کد مطلب: ۱۳۸۷۶۹

دشتستان بوشهر در وضعیت فوق بحرانی منابع آب زیرزمینی

دشتستان بوشهر در وضعیت فوق بحرانی منابع آب زیرزمینی

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: منابع آب زیرزمینی دشتستان از لحاظ بیلان منفی و کسری مخزن در این استان رتبه نخست را داراست و بیشتر دشت‌های این شهرستان در وضعیت فوق بحرانی قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین تقی‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشتر دشت‌های دشتستان نظیر گلدشت، پشت‌پر، خون، طلحه - فاریاب، بوشکان، دهرود - تنگ ارم در حالت فوق بحرانی و نیازمند حفاظت بیشتری هستند.

وی ادامه داد: از لحاظ وضعیت منابع آب زیرزمینی شهرستان دشتستان با کسری مخزن 14 میلیون متر مکعب رتبه نخست را در استان بوشهر داراست و شهرستان‌های دشتی و جم بعد از آن، هر کدام به ترتیب با 9.5 و 2.5 میلیون متر مکعب در جایگاه‌های دوم و سوم استانی قرار دارند.

تقی‌زاده یادآور شد: در دشتستان با میانگین تغییرات دراز مدت سطح آب به میزان 38 سانتی‌متر در سال بیشترین افت در سال گذشته به ترتیب مربوط به دشت‌های دهرود - تنگ ارم، گلدشت و بوشکان بوده که از این میان دشت دهرود - تنگ ارم به صورت میانگین بیش از 2.5 متر در سال افت سطح ایستابی را تجربه کرده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر میانگین افت تمامی آبخوان‌های این شهرستان را در سال گذشته 60 سانتی‌متر عنوان کرد.

وی، اضافه برداشت‌ها و حفر چاه‌های غیر مجاز در دشتستان را از مهمترین بلایای انسانی و نیز خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی را از مهمترین بلایای طبیعی منابع آب زیرزمینی در این شهرستان عنوان کرد.

شهرستان دشتستان با بیش از چهار میلیون اصله نخل و تولید بیش از 120 هزار تن خرما، قطب اول تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم، سبزی و صیفی، خرما و مرکبات در استان بوشهر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.