خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹

در ایران سالانه غذای ۱۵ میلیون نفر را دور می ریزیم

در ایران سالانه غذای 15 میلیون نفر را دور می ریزیم

هدررفت محصولات کشاورزي در ايران حدود 35 درصد است که مي‌توان با تشويق بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در صنايع تبديلي از اين هدررفت جلوگيري و اشتغال ايجاد کرد. اميرحسين چيذري – عضو هيات علمي دانشگاه تهران – گفت: زمينه براي ورود بخش خصوصي در صنايع تبديلي کم است. صنايع تبديلي در بخش کشاورزي سودآوري مناسبي

هدررفت محصولات کشاورزي در ايران حدود 35 درصد است که مي‌توان با تشويق بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در صنايع تبديلي از اين هدررفت جلوگيري و اشتغال ايجاد کرد.
اميرحسين چيذري - عضو هيات علمي دانشگاه تهران - گفت: زمينه براي ورود بخش خصوصي در صنايع تبديلي کم است. صنايع تبديلي در بخش کشاورزي سودآوري مناسبي دارد که با کمي توجه بيشتر و تشويق سرمايه‌گذاران براي ورود به اين بخش مي‌توان از هدررفت محصولات جلوگيري و اشتغال ايجاد کرد.
وي گفت: نمي‌توان از توليدکننده خرده‌پا توقع داشت که فعاليت‌هاي بازاريابي بعد از برداشت انجام دهد بلکه اين مساله مستلزم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است.
چيذري با بيان اين‌که بخش قابل توجهي از محصولات کشاورزي از زمان توليد تا مصرف هدر مي‌رود از دلايل آن را نبود دقت کافي در زمان برداشت، نبود انبار، وسايل حمل و نقل و صنايع تبديلي عنوان کرد.
به گفته اين کارشناس کشاورزي برخي کشاورزان خرده پا هنوز از روش هاي سنتي در توليد و برداشت محصول استفاده مي‌کنند. البته استفاده از ادوات کشاورزي نيز نتوانسته به مقدار قابل توجهي ضايعات را کاهش دهد که اين مساله مي‌تواند به نبود آگاهي کافي در استفاده از اين ادوات مربوط باشد.
وي درخصوص ضايعات پس از برداشت گفت: نبود انبارهاي نگهداري، سيستم حمل و نقل، بسته‌بندي، تنوع‌سازي و بازاريابي از عوامل ايجاد ضايعات است.
چيذري بهره‌وري استفاده از نهاده‌هاي کشاورزي را ضروري دانست و گفت: در حال حاضر بسياري از نهاده‌هايي که به کشاورزي اختصاص مي‌يابد دچار هدررفت است.
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزي، ضايعات محصولات کشاورزي آفت بزرگي در راستاي امنيت غذايي است و با وجود امنيت قابل قبول غذايي در کشور، سالانه 35 درصد از محصولات کشاورزي در فرآيند توليد و عرضه به شکل‌هاي مختلف به ضايعات تبديل مي‌شوند که اين حجم مي‌تواند غذاي بيش از 15 ميليون نفر جمعيت را تامين کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.