کد مطلب: ۳۰۰۶۴۳

مجید مویدی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

دلیل رشد ۳۰۵۸ واحدی شاخص کل بورس چه بود؟

دلیل رشد 3058 واحدی شاخص کل بورس چه بود؟

امروز بورس تهران شاهد افزایش 3058 واحدی شاخص کل شد، دلیل این رشد چیست و چرا نمادهای فولاد و فملی برخلاف هفته گذشته منفی معامله شدند؟

به‌ گزارش تجارت‌نیوز، امروز شنبه ( 24 شهریورماه 97) بازار سرمایه همانند آخرین روز معاملاتی هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت، به‌طوری که هنوز ۳۰ دقیقه از آغاز فعالیت بازار سرمایه امروز نگذشته بود که بورس تهران شاهد رشد SI هزار واحدی شاخص کل و ورود به کانال 158 هزار واحدی شد.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9454 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 3058 واحد در رقم 158119جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 9563 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 34 واحد در رقم 1805 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فارس، پارس، جم، پارسان، همراه» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فملی، فخوز، فولاد، کگل، شبریز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در جریان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه نمادهای فولاد و کگل بیشترین تاثیر مثبت را در رشد 155 هزار واحدی شاخص کل بورس داشتند که دلیل این موضوع برداشته شدن سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا بود.

در جریان معاملات امروز بورس برای نمادهای پارس، شاراک، جم، بفجر، شخارک، بترانس، وامید، تاپیکو، شپنا، فارس شپدیس، ددام، مبین، شنفت، فولاژ، وغدیر، شکربن، فولاد، ومعادن، پارسان، شسینا، لپارس، وبانک، شپترو، وخاور، شگل، کگل، دشیمی، سخوز، وپترو، وساپا، شدوص، شفن، کخاک، شتران، وکار، سهرمز، وتوکا، خپویش، خپارس، حکستی، فلوله صفوف خرید تشکیل شد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در جریان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه نمادهای فولاد و کگل بیشترین تاثیر مثبت را در رشد 155 هزار واحدی شاخص کل بورس داشتند که دلیل این موضوع برداشته شدن سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا بود و آزادسازی نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا بر روی ارزش سهام گروه سنگ آهن نیز تاثیر مثبت گذاشت،

اما در اولین روز جریان معاملاتی هفته پایانی شهریور ماه، بازار سرمایه شاهد معاملات منفی نمادهای فولاد، کگل و فملی شد که دلیل این موضوع می‌تواند فرارسیدن سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها و تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها باشد.

همچنین برداشتن سقف نوسان قیمتی محصولات ویژه پالایشگاهی و به دنبال آن آزادسازی نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا این امید را در دل سهامداران بورس زنده کرده است که سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم تا پایان شهریورماه در بورس کالا برداشته می‌شود.

به همین جهت در جریان معاملات امروز تقاضا برای خرید سهام نمادهای پتروشیمی افزایش پیدا کرد. به طوری که رفتار حقیقی‌های بازار به این صورت بود که سهام فولاد، فملی و کگل را فروختند و اقدام به خرید سهام نمادهای پتروشیمی از جمله فارس، پارس وجم کردند.

همچنین رفتار حقوقی‌های بازار به این صورت بود که نمادهای شاخص‌ساز بازار سرمایه که با افت قیمتی مواجه شده بودند را خریداری کردند. به عبارت ساده‌تر در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای «فولاد، فملی، کگل، وخارزم، وصندوق » بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند و بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، ولسپا، خساپا، ونیروح و پترول» بود.

رشد عرضه‌ها

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه عرضه‌ها زیاد شد و دلیل این موضوع می‌تواند فشارهای ناشی از تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای فولادی در انتظار آغاز معاملات محصولات فولادی با سقف نوسان قیمتی باز در بورس کالا بودند.

مویدی افزود: همچنین پالایشی‌ها به واسطه رشد چشمگیر هفته گذشته متعادل و اصلاحی معامله شدند و این روند برای پترویی‌ها هم رخ داد، البته برآیند بازار صعودی است. من معتقدم در این هفته نمادهای خودرویی و بانکی و انبوه‌سازی پیشتاز بازار سرمایه باشند و کم کم چرخش‌هایی در بازار مشاهده می‌شود و برخی گروه‌ها مورد اقبال سهامداران قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهمی که در بازار سراسر مثبت باید گوشزد کرد اینکه ممکن است بازار شاهد اصلاح مقطعی هم باشد که جزیی از روند صعودی خواهد بود و جای نگرانی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.