فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۶۶۰۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای جدید وزیر امور خارجه: ۶ میلیارد یورو از مطالبات ایران دریافت می‌شود

ادعای جدید وزیر امور خارجه: ۶ میلیارد یورو از مطالبات ایران دریافت می‌شود

حسین امیرعبداللهیان گفت: ۶ میلیارد یورو از مطالبات ایران به‌رغم تحریم‌ها در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی در چارچوب سویفت، منتقل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین امیرعبداللهیان عصر جمعه در هشتمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت»با اشاره به آزادسازی دارایی‌های ایران، گفت: ۶ میلیارد یورو اط مطالبات ایران به‌رغم تحریم‌ها در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی در چارچوب سویفت، منتقل می‌شود و طبق شرطی و توافقی که کردیم می‌توانیم از این پول برمبنای نیازهای خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آن چارچوب کالاهای دو منظوره شامل حال نخواهد بود و کالاهای غیرتحریمی شامل آن است: موضعی مانند نفت در برابر غذا در دیپلماسی عزتمندانه جایی ندارد و موضوع مهم به‌رغم همه تحریم‌ها انتقال این مقدار پول در چارچوب سویفت است.

وزیر امورخارجه رویکرد اصلی کشور را تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانست و توضیح داد: این به معنای عدم تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه نیست. رویکرد ما لغو تحریم از مسیر دیپلماسی است و مذاکره یکی از ابزارهای ماست اما آنچه مورد تأکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور است، عدم عبور از خطوط قرمز و حضور در هرجایی که منافع ملی ایجاب می‌کند، است تا از مسیر دیپلماسی عزتمندانه حقوق مسلم مردم محقق شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همه اروپا همین چند کشوری که هیاهو می‌کنند نیست، گفت: در همین دو سال گذشته چندین شرکت اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری کردند و من در تماس با مقامات همین چند کشور تأکید کردم که باید به ملت بزرگ، متمدن و فرهنگی ایران احترام بگذارند. زبان احترام منافع دو طرف را تامین می‌کند اما رویکرد سالیان اخیر جز خسارت چیزی نداشته است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران را نه به شرق و نه به غرب گره زدیم، گفت: در مسیر استقلال کشور رویکرد مقاومتی نظام ادامه پیدا می‌کند، نه شرقی و نه غربی فقط یک شعار نیست و بخشی از قانون اساسی و اعتقاد ماست و کشور را نه به چین و نه آمریکا و نه روسیه و نه اروپا گره نخواهیم زد اما با هر کشوری در شرق و غرب جهان که در چارچوب احترام متقابل منافع ملی را تامین می‌کنند، همکاری می‌کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در سیاست خارجی تلاش می‌کنیم درک درستی از مقاومت را نزد رهبران جهان و منطقه ایجاد کنیم.

وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و جایگاه مقاومت در آن تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی در سیاست خارجی دولت سیزدهم ارتباط دیپلماسی با مقاومت و میدان است و در ارتباط همسایگی نه تنها مقاومت را فراموش نمی‌کنیم بلکه به رهبران منطقه توصیه می‌کنیم که مقاومت از ستون‌های اصلی ثبات و واقعیت تأمین امنیت منطقه است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.