کد مطلب: ۷۴۴۴۰۵

دوئل یارانه نقدی و کالابرگ

دوئل یارانه نقدی و کالابرگ

قطعا یارانه نقدی اثر بهتری نسبت به کالابرگ بر وضعیت معیشتی مردم دارد و کالابرگ باعث افزایش مشکلات اقتصادی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مردم یارانه نقدی را به دریافت کالابرگ الکترونیکی ترجیح می‌دهند چراکه می‌توانند کالای ضروری خود را خریداری کنند.

نرخ تورم که بالا برود یارانه نقدی نمی‌تواند خلاء موجود بین قیمت ثابت خود با تورم که به افزایش قیمت کالا منتهی می‌شود، را پوشش دهد.

حسن حیدری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و ارزی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص مساله پرداخت یارانه به صورت نقدی یا تغییر شکل پرداخت یارانه به صورت کالایی گفت: به هر حال هر کدام از شیوه‌های پرداخت یارانه به مردم یا به عبارت بهتر به دهک‌های کم‌برخوردار جامعه اگر به صورت درست و کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد دارای مزیت‌ها و معایبی است که بررسی و رصد همه‌جانبه آنها می‌تواند مشخص کند، بهتر است دولت کدام رویکرد را برای تخصیص یارانه به مردم اجرا کند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: اگر دولت مطابق سال‌های گذشته قصد داشته باشد یارانه را به صورت نقدی به مردم بپردازد از این جهت مطلوب است چرا که وجه نقد حق انتخاب را به افراد می‌دهد در صورتی که اعطای کالابرگ به مردم از این جهت مزیت دارد که بخشی از تورم موجود یا تورمی که ممکن است افزایش یابد را پوشش می‌دهد.

حیدری در این باره تصریح کرد: مساله مهم این است که وقتی نرخ تورم بالا برود یارانه نقدی نمی‌تواند خلاء موجود بین قیمت ثابت خود با تورم‌هایی که به افزایش قیمت کالا منتهی می‌شوند را پوشش دهد به این خاطر اعطای کالابرگ از این جهت بر واریز یارانه به صورت نقدی برتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اما در مورد کالابرگ باید به آنچه در دهه شصت شاهد بودیم نیز توجه کنیم، گرفتاری به نام کوپن فروشی و رد و بدل کوپن؛ چرا که وجه نقد به مردم امکان می‌داد کالای مورد نظرشان را خریداری کنند به همین دلیل نیز شاهد رواج کوپن فروشی بودیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که دولت یارانه را چه به صورت نقدی بدهد یا به صورت کالایی، باید منابع مالی پرداخت نقدی یا خرید کالا را تامین کند. بنابراین هر دو شکل اجرا تاثیری آنچنانی روی بحث تورم یا کسری بودجه به جا نمی‌گذارد و همان اثر را بر رشد نقدینگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت‌وگو تاکید کرد: دلیلی ندارد دولت به همه دهک‌های جامعه یارانه بپردازد بلکه منابع مالی یارانه‌ها باید در بخش توسعه تولید هزینه شود و فقط به دهک‌های اول تا سوم یارانه داده شود اعم از یارانه نقدی یا کالا برگ. اگر قرار شد دولت به مردم کالا برگ بدهد بهتر است کالاهای اساسی مثل لبنیات، حبوبات، گوشت، مرغ و برنج به مردم داده شود تا از سوء تغذیه طبقات ضعیف جامعه جلوگیری به عمل آید.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.