کد مطلب: ۶۲۵۸۲۳

درخواست چین از آمریکا درباره ایران

درخواست چین از آمریکا درباره ایران

چین تاکید کرد، آمریکا، مقصر بحران پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» خود را اصلاح و تحریم‌های غیرقانونی ایران را رفع کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز (۸ فوریه) خود در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین و ازسرگیری دور هشتم از امروز سه‌شنبه گفت: مذاکرات برای احیای پایبندی به برجام وارد مرحله مهمی شده است. چین موافق است که همه طرف‌ها باید احساس فوریت بیشتری داشته باشند، حسن نیت و انعطاف‌پذیری خود را به طور کامل نشان دهند و به سمت دستیابی هر چه زودتر به توافق حرکت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در عین حال، ما معتقدیم که تعیین ضرب الاجل مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست. همه طرف‌ها باید صبر لازم را به خرج دهند، اختلافات را به درستی حل کنند و شرایط مساعدی را برای مذاکره ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: ایالات متحده به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» خود بر ایران را اصلاح کند و تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد. بر این اساس، ایران نیز باید پایبندی کامل خود را از سر بگیرد. چین به مشارکت سازنده در مذاکرات ادامه خواهد داد و با همه طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر درست در تاریخ هر چه سریع‌تر همکاری خواهد کرد.

دیروز (دوشنبه) حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی در خصوص مناسبات دوجانبه، روند مذاکرات وین و تحولات بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در این تماس ضمن تشکر و قدردانی از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین سیاست های ایران، بر ضرورت واقع‌بینی طرف‌های غربی تاکید کرد. وی تصریح کرد که طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند و فاصله معنادار خود را با سیاست‌های شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان دهد و این موضوع با لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدام جدی در حوزه ارائه تضمین ممکن خواهد شد.

وزیر امور خارجه چین نیز با بیان این که خروج یکجانبه آمریکا موجب خسارات و تعدی به حقوق مشروع ایران شده، تاکید کرد: «همکاری و رایزنی‌ها در جریان مذاکرات وین و ارائه مطالبات منطقی و پیشنهادات اصلاحی طرف ایرانی مورد حمایت چین قرار دارد». لازم به ذکر است ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا از امروز (سه‌شنبه) با برگزاری جلسه دوجانبه بین علی باقری مذاکره ‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها از سر گرفته شد.

منبع: فارس

آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.