کد مطلب: ۲۴۱۱۷۸

دغدغه مشترک برای حمایت از کالای ایرانی

دغدغه مشترک برای حمایت از کالای ایرانی

حمایت از تولید داخلی و رونق بنگاه‌های تولیدی به عنوان یکی از اهداف از پیش تعیین شده برای اقتصاد کشور است که در راستا تحقق آن باید به موضوعاتی همچون مالیات‌ها، تامین نقدینگی مورد نیاز، واردات محصولات مشابه، ورود مواد اولیه بی‌کیفیت، مسائل ارزی توجه شود.

خرید و استفاده از کالا ایرانی یکی از برنامه‌های پیش روی دولتمردان و متولیان اقتصادی است تا با استفاده از این راهکار بتوانند رونق را به بنگاه‌های تولیدی بازگردانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان و فعالان حوزه بر این باورند برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و کالا ایرانی باید نقاط ضعف را شناسایی و در راستای رفع آن‌ها گام برداشت.

برای روشن‌تر شدن موضوع با تنی چند از کارشناسان و صنعتگران صنایع مختلف به گفت و گو نشستیم تا از نظرات و پیشنهادات آن‌ها مطلع شویم.

علی جمالی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی و قطعات یدکی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص راهکارهای پیش رو برای حمایت از کالا ایرانی گفت: توجه کردن به مسائلی همچون مالیات‌ها، تامین نقدینگی مورد نیاز، واردات محصولات مشابه، ورود مواد اولیه بی کیفیت، مسائل ارزی از جمله مواردی هستند که بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت دستوری در بازار حاضر تنها به ضرر تولید کننده است، گفت: در برخی محصولات اجازه افزایش قیمت به تولید کننده داده نمی‌شود و این در شرایطی است که قیمت مواد اولیه طی چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و در نهایت این عمل باعث تضعیف بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

سید علی اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران ضمن تایید صحبت‌های مذکور در خصوص راهکارهای حمایت از کالا ایرانی به خبرگزاری میزانگفت: تولید کنندگان به عنوان بخش اصلی اقتصاد تقاضا دارند موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالاهای تولیدی بازبینی شود و در نهایت مصرف کننده نهایی پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده باشد.

وی در توضیح اخذ مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: به طور مثال از ابتدای تولید تا مرحله پایانی در ۴ مرحله از تولید کنندگان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که حداقل در دو مرحله میزان آن ۹ درصد است.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی علاوه بر تاکید بر مسئله حساسیت بر روی کالاهای تولیدی ساخت داخل معتقد است برای خرید کالا ایرانی باید فرهنگ سازی صورت گیرد و این مسئله نیازمند زمان طولانی است.

از نظر وی بنگاه‌های تولیدی باید به دنبال این باشند که با کنترل هزینه‌ها کیفیت خود را افزایش دهند، زیرا به دنبال بهبود کیفیت متقاضی برای خرید آن کالا افزایش می‌یابد.

سعید رفیعی فر دبیر کل اتحادیه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران بحث رگولاتوری و ایجاد ارتباط بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی را مسئله‌ای مهم می‌داند و در این باره به خبرگزاری میزان گفت: با بازنگری در قوانین رگولاتوری تسری قوانین از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه انجام می‌شود و با انجام این عمل می‌توانیم روابطی که تاکنون ازهم‌گسیخته است را شناسایی و تنظیم کنیم.

راهکارهای بیان شده به عنوان درخواست مشترک صنعتگران به حساب می‌آید که با اجرایی شدن آن‌ها گام موثری برای حمایت از کالا داخلی بر می‌داریم.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.