کد مطلب: ۳۱۷۵۷۴

اویل‌پرایس بررسی کرد:

ارزان شدن نفت از کجا آب می‌خورد؟

ارزان شدن نفت از کجا آب می‌خورد؟

اعلام آمادگی عربستان مبنی بر جبران کاهش عرضه ایران و ونزوئلا، توجه بیش از اندازه بازار به تقاضا به دنبال افت ارزهای ملی بازارهای نوظهور و تاثیرات جنگ تجاری از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت طی هفته گذشته بوده است. سه‌شنبه گذشته قیمت نفت به پایین‌ترین سطح دو ماهه رسید و بدترین افت یک روزه از ماه جولای تاکنون را تجربه کرد.

طی دو هفته اخیر به دنبال واکنش بازار به کاهش شدید عرضه نفت ایران، کاهش تقاضا و افت رشد اقتصادی جهانی، قیمت نفت دچار نوساناتی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، جنگ تجاری و به دنبال آن تضعیف پول ملی اقتصادهای نوظهور از یک‌سو و نگرانی بازار از اینکه شاید عربستان، هم‌پیمان اوپکی‌اش روسیه و دیگر شرکای امضاکننده توافق کاهش تولید، قادر به جبران کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا نباشند، از سوی دیگر بازار نفت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

از دیگر عوامل ژئوپولتیک موثر در بازار نفت می‌توان به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، واکنش‌های بین‌المللی و تهدید عربستان مبنی بر مقابله با هرگونه تحریم علیه این کشور اشاره کرد.

سرانجام، عربستان هفته گذشته به قتل خاشقجی اعتراف و اعلام کرد که وی پس از درگیری در کنسولگری ترکیه کشته شده است. در حالی که بازار تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته بود، قیمت نفت روز سه‌شنبه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح دو ماه گذشته رسید و نفت برنت و وست‌تگزاس‎اینترمدیت با چهار درصد کاهش، بدترین افت یک روزه از ماه جولای تاکنون را تجربه کرد.
این افت قیمت از مسائل مختلفی ناشی می‌شود.

اول آنکه خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در هفته جاری در مورد آمادگی کامل عربستان، به عنوان تامین‌کننده مهم بازار، و توانایی این کشور برای پاسخگویی به نیاز مشتریان به بازار اطمینان داد. او همچنین تاکید کرد که این کشور به دلیل پرونده خاشقجی، قصد تکرار تحریم‌ نفتی که در سال 1973 رخ داد را ندارد.

از سوی دیگر ، در حال حاضر، توجه و تمرکز بازار به سوی تقاضا سوق داده شده است. به دنبال تقویت دلار و افت ارزش پول ملی کشورهای نوظهور که کاهش واردات نفت را به دنبال دارد، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای نفت کاهش یابد. از سوی دیگر، جنگ تجاری کاهش رشد اقتصاد جهانی را موجب می‌شود.

همچنین صندوق‌های پوشش ریسک و سایر مدیران مالی به نقد کردن معاملات بلندمدت و به دست آوردن سود در هفته گذشته ادامه دادند و معاملات کوتاه‌مدتی در برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدیت باز کردند.

به نظر می‌رسد سخنرانی‌ روز سه‌شنبه خالد الفلیح و ادعای او مبنی بر توانایی عربستان برای پاسخگویی به هر گونه تقاضایی از سوی مشتریان نفتی کاملا باورپذیر بوده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران، به کشته شدن جمال خاشقجی عکس‌العمل نشان داده و از شرکت در کنفرانس مالی ریاض موسوم به «داووس در صحرا» انصراف دادند. امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفتی آرامکو نیز در این اجلاس تاکید کرد که عربستان می‌تواند با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ظرف سه ماه تولید نفت این کشور را به روزانه 12 میلیون بشکه برساند.

با این حال، این احتمال که شاید عربستان به تعهدات خود برای افزایش عرضه عمل نکند، نگرانی بازار را به دنبال داشته است.

به عقیده تحلیلگران، هرچند که تاثیر منفی افزایش قیمت نفت خام هنوز موجب کاهش چشم‌انداز تقاضای سال 2019 نشده، اما بدون تردید نباید از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که به زودی این مساله تاثیر خود را بر میزان تقاضا خواهد گذاشت.

در حالی که کاهش عرضه ایران و ونزوئلا به بازار نفت و همچنین روند کاهش مازاد ظرفیت تولید کشورهای جهان، در کوتاه‌مدت به افزایش قیمت نفت می‌انجامد، اما با توجه به تاثیر منفی قدرت فعلی دلار، افزایش نرخ بهره ایالات متحده و جنگ‌های تجاری، به نظر می‌رسد در نهایت اقتصاد جهانی نتواند از عهده این قیمت بر بیاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.