کد مطلب: ۷۴۷۸۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ مالیات بر درآمد افزایش یافت

درآمد مالیاتی در سال 1402 چقدر است؟ مالیات بر درآمد افزایش یافت

آنطور که از بودجه 1402 برمی‌آید درآمدهای مالیاتی در سال آینده افزایش 59 درصدی خواهد داشت؛ این یعنی قرار است دولت منابع حاصل از مالیات را به بیش از ۸۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سیزدهم از همان ابتدای روی کار آمدن یکی از شعارهای اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی اعلام کرد اما معلوم نیست این شعار در سال آینده عملیاتی خواهد شد یا خیر؟ با این وجود آنطور که از بودجه 1402 برمی‌آید درآمدهای مالیاتی در سال آینده افزایش 59 درصدی خواهد داشت؛ این یعنی قرار است دولت منابع حاصل از مالیات را به بیش از ۸۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

در سال جاری بارها زمزمه‌ افزایش درآمد مالیاتی به گوش رسید. در نخستین روز آبان ماه رئیس سازمان امور مالیاتی خبر از یک توافق مالیاتی با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش مالیات به میزان 650 هزار میلیارد تومان خبر داد. چندی پیش اما برخی گزارش‌ها از افزایش درآمد مالیاتی تا حدود 800 هزار میلیارد تومان خبر دادند. البته، فعالان اقتصادی بر این باورند که در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است، افزایش مالیات به معنای فشار مضاعف بر بخش مولد است. هرچند دولتی‌ها می‌گویند قرار است این میزان مالیات از فراریان مالیاتی گرفته شود.

مالیات به 838 هزار میلیارد تومان رسید

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت منابع حاصل از مالیات را به بیش از ۸۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش داده که نسبت به بودجه سال جاری بیش از ۵۹ درصد افزایش دارد. جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی از حدود ۵۲۶ هزار میلیارد تومان که در بودجه امسال مصوب شده، به بیش از ۸۳۸ هزارمیلیارد تومان رسیده که رشد بیش از ۵۹ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش ایسنا ، سهم مالیات در بودجه ۱۴۰۰ معادل ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بود که در بودجه امسال به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان رسید.

رشد مالیات بر درآمد در بودجه 1402

سال آینده مالیات بر درآمد ۴۵ درصد بیشتر می‌شود. براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع حاصل از مالیات رشد ۵۹ درصدی خواهد داشت که مالیات اشخاص حقوقی بالاترین سهم را دارد.

مالیات یکی از منابع درآمدی دولت است که شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها، مالیات بر ثروت، واردات و مالیات کالاها و خدمات می‌شود.

بر این اساس، سهم مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده ۲۹۶ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال جاری که ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده، ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

ایسنا طی گزارشی آورد همچنین سهم مالیات بر درآمدها در لایحه بودجه سال آینده نیز ۱۲۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که در مقایسه با سال جاری که ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده معادل ۴۵ درصد زیاد شده است.

علاوه بر این، میزان مالیات بر ثروت ۳۷ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده است که نسبت به سهم ۲۷ هزار میلیارد تومانی سال جاری، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین، رقم مالیات واردات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۱۲۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جاری که ۷۷ هزار میلیارد تومان بوده، ۶۷ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، مالیات کالاها و خدمات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این در حالی است که این رقم در بودجه سال جاری ۲۰۳ هزار میلیارد تومان است که به میزان ۲۴ درصد رشد داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.