هم عنوان کرد سود زیاد نیمه اول سال توانست بخش قابل توجهی از خسارات ناشی از کرونا در این شرکت را جبران کند. در آلمان گروه انرژی RWE شب چهارشنبه ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) پیش‌بینی خود را برای سال مالی جاری به شدت مثبت ارزیابی کرد و گفت انتظار یک میلیارد یورو سود بیشتر را دارد. این گروه انرژی آلمانی «نتیجه فوق‌العاده خوب» در تولید برق حاصل از آب، بیوگاز و گاز را دلیل اصلی این افزایش سود اعلام کرد.

شرکت‌های نفتی چقدر مالیات می‌دهند؟

ارقام اعلام شده از سوی این شرکت‌های نفتی احتمالا دوباره به بحث در مورد مالیات از سودهای بالای حاصل از جنگ دامن می‌زند. در آلمان اخیراً زاسکیا اسکن، رهبر حزب سوسیال دموکرات (SPD) خواستار چنین مالیاتی بر سود مازاد شرکت‌ها شده است.

در اسپانیا نیز دولت چنین مالیاتی را برای شرکت‌های انرژی اعلام کرده است. دولت می‌خواهد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ دو میلیارد یورو از این طریق دریافت کند. دولت این کشور اعلام کرده که از این پول بابت تامین بسته‌های مالی امدادی برای شهروندان استفاده می‌شود. اما اتحادیه‌های کارفرمایی به شدت از این روش انتقاد می‌کنند و معتقدند که این مالیات باعث کاهش بودجه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.