کد مطلب: ۱۶۲۵۱۵

دفاع رئیس سابق مرکز ملی هوا از نظارت بر صنعت خودرو

دفاع رئیس سابق مرکز ملی هوا از نظارت بر صنعت خودرو

نظارت بر تولید خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل موضوعی است که با نزدیک شدن به روزهای سرد سال و احتمال افزایش روزهای ناسالم، جلب توجه بسیار می‌کند.

اگرچه برخی کارشناسان حوزه خودرو و فعالان حوزه محیط زیست بر نحوه عملکرد دستگاه‌های نظارتی در بازرسی تولیدات خودرویی انتقاد دارند اما رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بر کنترل جدی امور خودرویی کشور از سوی سازمان محیط زیست تاکید دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظارت بر روند تولید خودروها و موتورسیکلت‌ها در داخل کشور و رعایت الزامات زیست‌محیطی موضوعی است که اخیرا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. از آنجا که سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت اصلی را در مورد بازرسی خط تولید صنعت خودرویی دارد در این باره با علی‌اصغر رجبی رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌وگویی صورت گرفته است.

علی‌اصغر رجبی با اشاره به اینکه تشخیص نوع آلودگی یکی از مقدمات مقابله با آلودگی هوا است، گفت: برخی از آلاینده‌ها مثل CO۲، ناکس‌ها، ازن آلاینده‌های کلاسیک یا گازی و برخی آلاینده‌ها مثل PM۲.۵ یا PM۱۰ آلاینده ذراتی هستند.

وی افزود: کسی که می‌خواهد برای مقابله با آلودگی هوا نسخه بپیچد حتما باید به نوع آلودگی هوا توجه کند، ضمن اینکه میزان این انواع آلودگی در شهرهای مختلف متفاوت است. برای مثال در اهواز در این روزها بیشتر آلودگی‌ها ناشی از ذرات است یا در تهران زمانی که استفاده از وسایل کاربراتوری بیشتر بود میزان CO۲ بالا بود که با حذف کاربراتوری‌ها مثل پیکان کاهش این آلاینده محقق شد.

رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر در شهری مثل تهران شاخص ذرات بالا است، اظهار کرد: در شرایط کنونی شناخت منشا و منبع این ذرات در اولویت قراردارد اما واضح است که این ذرات از محفظه‌های احتراقی گازوئیل‌سوز یا از منابع شن و ماسه و گچ تولید می‌شود.

رجبی در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت آلودگی هوا یک معادله با یک مجهول نیست بلکه چند معادله با چند مجهول است، گفت: یکی از معادلات و مجهولات نیز امور خودرویی است بنابراین اقدامات و تلاش‌هایی در این حوزه انجام شده است. ارتقای استاندارها از یورو۲ به یورو۴، عدم‌شماره‌گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده، جلوگیری از ورود خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو ۵، جلوگیری از تولید خودروهای بنزینی داخلی فاقد استاندارد یورو ۴ از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی ناشی از خودروها است.

وی ادامه داد: توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال ۹۵، ارائه بسته‌های حمایتی برای موتورسیکلت‌های برقی، تعیین حدود مجاز معاینه فنی و اجرای سیستم یکپارچه معاینه فنی سایر اقدامات انجام شده است که در کنار اصلاح سوخت، اصلاح روند مصرف انرژی و کنترل آلودگی ناشی ازمنابع ثابت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد.

رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه خودرویی و اجرای الزامات زیست‌محیطی در تولیدات خودرویی اظهار کرد: تست تایید نوع و تست تطابق تولید انبوه (COP) به‌طور مرتب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود؛ به‌طوری که در هفت ماهه اول سال ۹۵، از مجموع ۲۳۳ نمونه برداشت شده خودوری بنزینی، ۲۲ درصد در تست تطابق تولید انبوه و ۱۸ درصد در تست تایید نوع رد شدند و نتوانستند مجوز این سازمان را بگیرند.

رجبی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۵، ۱۶ مورد توقف شماره‌گذاری خودرو داشت، گفت: عدم شماره‌گذاری به معنای جمع کردن خط تولید نیست بلکه خودروساز مکلف به اصلاح ساختارها می‌شود تا بعد از اجرای استاندارهای مدنظر محیط زیست، تست خودرو مجددا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در موتورسیکلت هم سازمان حفاظت محیط زیست برای ۱۴۴ نمونه‌ موتور، تست تایید نوع گرفته است، تاکید کرد: کنترل‌ها در حوزه خودروسازی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت صورت می‌گیرد اما من امکان تخلف در حوزه خودروسازی را رد نمی‌کنم چون فولکس واگن با آن همه اقدامات نظارتی دست به تقلب و تخلف زد، بنابراین تنها کار این است که نظارت را دقیق‌تر کنیم تا به تخلفات را به صفر برسانیم.

این گفته‌های رئیس سابق مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در حالی مطرح می‌شود که اخیرا حسین ایزانلو، کارشناس حوزه خودرو ضمن انتقاد از ضعف سیستماتیک سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه نظارت و بازرسی بر روند تولید خودرو و موتورسیکلت گفته بود که تست دوام در مورد خودرو به طور کامل مغفول است و به هیچ وجه اجرا نمی‌شود. در مورد موتورسیکلت نیز نه تنها تست دوام بلکه حتی تست تطابق تولید انبوه (COP) هم اجرا نمی‌شود.

همچنین مهدی دوزندگان، فعال حوزه محیط زیست و کارشناس ارشد رشته مکانیک شبهاتی را در مورد تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مطرح کرده و بر تولید انژکتوری ناقص به جای انژکتوری استاندارد تاکید کرده بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.