کد مطلب: ۲۸۲۹۴۳

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

در افزایش کارایی نیروگاه‌ها موفق نبوده‌ایم

در افزایش کارایی نیروگاه‌ها موفق نبوده‌ایم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها به جای سوخت مازوت اظهار کرد: متاسفانه در افزایش کارایی نیروگاه‌ها موفق نبوده‌ایم و خوب عمل نکرده‌ایم.

مسعود زندی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درمورد عملکرد نیروگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: برای نیروگاه‌ها مصوباتی از سوی هیات وزیران وضع و اقدامات خاصی نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت آلودگی نیروگاه‌ها انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی هشت میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند. قطعا اگر این سوخت مازوت باشد آلودگی تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت جایگزینی سوخت سنگین فسیلی مثل مازوت با گاز اظهار کرد: نیروگاه‌ها باید به سمت استفاده از مصرف گاز به جای مازوت حرکت کنند البته در نیروگاه‌های اطراف تهران و کرج اقدامات موثری انجام شده است و در حال حاضر هیچ نیروگاه‌هایی وجود ندارد که از سوخت مازوت استفاده کند.

زندی افزود: مصرف مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران و کرج در مواقع اضطرار هم به شکل ضابطه‌مند و با هماهنگی ادارات محیط زیست صورت می‌گیرد بنابراین در سازمان حفاظت محیط زیست با اقدامات موثر حذف استفاده از سوخت مازوت مورد پیگیری جدی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در افزایش کارایی نیروگاه‌ها موقف نبوده‌ایم، گفت: هنوز نتوانسته‌ایم در بالا بردن راندمان و کارایی نیروگاه‌ها خوب عمل کنیم همچنین در استفاده از سیکل ترکیبی در نیروگاه‌های گازسوز نیز موفق نبوده‌ایم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در مصوبات مربوط به نیروگاه‌ها بحث استقرار نیروگاه‌های کوچک مقیاس مطرح بوده که متاسفانه هنوز این مصوبه به‌درستی اجرا نشده است.

زندی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌ها باید از تجهیزات کنترل آلودگی استفاده کنند، گفت: متاسفانه هنوز نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه‌های قدیمیهیچ تجهیزی برای کنترل آلودگی ندارند.

وی در ادامه در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌ها با اشاره به آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک گفت: براساس این آیین‌نامه موتورسیکلت‌سازان باید برای تولید هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. به‌طور قطع این آیین نامه کمک زیادی برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های آلاینده خواهد کرد.

زندی ادامه داد: بحث اسقاط خودروهای فرسوده نیز در کمیسیون‌های مجلس مطرح است و اخیرا هم نشستی به همین منظور برگزار شد. این موضوع با جدیت دنبال می‌شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ارائه گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست به سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با آلودگی هوا گفت: براساس مصوبات سال‌های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست و بسیاری از دستگاه‌ها به اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا مکلف شده‌اند. سازمان بازرسی دو سال پیش از تمامی دستگاه‌ها دعوت کرد و از آن‌ها گزارش کار گرفت.

به گفته زندی، سالانه گزارش کار سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با موضوع آلودگی هوا تهیه و به معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌شود.

وی با اشاره به ایرادات سازمان بازرسی به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوا گفت: برخی ایرادات اساسی نیستند. برای مثال به بحث پایش آلودگی صوتی، پایش آلایندگی‌های خطرناک اشاره شده بود این در حالیست که اداره کل محیط زیست استان تهران نسبت به این موارد اقدام کرده است اما هنوز از دقت کافی برخوردار نیست.

زندی تاکید کرد: استانداردسازی سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلت‌ها،‌ اجرای معاینه فنی و تعیین حدود مجاز دودکش‌های صنایع، تکالیف مهم و اساسی است که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده است. واضح است که این سازمان به‌طور کلی حدود مجاز آلاینده‌ها را به واحدهای صنعتی ابلاغ کرده است اما قطعا ابلاغ جداگانه هر یک از آلاینده‌ها مثل ناکس به واحدهای صنعتی میسر نیست بنابراین ایراداتی که گرفته می‌شود، جزئی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.