کد مطلب: ۴۳۹۰۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیام نوروزی مدیران عامل بازار سرمایه / در بورس سال ۹۸ چه گذشت؟

پیام نوروزی مدیران عامل بازار سرمایه /  در بورس سال ۹۸ چه گذشت؟

مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل بورس کالای و مدیرعامل بورس انرژی ایران در پیام‌های نوروزی جداگانه‌ای به بررسی عملکرد بورس در سال ۹۸ پرداخته‌اند که در این گزارش آمده است.

به گزارش نجارت‌نیوز ، مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل بورس کالای و مدیرعامل بورس انرژی ایران در پیام‌های نوروزی جداگانه‌ای ضمن تبریک آغاز سال ۹۹ به بررسی عملکرد بورس در سال ۹۸ پرداخته‌اند.

بازدهی ۱۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بورس تهران

در پیام نورزوی علی صحرائی، مدیر عامل بورس تهران آمده است:

بورس اوراق بهادار تهران با همراهی و همدلی دیگر ارکان بازار سرمایه به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار و با درایت کمیته فقهی، موفق شد در سال ۱۳۹۸ سازوکار فروش تعهدی با کارکرد فروش استقراضی را به مجموعه‌ ابزارهای مالی بازار سرمایه بیافزاید. افزون بر این در سالی که گذشت بازار مشتقه بورس تهران به ویژه قراردادهای اختیار معامله آن رشد و توسعه درخورملاحظه‌ای را تجربه کرد.

نقدشوندگی نیز به عنوان یکی از مهمترین نشانه‌های کامیابی بورس‌های اوراق بهادار، از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود به گونه‌ای که ارزش معاملات بورس تهران رشدی بیش از ۲۳۰ درصد را به ثبت رساند. دیگر اتفاق خوشایند بورس تهران در سال ۱۳۹۸ رشد ارزش بازار آن بود.

در این سال ارزش بورس تهران بیش از ۲٫۶ برابر شد و جایگاه خود به عنوان بازاری اثرگذار در اقتصاد ایران را بیش از پیش محکم کرد. از نظر بازدهی نیز سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران سالی به یادماندنی را تجربه کردند به گونه‌ای که متوسط بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال گذشته به بیش از ۱۸۰ درصد رسید و از این نظر بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورسها (WFE)، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌دست آورد.

همچنین بورس اوراق بهادار تهران در سالی که گذشت به روند خود در کمک به تامین مالی اقتصاد ملی ادامه داد و افزون بر تامین مالی بلندمدت، با همکاری مقام ناظر بازار پول مقدمات بهره‌گیری از پتانسیل این بورس برای تأمین مالی کوتاه‌مدت بنگاه‌های اقتصادی را نیز فراهم آورد.

حرکت رو به جلوی بورس کالا در سال ۹۸

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در پیام نوروزی خود با اشاره به حرکت رو به جلوی این بورس در سال ۹۸ اعلام کرد: در شرایط رکودی کشور ارزش معاملات بورس کالا در سال ۹۸ به ارزش معاملات در سال ۹۷ نزدیک شد و ارزش معاملات بازار فیزیکی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

در سالی که گذشت راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی بر روی زیره سبز و پسته نیز راه اندازی شد که در کنار زعفران سه‌گانه محصولات مهم کشاورزی را شکل دادند که کمک شایانی به صادرات و تجارت شفاف این محصولات استراتژیک کشاورزی کشور است. امیدواریم ساماندهی بازار محصولات کشاورزی کشور در سال‌های آتی نیز با ورود محصولات جدید ادامه یاید.

ارزآوری ۲.۲ میلیارد دلاری بورس انرژی

علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران در پیام نوروزی خود از ارزآوری بیش از ۲.۲ میلیارد دلاری این بورس از محل صادرات فرآورده‌های نفتی در سال ۹۸ و تلاش برای افزایش سهم بازار ایران در بازارهای صادراتی خبر داد.

سال گذشته علاوه بر توسعه بسترها و رونق بازار تامین مالی، معاملاتی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از طریق اوراق سلف موازی استاندارد در بازار اولیه و ثانویه این بازار رقم زده شد.

در سال ۱۳۹۸ حجم معاملات فرآورده‌های نفتی بالغ بر شش و نیم میلیون تن و ارزش معاملات بورس انرژی ایران بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد ریال شد.

ارزآوری بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری از محل صادرات انواع فرآورده‌های نفتی و تلاش برای افزایش سهم بازار ایران در بازارهای صادراتی و همچنین کاهش بروکراسی اداری در بخش فروش فرآورده ها از مسیری شفاف و رقابتی یکی از بارز ترین دستاورد‌های بورس انرژی در این زمینه بود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.