کد مطلب: ۳۳۳۳۶۵

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۷

شگرد تازه دلالان دلار و رشد پولدارهای خانه‌نشین

شگرد تازه دلالان دلار و رشد پولدارهای خانه‌نشین

دنیای اقتصاد به شگرد تازه دلالان دلار برای جلب اعتماد مردم اشاره می‌کند و شهروند نیز از رشد 2.5 برابری پولدارهای خانه‌نشین روایت می‌کند. مردم‌سالاری از زمزمه‌های افزایش قیمت دلار به بهانه ضعف سامانه نیما می‌گوید و در نهایت کیهان به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی به عوارض افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان پرداخته است.

قیمت دلار از روزهای پرنوسان خود در ماه‌های مرداد و شهریور فاصله گرفته است. رقص قیمت‌ها در میدان فردوسی نشان از حاکم شدن ثبات نسبی بر قیمت دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، همزمان با ثبات نسبی در بازار ارز، روزنامه مردم‌سالاری گزارش می‌دهد که دورخیز برای « افزایش نرخ ارز با اسم رمز ضعف سامانه نیما » در حال شکل گرفتن است. این روزنامه تحلیل می‌کند که در صورت چنین اقدامی باید منتظر موج جدیدی از تورم باشیم.

قضیه از این قرار است که بعد از نوسانات ارزی چند ماه اخیر، دولت سامانه‌ای را به نام سامانه نیما ایجاد کرد که صادرکنندگان غیرنفتی ملزم به عرضه ارز صادراتی خود در این سامانه هستند. مردم‌سالاری اکنون روایت می‌کند که برخی از صادرکنندگان اظهار می‌کنند که دولت قیمت دلار را در سامانه نیما سرکوب می‌کند و همین به عاملی تبدیل شده تا صادرکنندگان از عرضه ارز خود در این سامانه خودداری کنند.

این روزنامه روایت می‌کند که این دسته از صادرکنندگان به دنبال افزایش قیمت دلار در این سامانه هستند. تا از طریق درآمد بیشتری از راه تبدیل دلار به ریال به دست آورند. مردم‌سالاری در گزارش خود می‌نویسد: اگر خواسته آنان محقق شود و قیمت‌ها در سامانه نیما افزایش یابد، یک موج تورمی جدید در اقتصاد ایران شکل خواهد گرفت.

در عین حال، روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی از وضعیت دیروز بازار ارز، از « قیمت یکسان صرافان و بازیگران غیررسمی » روایت می‌کند. این روزنامه در ابتدا از کاهش 250 تومانی قیمت دلار و ورود آن به کانال 11 هزار و 200 تومان در روز گذشته روایت می‌کند.

دنیای اقتصاد در گزارش خود به این موضوع پرداخته که طی چند وقت اخیر قیمت دلار دلالان و صرافی‌های مجاز، تا حدودی یکسان شده است. این در حالی است که در گذشته دلالان برای جلب نظر مردم، اندکی قیمت را پایین‌تر تعیین می‌کردند.

لازم به ذکر است که طی چند وقت اخیر به علت برخی محدودیت‌ها برای تراکنش‌های مالی از جانب بانک مرکزی، کار دلالان با مشکل مواجه شده است. دنیای اقتصاد در گزارش خود تاکید می‌کند اکنون ترفند دلالان این است که به مشتریان القا کنند، در صورت خرید از صرافی‌ها، امکان گرفتن مالیات از آنها وجود دارد.

این روزنامه در گزارش خود آورده است که خرید از دلالان در چند وقت اخیر کم‌تر شده و به نظر می‌رسد مردم تمایل بیشتری برای خرید از صرافی‌های مجاز دارند. دنیای اقتصاد یکی از دلایل این موضوع را عدم اعتماد مردم به دلالان می‌داند. به عنوان مثال، این روزنامه روایت می‌کند برخی دلالان در پایان معامله مبغلی را به عنوان کارمزد از مشتری دریافت می‌کنند. در حالی که ابتدا در مورد گرفتن چنین مبلغی صحبت نمی‌کنند.

اما اگر از موضوع ارز و قیمت دلار بگذریم، بحث افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده از موضوعات داغ این روزهای بودجه 98 است. برخی این ادعا را دارند که باتوجه به نوسانات ارزی و تورم افسارگسیخته، حقوق کارمندان باید افزایش قابل‌توجه داشته باشد. در مقابل، عده‌ای دیگر این استدلال را دارند که افزایش زیاد حقوق کارمندان دولت اتفاقا به ضرر خود آنها خواهد بود. چرا که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد.

در همین زمینه روزنامه کیهان در تحلیل خود به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که ادعای « افزایش حقوق بدون مهار تورم غلط و موجب خسارت بیشتر به مردم است. »

این روزنامه در تحلیل خود آورده است که مسئولین بهتر است به جای افزایش حقوق به دنبال کنترل تورم باشند. چرا که اولا به همبن مقدار که حقوق‌ها افزایش پیدا کند، به همین اندازه نیز بر حجم نقدینگی و افزایش قیمت‌ها افزوده خواهد شد. دوم آنکه بسیاری از کارگاه‌های کوچک و کارخانه‌ها توان افزایش حقوق کارگران خود را ندارند. بنابراین دولت بهتر است به جای افزایش حقوق شرایطی را اتخاذ کند که از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند.

این روزنامه در بخشی از تحلیل خود آورده است: از مسئولین اجرایی و تقنینی انتظار می‌رود به جای افزایش میزان حقوق‌ها، راهی برای مهار تورم و جلوگیری از گرانفروشی‌ها پیدا کنند. این روش غلط که دولتمردان همواره شاهد بالا رفتن هزینه‌ها باشند و برای جبران آن متوسل به افزایش حقوق‌ها شوند، نوعی پاک کردن صورت مسئله یا شاید بهتر است گفته شود تجویز قرص مسکن به بیماری است که دچار بیماری مزمن و صعب‌العلاج است

روزنامه شهروند نیز در گزارش امروز خود به گروهی از جامعه تحت عنوان « پولدارهای خانه‌نشین » اشاره کرده است. اشاره این روزنامه به کسب درآمدهای متفرقه برخی از افراد جامعه است.

شهروند با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران اشاره می‌کند که 147 هزار نفر از ساکنان مناطق یک و دو تهران دارای درآمد بدون شغل هستند. این روزنامه می‌افزاید که افراد با درآمد بدون شغل از سال 84 تا 92 رشد 2.5 برابری داشته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سیاست های بانک مرکزی و کنترل دلالان دلار برای به هم نریختن بازار ارز از علل اصلی افت تدریجی قیمت دلار در هفته های اخیر است