کد مطلب: ۶۰۳۹۶۲

خطیب زاده خبر داد:

زمان دور بعدی مذاکرات / عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم

زمان دور بعدی مذاکرات / عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: دور بعدی مذاکرات وین در آخر هفته جاری برگزار می‌شود، ما چیزی کم‌تر از برجام نمی‌پذیریم و چیزی بیش‌تر از برجام تعهد نمی‌دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد اتفاقات و درگیری‌های رخ داده در مرز ایران و افغانستان و علت این درگیری‌ها گفت: این اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانی جدید در هیات حاکمه سرپرستی افغانستان بود.

خطیب زاده در ادامه افزود: در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با افغانستان ما در برخی نقاط دیوارها و موانعی را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار ایجاد کرده‌ایم که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل ایران هستند برای اینکه در محل مناسبی این موانع ایجاد شود.

وی ادامه داد: جانب طالبان که در آن منطقه مرزبانی می کند با این موضوع و نقطه صفر مرزی آشنا نبودند و تصور می کردند که بعد از این موانع مرز تمام می‌شود. آنها براساس این سوءتفاهم به برخی از اتباع ایران آتش گشودند که متعاقبا نیروی مرزبانی ما نیز مجبور به پاسخ به جا و فوری شدند.

خطیب زاده با بیان اینکه بعد از مدتی این موضوع متوقف شد، خاطر نشان کرد: در تهران و کابل تلاش شد که این موضوع به نقطه ای برای فهم بیشتر بیانجامد. اکنون طالبان مستقر در مناطق مرزی آشنایی به این موضوع دارند و برای اینکه در آینده از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی ایجاد کرده ایم تا در موارد این چنینی فوری بین دو طرف صحبت شود و دیگر شاهد این گونه اتفاقات نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تصمیم برخی از کشورها برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان گفت: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود و قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی تواند آینده افغانستان را برای مسیری روشن و باثبات تدوین کند و این موضوعی است که در اجلاس تهران نیز بر آن تأکید شد و صدای آن شنیده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به تهدیدات برخی از مقامات رژیم صهیونسیتی در مورد احتمال حمله به ایران گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می بری و زحمت ما می داری.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران و اهداف این سفر با توجه به صحبت‌های اخیر باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات بازگشایی کنیم، گفت: مشاور امنیت ملی امارات برای ملاقات با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده‌اند. سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است و ما تلاش داریم به رغم برخی از پرونده‌های اختلافی روابطمان با کشوری مثل امارات را در سطوح مختلف بازتعریف کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی کرده ایم. روابط دو کشور ایران و امارات در سطوح اقتصادی روابط خوبی است. همکاری های جدی بین دو کشور در این زمینه وجود دارد و یکی از ممتازترین روابط را در این ارتباط داریم. ایرانیان و شرکت های مختلف ایرانی در امارات فعال هستند و ما به رغم برخی از مشکلات سیاسی و دیپلماتیک توانسته‌ایم که این بلوغ را نشان دهیم که روابط مردمی و اقتصادی بین دو کشور کمترین آسیب را ببیند.

خطیب زاده ادامه داد: سفر چندی پیش آقای باقری به امارات و دیدارشان با مقامات این کشور برای ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی بود. این سفر (سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران) در همین چارچوب صورت می گیرد. موضوعات قابل توجهی برای گفت وگو داریم و روشن است که دبیرخانه شورای امنیت ملی در ارتباط با این سفر و گفت وگوها اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر خارجه سوریه به تهران نیز گفت: این سفر در چارچوب مراوادات بین دو کشور و دعوت آقای امیرعبداللهیان انجام شده است. آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه شب گذشته وارد تهران شدند و امروز ملاقات های مفصلی با مقامات ایران از جمله آقای امیرعبداللهیان خواهند داشت. یکی از موضوعات مختلف در جریان این گفت وگوها بررسی آخرین وضعیت میدانی سوریه، همکاری بین سوریه و ایران و همچنین روند آستانه است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتینک که در مورد این سفر پرسیده بود، گفت: بین ایران و سوریه و روسیه همکاری‌های خوبی وجود دارد و در این سفر در مورد این همکاری های سه جانبه نیز بحث و گفت وگو خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ارتباطی بین سفر وزیر خارجه سوریه به تهران و سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران وجود دارد، گفت: خیر.

خطیب زاده در همین ارتباط خاطر نشان کرد: سوریه جزئی از جامعه جهان عرب، منطقه و عرصه بین الملل است.

وی ادامه داد: ما خوشحال هستیم که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که سیاست گذشته شان در مورد سوریه اشتباه بوده است و نمی توان آینده سوریه را با توطئه و طراحی های خاص عوض کرد.

سخنگوی وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر ولیعهد عربستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و اینکه یکی از محورهای گفت وگو در این سفر مسائل موشکی و هسته ای ایران خواهد بود، گفت: ما به همسایگان مان توصیه می کنیم که همانقدر که باید تلاش کنند سیاست های غلط گذشته شان را تصحیح کنند و در این زمینه تمرکز داشته باشند همان قدر نیز انرژی بگذارند که در اظهارات و بیانات شان عاقلانه و بالغانه رفتار کنند و اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: در منطقه خلیج فارس کشورهایی چون عمان، قطر، کویت، امارات، بحرین، عربستان سعودی، عراق و ایران حضور دارند و این هشت کشور هر چه زودتر بتوانند در یک سازوکار منطقه ای با هم گفت وگوهای منظمی داشته باشند مناسب تر و بهتر است و این موضوع برای آینده و توسعه منطقه بسیار مهم است.

خطیب زاده ادامه داد: مقامات سعودی به خوبی می دانند که روابط ایران و امارات در چه سطحی پیگیری می شود یا روابط ایران با کویت در چه کیفیتی است.

وی گفت: مناسب است کشورهایی مانند عربستان و بحرین هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه ای برگردند و این برای خودشان نیز مناسب تر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهد، اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس از روز اول مخالف هر گونه گفت وگو در منطقه بوده است. این رژیم در حضیض مشروعیت خود به سر می برد و مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در ارتباط با موضوعات بین المللی است.

خطیب زاده با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام و برگزاری مذاکرات وین گفت: این رژیم از روز اول پنهان نکرده است که با برجام مخالف بوده و سعی در برهم زدن داشته و این سابقه روشنی است که نیاز به توضیح ندارد.

وی افزود: نقطه تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی مطرح می شود که دارنده کلاهک های هسته ای است. عضو هیچ گونه رژیم مانیتورینگ بین المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است و تمام تلاشش را به صورت پنهان و آشکارا برای برهم زدن منطقه به کار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات مطرح شده کاملا بی پایه و اساس است و آن کسی که این اظهارات را مطرح می کند نیز بی آبرو است لذا پرداختن بیشتر به این موضوع و اظهارات تلف کردن وقت است.

خطیب زاده همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقامات طالبان بعضا اظهار نظرهایی در مورد ایران مطرح کرده اند از جمله این گله را مطرح کرده اند که ایران میزبان برخی از مقامات سابق افغانستان است و یا اینکه ایران قصد دارد در صورتی که افغانستان آب را باز نکند به سد کمال خان حمله کند و یا موارد این چنینی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: برخی از مطالبی که شما مطرح کردید گذاره های جدیدی است که من می شنوم.

وی ادامه داد: ایران میزبان حدود چهار میلیون افغانستانی است که بسیاری از آن ها در چند ماه گذشته وارد ایران شده اند. میزبانی ایران از بی جاشدگان افغانستانی در طول چهار دهه گذشته همراه با برادری بوده و اینکه تلاش داشته کشور افغانستان بتواند آینده خوبی داشته باشد. هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان می داند ترکیب عزیزان افغانستانی که در ایران مهمان ما هستند از جریانات، اقوام و مذاهب مختلف افغانستانی هستند و ما تفاوتی را قائل نمی شویم.

خطیب زاده با تأکید بر اینکه ما با تمامی طرف ها در افغانستان گفت و گو می کنیم و با آن ها ارتباط داریم، گفت: هیئت حاکمه افغانستان می داند که این دسترسی چه پتانسیل بزرگی است.

وی ادامه داد: ایران نشان داده که وقتی اتفاقی مثل شهادت دیپلمات های ایرانی در افغانستان رخ داد ما تلاش کردیم به رغم اینکه همسایه خوبی در مرزهای شرقی ما وجود نداشت ما همسایه خوبی باشیم و این سیاست قطعی ایران به عنوان یک لنگرگاه که باعث ایجاد ثبات در منطقه است، می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در مذاکرات لغو تحریم ها درباره برنامه موشکی توافق موقت و گام به گام و یا FATF صحبت هایی شده است، گفت: ما در وین براساس پیش نویس هایی که دادیم برای رفع تحریم ها و هم چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم ها از سوی طرف های موافق مذاکره می کنیم و همان طور که پیش از این نیز گفته ام چیزی به نام توافق گام به گام و یا طرح های موقت اساسا مطرح نیست.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مورد بازگشت به تعهداتش در برجام جدی نبوده و در همین چارچوب ما به هفتمین دور گفت وگوهای وین پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده بلکه همه تلاشش را طی سال های گذشته به کار گذاشته که هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هر کس پایبند به برجام بوده است را مورد تنبیه قرار داده اساسا در جایگاهی نیست که بخواهد چنین اظهاراتی را مطرح کند.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها به جای این گونه اظهارات که بیشتر در چارچوب مقصرنمایی و فرار از مسئولیت هایشان است بهتر است به راه ساده تر برگردند و آن این است که به تعهداتشان بازگردند و تعهداتشان را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از طرف های مذاکره کننده با ایران در جریان مذاکرات وین مدعی هستند که تیم مذاکره کننده ایران متوجه فوریت اضطرار در مذاکرات و ضروری بودن این مسئله نیست، گفت: آنچه که من می گویم روایت آمریکایی از وین نیست بلکه روایت ایران از این مذاکرات است. یک روایت دقیق و بدون غلوهای معمول که بعضا در رسانه های غربی دیده می شود.

وی تأکید کرد: ما به مذاکرات وین با یک اراده جدی وارد شدیم و تمام تلاش مان این است که به یک توافق خوب برسیم. توافق خوب را در راستای انجام تعهداتی می دانیم که همه اطراف در برجام دارند.

خطیب زاده ادامه داد: کم و کیف هیئت اعزامی ایران و ترکیب آن نشان می دهد که هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان جا تصمیم بگیرند و توان مدیریتی و کارشناسی با هم تجمیع شده بود.

وی افزود: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آید تیم ایران متون آماده مکتوب به آن ها بدهد. به محض اینکه این متون داده شد برخی از درزهای رسانه ای و اظهارات رسانه ای در این زمینه مطرح شد از جمله اینکه این متون قابل انجام نیستند و یا حداکثرگرایانه است.

خطیب زاده گفت: این در حالی است که تمامی آنچه که در این متون نوشته شده مبتنی بر برجام و پیش نویس شش دور مذاکرات قبلی است و اساسا نمی توانست حداکثری باشد ولی به نظر می‌رسد رویکرد آمریکا و طرف‌های مقابل برای انجام تعهداتشان حداقلی است و به همین خاطر آن ها درخواست کردند که برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود بازگردند. تیم ایران همان جا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می دهد تا زمانی که لازم باشد در وین بمانند و به توافق های لازم در متون برسند ولی به خاطر اصرار طرف مقابل برای نیاز به مشورت با پایتخت هایشان، ایران نیز این موضوع را پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: آخر این هفته دور بعدی مذاکرات (هشتمین دور مذاکرات وین) آغاز می‌شود و تاریخ دقیق در مورد آن در گفت وگوی آقای باقری و مورا نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که طرف مقابل نیز مثل ایران با پیشنهادات مشخصی بر سر میز مذاکرات وین حضور پیدا کند. آنچه که ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه ای کند و یا بازی مقصرنمایی را پیش ببرد و تصور داشته باشد که با این بازی می تواند افکار تصمیم سازان و نخبگان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد باور غلطی است.

خطیب زاده تأکید کرد: ما می دانیم که در وین چه می‌خواهیم و آنچه که می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی به متون ایران براساس برجام نگرفته و گفته که باید بررسی کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد که آن ها نگاه حداقلی به وظایف خود دارند، ادامه داد: ما نه تعجیل داریم و نه اجازه می دهیم که کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم ایران با عزم اینکه توافق خوب حاصل شود به این مذاکرات عازم می شود و امیدواریم طرف مقابل نیز با همین عزم بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و اینکه ایران گفته سند سومی را نیز ارائه خواهد کرد و آیا امکان دارد جزئیاتی از این سند ارائه کنیم، گفت: هیئت اعزامی ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد ولی طرف مقابل یا چنین چیزی را در دستور کار نداشت و یا به ما نشان نداد. ما تعامل و انعطاف لازم را در تشکیل کارگروه ها و مسائل مربوط به آن نیز اعمال کرده ایم. منتظر این هستیم که نظر طرف مقابل را در مورد دو سندی که ارائه کرده ایم دریافت کنیم و یا اگر پیشنهاداتی دارند به ما ارائه دهد.

وی ادامه داد: هر جا لازم باشد سندها و پیش‌نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است.

خطیب زاده با بیان اینکه آخر این هفته گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود، گفت: این گفت وگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی به هیئت‌ها برای بررسی بیشتر و رایزنی با پایتخت‌هایشان داده شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سال ۱۶۰۰هجری شمسی :دور یازده هزارم مذاکرات برجام جمع کنین برین بابا عرضه ی اداره ی کش تنبونتونو ندارین می خوان مملکت داری کنن

  • ناشناس

    مرده شور تمام شما داخلیا رو با اون طرفای برجام اروپایی و‌امریکا رو یه جا ببرن ،داخلیا کل ایران رو بر باد دادن برا ۲۰۰گرم اورانیوم ،خارجیا م انشو در اوردن این همه کشور بمب اتم داره حالا ایرانم داشته باشه نترسین ایران بمبم بسازه بی عرضه است میفته رو‌کلخ ی خود مردم ایران ،همه تون نکبتین

  • ای ابرها نبارید تا سحر بدمد

    عزم قطعی! خخخخ قبلی ها که ادعا داشتن اسفندماه داشتن به نتیجه می رسیدن نذاشتید! همتون از یه قماشید دارید برای ملت نقش بازی می کنید و زمان
    می خرید برای چه؟ نمی دانم!