کد مطلب: ۵۵۶۱۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهاجرت متخصصان نفت به عراق/ اعتراض کارکنان پیمانی نفت به تبعیض درآمدی

مهاجرت متخصصان نفت به عراق/ اعتراض کارکنان پیمانی نفت به تبعیض درآمدی

یک هفته‌ای است که کارکنان پیمانی صنعت نفت در نقاط مختلف کشور دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این کارکنان، می‌گویند که دلیل اصلی اعتراض‌های آنان وضعیت حقوقی‌شان است و خواستار حذف شرکت‌های واسطه در صنایع نفت و گاز کشور هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنها نصف سال خانواده خود را نمی‌بینند و گاهی در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه در میادین نفتی ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند. کارگران صنعت حفاری نفت کمتر روزی را به یاد می‌آورند که بدون حادثه در محیط کار سپری کرده باشند.

گاهی پیش می‌آید که در همان گرمای ۵۰-۶۰ درجه آتش‌سوزی می‌شود و هرم آتش در گرمای تابستان نفس‌هایشان را به شماره می‌اندازد.

کارگران پیمانی صنعت نفت اما برخلاف تصور عموم حقوق بالایی ندارند و دریافتی آنها برای این کار مشقت‌بار گاهی به ۳ تا ۴ میلیون تومان در ماه می‌رسد.

عباس یوسف‌زاده، کارشناس ارشد عملیات حفاری صنعت نفت درباره شرایط سخت کار پرسنل شاغل در صنعت حفاری به تجارت‌نیوز می‌گوید: کارکنان حفاری صنعت نفت کلکسیونی از مشکلات‌ هستند و شرایط سخت مالی باعث شده برخی از آنان مجبور به مهاجرت به کشورهایی مانند عراق و فعالیت در صنعت نفت این کشور شوند.

او توضیح می‌دهد: کارکنان حفاری در شرایط بسیار دشواری کار می‌کنند. ۱۲ ساعت شیفت در هوای گرم، دوری از خانواده، آفتاب تند جنوب درمای ۵۰ درجه و ۶۰ درجه، محیط کار را برای پرسنل صنعت حفاری بسیار خشن کرده است.

یوسف‌زاده ادامه می‌دهد: ۱۲ ساعت کار در چنین محیط خشنی، باعث شده افراد کمی در این شغل دوام بیاورند و تازه‌کارانی که به هوای حقوق‌های بالای صنعت نفت وارد این کار می‌شوند از ادامه دادن آن ناتوان می‌مانند و ریزش پرسنل در این بخش‌ها زیاد است.

با وجود این و در شرایطی که بار اصلی صنعت نفت کشور بر دوش نیروهای مدت موقت است، اما وزارت نفت تنها حقوق و مزایای قانونی نیروهای رسمی خود را به رسمیت می‌شناسد و در حالی که شاغلان رسمی وزارت نفت حداقل ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اما شاغلان هم رده آنها که قرارداد پیمانی دارند ماهانه تنها حدود ۴ میلیون تومان دریافت می‌کند.

یوسف‌زاده، کارشناس صنعت حفاری توضیح می‌دهد که با وجود نقص عضو و حوادث زیادی که در کمین شاغلان صنعت حفاری است، بیمه بسیاری از این پرسنل هزینه‌های درمانی سنگین آنها را پوشش نمی‌دهد.

یوسف‌زاده تاکید می‌کند که کارگران و پرسنل صنعت نفت با ساختار پیچیده‌ عملیاتی کار می‌کنند و سالها طول می‌کشد تا نیرویی در این بخش متخصص و ماهر شود اما گاهی نهایت دریافتی‌ این پرسنل بیشتر از ۳ میلیون تومان نیست. این در حالی است که در کشورهای نفتی منطقه خلیج فارس متخصصان صنعت نفت از حقوق و مزایای بالایی برخوردار هستند.

حالا این اتفاقات موجب شده است که برخی پرسنل صنعت نفت دست به اعتراض بزنند. با وجود این وزارت نفت اعلام می‌کند که پیمانکاران صنعت نفت بخش خصوصی هستند و دولت و وزارت نفت در قبال حقوق و مزایای آنها تعهدی ندارد.

مطالعه گزارش « احتمال نفت ۱۰۰ دلاری » پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    واقعا‌منم‌نیروی‌پیمانی‌هستمم‌تازه‌امسال‌شده‌پنج‌ملیون‌ودوازده‌ساعت‌که‌چه‌عرض‌کنم‌حدود‌16ساعت‌کار میکنیم.گرمای‌60درجه.‌یازیر‌بارون.عاشورا.تعطیلات‌عید‌هم‌فرقی‌نداره‌وبیشتراز‌همه‌14روزدوراز خانواده.خیلی‌زود‌ادم‌روشکسته‌میکنه….لعنت‌بر‌
    اونی‌که‌‌بنای‌پیمانکار‌رو‌بنا‌نهاد…

  • ناشناس

    سلام نیروی قرارداد مستقیم هستم با۲۴ سال سابقه کار و مدرک مهندسی مکانیک با حقوق۶ تومن
    چطوری میتونم در عراق ویا کشورهای حاشیه خلیج فارس کار کنم راهنمایی کنید دوستان

  • ناشناس

    قراردادی یا پیمانی بودن نبایدملاک بر ارزشیابی کارکنان صنعت نفت باشد.بسیاری از کارکنان این قشر تحصیلکرده، جوان و با تجربه هستند ولی متاسفانه امیدی به ارتقای شغلی ندارند.این چه قانونیست ک فردی سالها در یک شغل باشد ولی هیچ ارتقای شغلی نداشته باشد.

  • ناشناس

    متاسفانه یه جریان خاص خیلی موذیانه در حال ایجاد شکاف بین پرسنل هست. فقط باید شرکت های واسطه خلع ید بشن. البته در عمل خیلی سخته چون این شرکتها برای یک اقلیت قدرتمند هست

  • ناشناس

    روحانی بهترین‌ ماشین بهترین غذا بهترین جا بهترین آرایش صورت بهترین‌ها مال او و خانواده اش چکار دارد مردم بی گناه چه سختی میکشند شکم بامنده خودش سیر باشد خدا کند رئیسی به داد مردم برسد انشاالله

  • ناشناس

    روحانی اگر دستش به آب برسه می کنه تا به چاه برسه همه چیز را می بلعد و می دزدند به فکر چیب خودشون هستند نه به فکر مردم

  • امیر علی

    باسلام من فقط موندم چرا رسمی یا با این همه حقوق بالا .خونه سازمانی بیمه خوب واز هرطرف کارتاشون شارژ مالی میشه چرا اینجا میان پیام‌میدن مینالن شما ودیگه چرا به خدا هرکی مثل شما بود باید شرمنده میشده

    • ناشناس

      میشه بپرسم شغل شریف حضرتعالی چی هست؟ وزیر بی عرضه مون همین حرف های بیخود شما رو گوش میده که کارد رو به استخونمون رسونده?

    • آزاد

      من نیروی رسمی هستم ۱۴ سال سابقه دارم آزمون دادم بدون پارتی هم استخدام شدم ۱۵ میلیون هم با اضاف کار نمیگیرم. اعداد رو از کجا میارید. امروز میرم پیش مدیر عامل شکایت که چرا بقیه پول منو نمیدین میگن من ۱۵ میگیرم اما احتمالا شما بقیه حقوقم رو نمی‌دید. الهی شفا عنایت کن به افراد بی وجود.

  • ناشناس

    چرا نیروهای پیمانکاری دروغ میگید مگه امسال طرح طبقه بندی مشاغل برای شما اجرا نشده و اینکه مگه نا خودمون شماها را نمیبینیم از لحاظ سوادی تعطیل هستید وهمه شما با سهمیه شرکتی نتونستید در آزمونهای قبلی وزارت نفت قبول بشید مگه همین جند ماه پیش آزمون مجازی برای،شما برگزار نکردن هیچکدومتون نتونستید جهارتا تست هوش و ریاضی بزنید بعد میخاهید خودتان را با کسی که آرش فنی از دانشگاهای خوب کشور داره مقایسه کنید خوب اگر کار بلد هستید و سواد دارید چرا میخاهید بمونید اینجا کار کنید یا علی جاهای دیگر هم هست

  • سید

    نیروهای پیمانکاری و قراردادی چه قدر ب این سایت پول داده که این اراجیف دروغ را بنویسه الان تمامی نیروهای پیمانکاری با زد وبند و خارج از آزمون رسمی استخدام شدن ایا این بیسوادان باید در بدنه وزارت نفت کار کنن به نظرم باید آزمون استخدامی برگزار بشه و مازاد اخراج بشه

  • ناشناس

    سلام. بنده مدرس حق التدریس دانشگاهم. امسال افزایش حقوق هیئت علمی ها و کارکنان دانشگاه به غیر از ان ۲۵ درصدی که دولت اضافه کرد دوبرابر هم حقوق شان افزایش یافت. البته مدعی بودند باید با وزارت بهداشت ما را همسان کنید. یکی از اساتید ما با ۴ سال سابقه ۶۵۰۰۰۰۰ به حقوق شان افزوده شد و الان دریافتی انها به ۱۵ میلیون رسیده. حال اساتید باسابقه چه قدر گیرند خدا داند!!!همسرم رسمی شرکت نفت است. ده سال در شرایط الوده و سخت جنوب کار کرد و از حقوق پایین و هزینه های بالای سربندر و ممکو فرار کردیم و بازگشتیم به شهرمان. بنده خدا با ۱۸ سال سابقه وکارشناسی ارشد فنی باید ۸۰ ساعت اضافه کاری کند تا بتواند ۱۳ میلیون بگیرد. بدون اضافه کاری ۸ یا ۹ میلیون دریافتی دارد. گرید ۱۵ هم هستند.ارقام بالا هم به عنوان مالیات برمی دارند. خدا لعنت کند این وزیر را که تا این حد بی توجه است. حال وزیر علوم خواسته این افزایش ها از سال ۹۸ محاسبه و پرداخت شود‌ . یه وزیر مثل او و یه وزیر هم زنگنه….